puffend paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

puffend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 22:29

Mijn tinker begint altijd al heel snel te puffen. het wordt duidelijk hoorbaar zodra hij nageeft, zelfs in stap loopt hij te blazen. en ook vrij snel.in het begin had ik wat problemen met hem te laten nageven, daardoor viel het toen niet op.
Ik heb hem destijds laten keuren bij aankoop (jaar geleden), geen enkele bemerking en hij heeft nog nooit gehoest dus ik ga ervan uit dat hart en longen in orde zijn.
Zijn conditie is redelijk, hij is wel wat te zwaar. Een uurtje pittig les of een flinke buitenrit kost hem geen moeite, je merkt eigenlijk niet dat hij moe wordt. En na het rijden is hij altijd binnen no time weer goed op adem.

Wat zou dit kunnen zijn? Zijn er meer paarden die dit hebben?

ellepelJarig

Re: puffend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 05:23

denk dat je toch het betse je paard kunt laten nakijken door een veearts...
kan zijn dat hij verminderde longfunctie heeft en doordat hij dan zwaar is kan ademhalen moeilijker zijn.
maar toch even nakijken denk ik?

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:36

Mijn haf puft ook erg snel, Maar hij is allergish voor stof van stro hooi en schimmels die daarin zitten, Mijne is ook gekeurd en ook niet gehoest (tot hij steeds ziek werd van die allergie waarbij de DA's dus ook niet wisten dat het daar aan lag Clown )
Hij heeft het snel benouwd en net als eergister, was hij binne 20 min zijknat van het zweet en had zelfs een piepje tussen zijn ademhaling.
Dit komt denk ik ook groot en deels door de warmte, en lak aan conditie (mijn beesie is net 3)

Het is logish dat het dier gaat puffen als hij voorheen moeite had met nageven en dit nu wel doet, dit kost ontzettend veel inspanning voor zon dier.
Maak je je echt zorgen en ben je bang dat hij te weinig lucht krijgt, kan je altijd fftjes de DA langs laten komen, beter voor niets dan iets

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:17

Als hij iets te dik is kan het ook dat hij last heeft van zijn gewicht. mijn merrie was de afgelopen maanden ook wat te dik ( nou ja best wel wat aan de dikke kant) ik merkte ook dat ze nog wel een goede conditie had maar sneller liep te hijgen. Nu dat gewicht er bijna af is heeft ze het niet meer. ( Ze moest ongeveer 50 kilo afvallen en dan zat ze weer op een gewicht van ongeveer 600 en dat is wel goed)
50 kilo lijkt niet veel maar dat is bijna 10 % van het lichaamsgewicht bij een mens wordt gesproken over obesitas bij een gewichtsvermeerdering van 10% boven een gezond lichaamsgewicht. En dat geldt ook voor paarden en alle andere beesten.