traanogen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Jacqueline_

traanogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 22:06

hoihoi!
Vandaag zijn wij weer gekomen van een weekje vakantie, opa en oma hebben hier op de dieren op de boerderij gepast, dus ook de paardjes.
Toen ik in de wei kwam viel me meteen op dat mijn paardje enorme traanogen had, ook de ogen vind ik wat dikker dan normaal. Het vocht liep bij het knipperen met de ogen gewoon met dikke druppen naar beneden.
Het zal wel niet zo ernstig zijn, ook omdat ze voor de rest wel in orde is (geen snotneus ofzo), maar ze heeft het nog nooit eerder gehad (ze is zowiezo haar hele leventje nog nooit ziek geweest Haha!) en er komen natuurlijk van die irritante vliegen op af.
Ik heb het met water schoongemaakt maar toen ik een uur later weer in de wei kwam liepen er al weer strepen vocht over dr koppie heen.
Wat kan dit zijn en wat kan ik er aan doen?

Kendra

Re: traanogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:10

Schoonmaken met gekookt water (wel af laten koelen Haha! ) en dan wat oogzalf van de dierenarts er op smeren. Om verder leed te voorkomen zijn maskers ideaal. Wel één kopen die goed past, anders krijgt je paard schuurplekken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:10

waarschijnlijk is dit gewoon van de vliegen. een vliegennetje en een oogzalf en het is direct gedaan Lachen

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:11

ik zou het echt niet weten, volg dit topic even want ben der wel benieuwd naar..
Ik zou het gewoon goed schoon houden en het als het erger word tog maar de da er naar laten kijken.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:15

Mijn merrie had vorig jaar ook traanogen,kreeg toen de tip om de ogen met melk uit te wassen.
Melk schijnt(is mij vertelt) beter overeen te komen met traanvocht dan water.
Moet zeggen werkte vrij snel en sindsdien doe ik het altijd als ze traanogen heeft.

Succes

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:17

Hier was hetzelfde probleem. Maak de ogen schoon met van die babydoekjes. Zegmaar waar de tranen gelopen hebben.En daarna dus oogzalf van de DA erin gedaan en toen was het een heel stuk weg.

We deden ook weleens met koude camille thee.

olga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:27

Bij ons hadden ook een aantal paarden het. We hebben bij de veearts een oogzalf gehaald. Je zag meteen verbetering. Het wordt door vliegen over gebracht en in dit geval dus besmettelijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:27

Mijn paard had hier ook last van, zoals al gezegd maakte ik de traansporen proper met babydoekjes en oogzalf voor de ogen, en ook zo'n vliegenmasker gekocht, in enkele dagen was het gedaan Lachen

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 12:35

bedankt voor de tips! ik ga het zo schoon maken met gekookt water en babydoekjes, mocht het niet helpen kan ik nog met melk proberen, anders maar even die oogzalf van de DA halen Lachen

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:37

Mijn shet heeft het zomers vaak, schijnt inderdaad overgebracht te worden door vliegen. Ik maak en houdt de ogen goed schoon, en die haar overdag altijd een goed vliegenmasker om. De ogen van mijn pony zijn nooit dik, waterig of ontstoken, ze tranen alleen. Schoonmaken is bij mijn pony voldoende.

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:35

Ik zie nog niet echt een verschil nu ik de ogen met gekookt water heb gewassen, t komt net zo hard weer terug. De hele tijd de ogen blijven schoonmaken vind ik ook niet echt een oplossing maar ik zou het graag weer helemaal weg willen hebben. Knipoog
Vliegenmaskers ben ik trouwens niet zo weg van, k heb mn paard het liefste zonder iets in de weide staan om schuurplekken te voorkomen.
Melk kan ik nog proberen maar trekt dit niet juist alleen maar vliegen aan in plaats van de traanogen op te lossen?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:42

Je kan ook van die frontdelen kopen met die sliertjes eraan.. en vast maken aan een halster.. dat houdt iig de vliegen weg zodat de ogen kunnen herstellen..

De oorzaak kunnen nl ook de vliegen zijn!

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:49

_Jacqueline_ schreef:
Ik zie nog niet echt een verschil nu ik de ogen met gekookt water heb gewassen, t komt net zo hard weer terug. De hele tijd de ogen blijven schoonmaken vind ik ook niet echt een oplossing maar ik zou het graag weer helemaal weg willen hebben. Knipoog
Vliegenmaskers ben ik trouwens niet zo weg van, k heb mn paard het liefste zonder iets in de weide staan om schuurplekken te voorkomen.
Melk kan ik nog proberen maar trekt dit niet juist alleen maar vliegen aan in plaats van de traanogen op te lossen?

Je doopt gewoon en watje in de melk(zo uit het pak) en knijpt het wat uit.
Van de buitenkant naar de binnenkant schoonmaken,ik heb dit 3 dagen lang 2 maal daags gedaan en toen was het weg.
Heb niet gemerkt dat de vliegen er meer op afkwamen.
En als je het echt niet vetrouwd zal ik er een da bij halen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:15

Ik zou me niet al te druk maken over de nadelen van zo'n masker, ik heb de indruk dat de paarden het wel prettig vinden, beter dan 100 vliegen om hun ogen. Ik doen ze ook niet altijd op, alleen als ze last hebben of als er veel vliegen zjn. Heb nooit schuurplekken gehad.
Maar een tubetje zalf van de DA helpt als je 't eenmaal hebt, die kun je gewoon halen, hoeft je DA echt niet eerst te komen, volgens mij is dit een zeer veel voorkomend kwaaltje met een standaardoplossing: schoonmaken en beetje oogzalf er op.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:36

Mijn hafje heeft er ook last van. Ik maak t dan schoon met gekookt water en daarna t vliegenmasker op. Zodra ze die dan opheeft heeft ze er geen last meer van. Ze vind t trouwens geen probleem om die op te hebben, schuurt ook niet. Ik vind wel dat zon masker beter werkt dan die sliertjes die ik vorig jaar had.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 16:13

Kendra schreef:
Ik zou me niet al te druk maken over de nadelen van zo'n masker, ik heb de indruk dat de paarden het wel prettig vinden, beter dan 100 vliegen om hun ogen.

Ja Dat denk ik ook, mijn pony vind het geen enkel probleem om dat masker om te hebben, en er zit tegenwoordig zoveel bont aan dat ze er geen plekje van krijgt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:56

Schoonmaken met thee van ogentroost kruiden ---> naam zegt al wat het kruid doet. En zorgen dat er geen vliegen bij de ogen kunnen komen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:07

Tochtoogjes...mijn ijslander heeft er nu geen last van, wegens haar grote voorpluk wat al dient als vliegensliertending, maar mn leenijs wel..maakte het schoon met gekookt, afgekoelde kamillethee..maar het blijft terugkomen. Gelukkig worden haar ogen er niet dik van, dus smeer mn handen in met atex dazenspray en dan wrijf ik het over dr hoofdje, dat helpt goed. (jong paard, niets gewend nog wat vliegenkappen betreft, dus durf het niet om te laten terwijl ik weg ben)
Voor onze draver hadden we voor €4nogwattus oogzalfje, onderlid indoen en zo zachtjes wrijven. Na paar dagen onstoken oog weg, ideaal.