Verkanteld bekken merrie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kamy

Verkanteld bekken merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 09:41

Mijn zusje rijdt een 12-jarig merrie. De merrie heeft in april een veulen gehad. Ergens halverwege haar dracht, begon de merrie slecht te lopen, wat het was wisten we niet, maar het leek uit haar rug en achterhand te komen. Er werd gedacht aan het veulen wat vervelend zou zitten, maar zo ver drachtig was ze nou ook weer niet. Er is daarna met haar rechtuit gestapt door de bossen, maar de merrie verbeterde niet echt. En er werd besloten de merrie op rust te zetten tot na de bevalling.
Nu heeft ze dus al een tijdje een veulen en is iets beter gaan lopen. Mijn zusje is ook weer wat begonnen met "trainen". Ze rijdt de merrie met chambon om het ruggebruik te stimuleren. Maar de merrie werd er weer niet beter van.
Nu is van de week de fysio langs geweest en die constateerde een verkanteld bekken, opgerekte banden en spieren van het bekken, een rug die vast zat/niet gebruikt werd en waarvan de spieren een heel eind weg waren. En ze heeft slappe buikspieren, waardoor ze haar buik laat hangen. Oorzaak: een combi van rijden met te weinig ruggebruik en de dracht.De fysio had als oefeningen gegeven: Aan de hand over cavaletti stappen, de buikpsieren stimuleren door erin te "kneden alsof je kietelt" zodat ze ze aantrekt. Rijden mag wel, maar alleen met een goed ruggebruik (dus voor de zekerheid chamon gebruiken) en dan alleen stappen en galloperen en geen voltes. Dus weer het bos in... Het zou een half jaar gaan duren...
Heeft iemand hier ervaring mee? En misschien nog wat info of tips? De overbuurvrouw rijdt volgens AdB en die heeft voorheen het paard wel eens bijgereden op die manier, en daar reageede het paard goed op. Maar zij heeft weinig tijd en rijdt het paard niet meer, en de eigenaresse is (helaas) niet echt overtuigd/gecharmeerd van AdB of andere richtingen....Dus rijtechnisch commentaar uit de "alternatieve"hoek kan ik doorgeven, maar of er iets mee gedaan wordt? Mijn excuses daarvoor, maar het is de keus van de eigenaresse, niet de mijne. Bloos

Ik ben zelf maar af en toe aanwezig bij de trainingen, omdat ik met mijn nieuwe paard verhuist ben naar een andere stal (zie topic Help mijn nieuwe paard flipt in stal, haha). De merrie is niet van ons/mijn zusje maar van de staleigenaresse. Misschien is de info die ik nu geef niet helemaal volledig, omdat ik dus vrij weinig meer op die stal kom. Maar als jullie vragen, tips of opmerkingen hebben, kan ik dat natuurlijk altijd even navragen bij mijn zusje! Misschien dat ik kan helpen, met jullie ervaringen?..