onregelmatig,vraagje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rixke

onregelmatig,vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 22:31

mijn paard is sinds bijna 2 weken onregelmatig,vandaag dierenarts erbij gehad en buigproef was goed,schouder was goed,en het enige wat de dierenarts kon vinden was het hoogteverschil in de hoef,hij kon dat aan de verzenen zien,die waren ongelijk.
ik heb meteen mijn hoefsmid gebeld,die kmt maandag,ijzers gaan er onder uit,en bekapt waar nodig.
heeft iemand hier wel eens van gehoord?
mijn hoefsmid vond dat het daar zeker niet aan kon liggen.
ik hoop natuurlijk van wel.

Aukelizzy

Re: onregelmatig,vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:22

Als er hoogte verschil in de voorhoeven zit kan je paard daar wel degelijk onregelmatig door worden hoor.
Het paarden lijf wordt daardoor scheef belast en dat is nooit goed natuurlijk.
Of bedoel je dat er in één hoef een hoogte verschil zit dus dat de binnenkant of buitenkant van de hoef lager is?
Heeft je hoefsmid nog verteld waar hij dan wel aan denkt of hoor je dat maandag van hem.
Misschien heeft je paard zich gewoon verstapt en valt het allemaal mee.
Succes ermee.

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 09:57

de dierenarts heeft dit geconstateerd en de hoefsmid zegt dat het hier niet door kan komen,maar maandag komt de hoefsmid en gaan in ieder geval de ijzers eraf.
dus dan kan ze het ook weer natuurlijk afslijten.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:03

Waardoor zijn de verzenen ongelijk dan?
Zijn ze omgekrult, ondergeschoven of scheef bekapt voor het beslaan?

Het kan zeker wel komen doordat de verzenen ongelijk zijn, de druk on de hoef word daardoor verkeerd verdeeld en wordt het lopen ongelijk en pijnlijk.

Wat alleen wel zo is; als ze ondergeschoven of omgekruld zijn weet ik niet of het wel zo verstandig is de ijzers eronder weg te halen. Dit is namelijk vaak het resultaat van te veel gewicht achterop de hoef. Wanneer je de ijzers weghaalt kan dat gewoon zo doorgaan en slijt het dus steed lager en zal het dier op een gegeven moment op zn hoefballen lopen. Met een ijzer kan dit eerst gecorrigeerd worden en het geicht langzaam weer over de achterste helft van de hoef.

Heb je foto's van de hoeven? (zijkant, achterkant en onderkant?)

rixke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 10:04

nee heb ik niet,maar ze zijn niet omgekruld ofzo,maar hij kon aan de verzenen zien dat de hoeven ongelijke hoogte waren