kreupel 2de dag lijkt wel erger?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

A_man

kreupel 2de dag lijkt wel erger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 16:09

hallo...

ik ben donderdag avond met me paard en nog 2 paarden naar buiten geweest.. alles goed... lekker water in gegaan alleen waarschijnlijk wat ik denk ik dat toen ik in het water was een paard een tik tegen de rechter voorbeen heeft gegeven want dat paard werd namelijk erg gek in het water
( ken die ook niets aan doen! ) maar waarschijnlijk heeft mijn paard dus een trap of wat dan ook tegen der voorbeen gehad.. daarna liep ze gewoon nog goed, nou kwam ik gister op stal en had ze een dikke kogen en beetje dikke pees liep best wel kreupel.. heb het afgespoten en ben wezen stappen op het harde... daarna na een paar passen leek het wel minder pijn te doen.. nou kwam ik vanmorgen en liep er best slecht op ik denk ook dat het s`ochtends pijner doet i.v.m stijfheid van de nacht (stal) heb het weer afgespoten en ben weer stukje wezen lopen.. daarna is ze op het land gegaan alleen. nou net heb ik het weer afgespoten en ga zo weer heen om weer stukje te lopen..
me paardje hebt nooit wat en vindt het zo poedersuiker.! maar ik vraag me dus af hoelang ik dit kan "aankijken" en of het klopt dat het de 2e dag pijner doet.. bij mensen meestal wel..

gr amanda

Delaja

Re: kreupel 2de dag lijkt wel erger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:12

Ik zou voor de zekerheid toch de DA bellen hoor, stel je voor dat het iets ernstigs is en je kijkt het een paar dagen aan...
Verder is het wel balen natuurlijk zoiets, heel veel sterkte en ik hoop dat je paardje snel weer goed loopt!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:13

Als je het niet vertrouwd, de DA erbij halen, maar ik zou 3x dgs 15 min. koelen en 15 min. stappen op het harde. Ik zou het eerst aankijken, maar als het erger wordt dan zou ik direkt bellen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:15

Bij zulke dingen vraag ik altijd om telefonisch advies van de DA.
En als het nodig is, natuurlijk een visite aanvragen.
Maar w.s. is het stappen en koelen wel goed wat je doet.
Vraag het gewoon even na..

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:27

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 17:07

piewie kan um niet openen..

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:13

piewie schreef:
Als je het niet vertrouwd, de DA erbij halen, maar ik zou 3x dgs 15 min. koelen en 15 min. stappen op het harde. Ik zou het eerst aankijken, maar als het erger wordt dan zou ik direkt bellen.

Dit had ik ook al als advies gegeven, zo zou ik het doen Aman! Lachen
Gewoon nog eventjes aankijken, en zodra het erger wordt dan meteen de DA bellen.

Het komt goed met Floris! Lovers

UpToDance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:14

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:15

Ik zou in elk geval het stappen achterwege laten tot je advies hebt van de dierenarts. Afspuiten kan weinig kwaad.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:37

UpToDance schreef:
A_man schreef:
piewie kan um niet openen..

[BEH] dikke pees

thx

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 08:55

veel afspuiten en niet al te veel stappen. laat haar maar op het land lopen, dan bepaalt ze zelf wel wat ze doet. toen lessy zijn peesblessure net had mocht ik maar 10 minuten per dag op het harde stappen en veel koelen. heb je een beetje een richtlijn.

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:58

gelukkig loopt ze der al vele beter op en kijkt ze weer blijer uit der ogen... spuit het 2x per dag af en stap 10min ong en ze staat alleen op het land.. niet heel groot.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:35

Nou gelukkig maar, komt vast goed joh.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:43

Als mijn paard kreupel is laat ik hem altijd even op stal staan. Ik haal hem er alleen uit voor het stappen en afspuiten en behandelen. Maar ik zou de DA ook even bellen.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 07:56

Bewegen is altijd goed. En op een klein stukje land lopen ze toch niet zoveel. helemaal niet als het pijn doet. Wel goed blijven koelen. Als het binnen een week niet veel verbeterd is de dierenarts bellen. meestal geven zij het advies om eerst een week te stappen, nou dat heb je dan al gedaan. En mocht het een peesblessure zijn, dan kunnen ze pas scannen als het wat minder dik is. Het been moet na het wandelen dunner worden, het kan daarna door het stilstaan weer wat oplopen. Maar de volgende dag moet het weer dunner worden dan de dag ervoor, enz.. totdat het niet meer oploopt. Is dit niet het geval dan de dierenarts bellen, en zeggen dat je al gestapt en gekoeld hebt de afgelopen dagen.
Succes ermee!!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 07:14

hoe is het nu met je paard?

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 21:36

gaat al zoooo veel beter nog wel wat vocht erin.. maar opzich wel logisch na hoe erg ze kreupel liep is nu een weekje geleden.. ze staat nogsteeds alleen op een klein landje wil der pas bij de rest zetten zodra het helemaal over is,.. woensdag stond ze heel even bij 2 andere paarden en het eerste wat ze deed is rennen en bokken wat ze echt NOOIT doet! dus dacht meteen floor is weer beter! als ze pijn heeft of had dan zou ze dat echt niet doen,. de volgende dag liep ze gewoon nog goed.. ging op een hard stukje even draven met der aan de hand.. en liep echt bijna goed.. ga der wel pas weer op als al het vocht uit der been is en dan zelfs laat ik der nog liever een weekje extra staan desnoods eerst rustig longeren.. doe echter rustig aan met der.. niet dat het 10x erger terug komt..

gr amanda

barri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:39

Mijn advies is ook koelen twee keer daags en niet op rijden.
Bij kneuzingen is de zwelling het ergst na twee dagen dus ook de pijn. als het daarna niet afzakt gewoon de dierenarts bellen om peesletsel uit te sluiten.