Gezocht: Oplossingen voor het hoesten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kattyhvj

Gezocht: Oplossingen voor het hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:44

mijn pony hoest best veel
dierenarts zei dat er niks aan de hand was en dat ik stroop moest doen door zijn voer
maar dat helpt niet meer
weten jullie manieren om de pony minder te laten hoesten

CarolineP

Re: Gezocht: Oplossingen voor het hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:47

probeer hem eens een poosje nat hooi te geven i.p.v. droog.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:09

Toch even goed laten onderzoeken!
Een gezond paard hoest normaal gesproken niet.
Grote kans dat je pony een allergie heeft voor bijv. stof.
Een oplossing is inderdaad nat hooi geven (moet dan wel 24 uur geweekt hebben), plaatsen in een buitenbox en op zaagsel zetten in plaats van op stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:12

Misschien heeft je pony last van het stof in de stal. Bijvoorbeeld als de gangen schoongeveegd worden. Probeer hem eens een dag buiten te zetten. Hoest hij dan nog?

Kattyhvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 10:18

brigitta1987 schreef:
Misschien heeft je pony last van het stof in de stal. Bijvoorbeeld als de gangen schoongeveegd worden. Probeer hem eens een dag buiten te zetten. Hoest hij dan nog?

hij staat heel veel buiten in paddock en wei
verder hoest ie niet alleen met het rijden

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:11

toch verder laten onderzoeken
staat hij echt te pompen tijdenbs het adehalen?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:20

Ik zou hem eens laten inhaleren. Dat werkt echt super voor de longen. Ook is fenegriek een goed middel, maar als je hem eerst eens laat inhaleren zodat de longen weer vrij/schoon zijn en dan bijhouden met hoestmix of fenegeriek.
www.simicur.nl
Is een Da met een holistische praktijk

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:27

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:29

Bij een kennis van me krijgen de paarden een beetje salmiak als ze hoesten. Werkt erg goed.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:46

of gewoon wat honing op broodje ofzo

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:26

Ik zou het toch even laten onderzoeken, liefst met een scopie van de luchtwegen. Hieronder mijn verhaal, van mijn paard dat ook alleen maar hoest bij het aandraven. Eén keer en daarna briesen en dan is het weer over..
[MD] Afwijking van de luchtpijp, meer paarden die dat hebben?

Edit: ik bedoel niet dat jouw paard ook die afwijking heeft, maar dat bronchitis dus in een klein hoekje kan zitten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:29

ik heb ook een hoestend paard, eerst bronchoscopie laten doen, erna inhaleren
nu krijgt ze nat hooi en fenegriek door het eten
zoalng je paard hoest, mag je wel lichte beweging geven, maar niet te zware inspanning, zo kan het alleen maar erger worden
zoveel mogelijk buiten zetten, en stro in stal evt vervangen door zaagsel ( 24/7 buiten eigenlijk nog beter)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:31

Wat dacht je van een andere dierenarts?????
Hoesten is altijd een aangeven van irritatie aan de luchtwegen, longen of strottehoofd. Dat kan heel onschuldig zijn, maar als je door rijdt ook ernstige gevolgen hebben. Dus rare dierenarts om niet heel goed na te kijken waar dat hoesten vandaan komt.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:48

ik zou toch een andere dierenarts na laten kijken. je kan ook een scopie laten doen. ze kijken dan met een camaratje in de luchtpijp van je paard. zo kunnen ze zien hoeveel snot er in de luchtpijp zit en zo een behandeling toepassen

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:40

Ik moet zelf donderdag weer heen voor een derde scopie.. hoop dat de medicijnen aangeslagen zijn en de bronchitis is verdwenen. Het hoesten lijkt nu wel over.. (zeg ik voorzichtig).

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:03

Innepin schreef:
Een oplossing is inderdaad nat hooi geven (moet dan wel 24 uur geweekt hebben), plaatsen in een buitenbox en op zaagsel zetten in plaats van op stro.

het kan idd komen van stof geef hem dan idd nat hooi maar laat het geen 24 uur werken, als je het 1 uur weekt gaan de bacterien of schimmeld evntu in het hooi weg want als je het 24 uur laat trekken in het water gaan alle vitaminen en goede stoffen verloren, dat slaat nergens op 24 uur weken.

Fenegriek is echt een goede optie..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:36

3e scopie?? in hoeveel tijd is dat

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:11

e_horse schreef:
Ik moet zelf donderdag weer heen voor een derde scopie.. hoop dat de medicijnen aangeslagen zijn en de bronchitis is verdwenen. Het hoesten lijkt nu wel over.. (zeg ik voorzichtig).

Welk medicijn heb je gekregen.. ventiplumin? ( weet niet eens hoe je het schrijft Bloos )
Is een medicijn wat onderdrukt en niks oplost. Dus dan komt het gehoest ook weer terug.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:16

knolle_krack schreef:
Innepin schreef:

het kan idd komen van stof geef hem dan idd nat hooi maar laat het geen 24 uur werken, als je het 1 uur weekt gaan de bacterien of schimmeld evntu in het hooi weg want als je het 24 uur laat trekken in het water gaan alle vitaminen en goede stoffen verloren, dat slaat nergens op 24 uur weken.

Fenegriek is echt een goede optie..

Een uur is zelfs niet nodig. Goed onderdompelen en even uit laten lekken is echt voldoende.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:12

Citaat:
3e scopie?? in hoeveel tijd is dat

In een maand of 2 / 3. Eerst kijken wat er aan de hand was. Na een aantal weken medicijnen dachten we dat het over was.. dus even checken voor de zekerheid: niet dus. Verder met de medicijnen en nu komende donderdag is hopelijk de laatste keer dat hij deze ellende mee moet maken.

Citaat:
Welk medicijn heb je gekregen.. ventiplumin? ( weet niet eens hoe je het schrijft )
Is een medicijn wat onderdrukt en niks oplost. Dus dan komt het gehoest ook weer terug.

Ventipulmin in combinatie met Prednisolon. Alleen Ventipulmin heeft volgens mij ook niet zo'n zin. Ik gebruik nu overigens alleen nog de Prednisolon sinds een paar dagen. En die mag ik voorzichtig afbouwen.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:16

Volgens de kliniek in Utrecht zijn de schimmels in het hooi (veroorzakers van het hoesten) echt niet in een paar uur weg, laat staan bij alleen maar nat maken.
Met nat maken haal je alleen het stof er een beetje uit.
Zij adviseerden mij het hooi echt 24 uur te laten weken.
Op internet lees je trouwens op diverse sites hetzelfde advies.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:31

Ik zou alles eerst goed laten nakijken door de DA.

Je moet goed weten wat de oorzaak is van het hoesten. Er is een verschil tussen een allergie voor die schimmels of gewoon overgevoeligheid voor stof. De soort en de dosering van de medicijnen zullen anders zijn.

Mijn paardje krijgt ook Prednisolon en Ventipulmin voor zijn chronische bronchitis.

Het klopt dat Ventipulmin niet de oorzaak wegneemt maar het zorgt er wel voor dat de luchtpijp zich uitzet waardoor het paard ondanks die benauwdheid toch redelijk kan ademen. Als het ware een soort doping maar dan op medische grond. Prednisolon bestrijd dan weer de infectiehaard maar is op lange termijn schadelijk voor de nieren.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:39

Milord schreef:
Het klopt dat Ventipulmin niet de oorzaak wegneemt maar het zorgt er wel voor dat de luchtpijp zich uitzet waardoor het paard ondanks die benauwdheid toch redelijk kan ademen. Als het ware een soort doping maar dan op medische grond. Prednisolon bestrijd dan weer de infectiehaard maar is op lange termijn schadelijk voor de nieren.

Maar zou je het dan niet liever homeopatisch willen oplossen?
Dat andere spul werkt niet echt, als je ermee stopt dan komt het weer terug en het is hartstikke duur ook nog. En zo te lezen op lange termijn is dat andere wat je gebruikt nog schadelijk ook.