wolfstanden laten trekken?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kseniya

wolfstanden laten trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 12:00

Hey
Graag even jullie advies.
Ik heb een 2-jaarse ruin en op stal heeft een kennis mij aangeraden om de wolfstandjes te laten trekken om later problemen met het bit te voorkomen. Zo gezegd, zo gedaan...
Mijn DA moest toch komen voor de inspuitingen en ik had hem gevraagd of hij de tandjes ook eens wou trekken. Toen hij er echter aankwam dacht hij dat ik gebeld had omdat mijn paard mank stond (wat dus niet het geval was maar afin Tong uitsteken ) dus hij had zijn spullen niet bij. Hij heeft ook gezegd dat hij het niet nodig vond om de wolfstanden te trekken bij een (toekomstig) rijpaard.

Nu sta ik eigenlijk voor een dilemma... Wel of niet laten trekken?

Groetjes Kseniya

_Susan_

Re: wolfstanden laten trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:03

Je moet ze wel laten trekken.
Maar doordat hij nog jong is, kun je er nog even mee wachten.
Ik zal het laten trekken als je gaat beginnen met zadelmak maken (bit in de mond)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:05

Toevallig kreeg ik voor een paar weken terug wat problemen met mijn 6 jarige paard. Ze ging op 1 kant het bit vastpakken. Ik heb een tandarts gezocht, en deze is gekomen. Ze bleek flink wat haken te hebben maar ook de wolfstanden zaten er nog in. De tandarts verbaasde zich hier een beetje over omdat bij rijpaarden de wolfstanden vrijwel altijd worden verwijderd voor het beleren. En dat om de volgende reden:
De wolfstanden zijn erg klein. Als er dan een bit tegenaan komt kan dat gaan irriteren waardoor je problemen kunt krijgen zoals het bit vastpakken.

Ik zou ze dus wel laten trekken. Maar jou paard is nog vrij jong, dus ik zou er nog even mee wachten.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 12:06

Ik heb ze bij Jacks een jaar terug laten trekken. Hij had er geen last van met een gewoon bit, maar met zijn menhoofdstel merkte ik aan hem dat hij het niet prettig vond ( ging scheef lopen met zijn hoofd en accepteerde het bit niet). Het ligt ook aan het paard, de mijne was met een gewoon bitje vrij ongevoelig op zijn wolfskiezen, maar sommige paarden kunnen er meer last van hebben.
Alles afhankelijk van wat je met je ruin wil gaan doen en hoe hij gaat reageren op het bit als je hem over een jaar wil gaan inrijden. Dan kan je altijd nog beslissen

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 13:37

danje voor jullie reacties Lachen

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:58

Ik vind het grote onzin om het nu al te doen, waarom gaan snijden in een gezond paard? Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat paarden voor het beleren de wolfstanden worden getrokken.
Ik zou eerst maar eens het beleren afwachten en of hij er dan last van heeft.
Die van mij is 14 en heeft er echt nog nooit last van gehad.
Daarbij heb ik een pony, ook van 14, die sinds een jaar wordt bereden, heeft ook nooit last gehad van zijn tanden met het bit

mijn advies: lekker afwachten tot hij een bit inkrijgt

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:02

ik vind het ook onzin om het nu al te doen , mijn paard is 5 jaar en heeft ook wolfstanden . hij heeft er niet eens last van dus waarom dan trekken ?

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:09

Mijn pony is 6 jaar, en hij heeft ook nog wolfstanden,
en hij heeft er nog nooit last van gehad,
en mijn vorige pony had dat ook nooit...

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:12

Die van mij had op haar 2e ook wolfstanden. Ik heb ze vlak voor haar derde laten trekken, omdat ik wilde gaan inrijden.
Het is geen mega grote ingreep en zo gebeurd.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:32

Er is een groot verschil tussen hengstentanden en wolfstanden/kiesjes. Van wolfstandjes hebben paarden wel degelijk last met rijden. Met name de tandjes in de bovenkaak. Daar ligt het bit en kan erg irriteren.
Onze 3-jarige Haflinger merrie heeft in de bovenkaak aan beide kanten wolfskiesjes, en het werd me ten zeerste aangeraden om deze te laten trekken, voordat ze een bit in zou krijgen. Dit is pijnlijk en onnodig.

Daarbij kunnen ook hengstentanden wel eens voor problemen zorgen, met name als ze wat verder naar achteren geplaatst staan en deze paarden op bv stang en trens gereden worden.

In geval van TS zou ik de wolfskiesjes zeker laten trekken, maar je kan daar natuurlijk rustig mee wachten tot vlak voor de tijd dat hij een bit in gaat krijgen.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:43

Ik heb de wolfstanden laten verwijderen toen mijn paard een jaar of 12 was. Dit alleen omdat ze ontstoken waren. Het daarvoor geen hinder ervaren doordat ze er nog in zaten.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:51

shadowlover schreef:
Ik vind het grote onzin om het nu al te doen, waarom gaan snijden in een gezond paard?

Er wordt helemaal niks gesneden het is een werkje van niks kan binnen 10 min gebeurt zijn als paard mee werkt,worden er gewoon uitgetrokken met een tangetje.
Ik heb ze ook weg laten halen waarom zou je ze laten zitten als je weet dat ze alleen maar ellende kunnen veroorzaken en er toch veearts/tandarts is.
Zowiezo kunnen ze ook op een plaats zitten waar het paard er geen last van heeft.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:56

toen ik vorig jaar mijn bijna 3 jarige kocht werd het zelfs bij de keuring gezegd dat ze wolfstandjes had en dat die verwijderd moesten worden om later eventuele problemen te voorkomen.
Heb de tandarts gebeld en die heeft ze verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 11:59

Het is idd het beste om de wolfskiesjes te laten verwijderen voordat je gaat beginnen met inrijden met bit. Dit om pijn en negatieve ervaringen/associaties bij het paard te voorkomen.

Aangezien dit paard nog maar 2 jaar, lijkt me het nog wat vroeg om het nu al te doen. Maar kwaad kan het niet en dan zijn ze ook meteen maar weg. Knipoog

Laat op 4 à 5 jarige leeftijd ook goed checken op hengstentanden, want ook die kunnen veel last/pijn veroorzaken met een bit in.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:04

Ik heb bij mijn paard één wolfstandje laten trekken toen hij 9 was. Weet niet of hij er verder last van had maar ik nam het zekere voor het onzekere.
Ik zou het niet door de dierenarts laten doen maar door een paardentandarts, die heeft er echt verstand van. Kan ie gelijk z'n andere tanden even nakijken.
Maar ik zou er denk ik even mee wachten tot ie 3 is, nu is t toch nog niet nodig.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Pebblesther op 25-07-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:05

Mijn haffie had veel problemen met het bit toen ik hem ging inrijden (3,5jaar). Kwam ook door de wolfstanden. Ik heb besloten om hem zolang bitloos te rijden. Normaal gesproken verliezen ze deze tanden toch, en dat is bij hem ook gebeurd. Nu rijd ik hem dus met bit en helemaal geen problemen meer.
Zeker bij een 2jarige zou ik het nog de tijd geven. Waarom nu al zoveel ellende en stress bezorgen bij zo'n dier als het nog niks nut heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:11

Paarden verliezen hun wolfskiesjes niet hoor. Ze vallen er niet uit ofzo.

Je kunt ze vergelijken met onze verstandskiezen. Ze hebben geen functie.
Aangenomen wordt dat ze ontstaan rond de leeftijd van 6 maanden. Soms ontwikkelt de wolfskies wel, maar groeit dan niet door tot boven het tandvlees. Ze worden gemakkelijk in het tandvlees teruggedrukt, en dus onzichtbaar, wanneer het paard bijvoorbeeld op harde voorwerpen kauwt of door de druk van het bit.
Omdat ze over het algemeen ook erg klein zijn, kunnen ze gemakkelijk afbreken. Ook de restanten van de wortel kunnen problemen geven.
@SeBart: ik hoop niet dat dit bij jouw haf gebeurd is?

Er kan ook sprake zijn van "blinde wolfskiezen", waarbij het kiesje niet is doorgebroken, maar meestal wel duidelijk voelbaar is (een bultje onder het tandvlees). Deze kunnen ook juist problemen veroorzaken, aangezien de stand van de blinde wolfskies er voor zorgt dat er een 'driehoek' ontstaat waardoor deze altijd zeer pijnlijk door het bit geraakt wordt.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:12

Trekken Ja
Een dierenarts of een goed tandarts kan beoordelen of een wolfstand gevoelig kan zijn/worden.
Ze kunnen daar enorm pijn van hebben en het trekken stelt helemaal niks voor.
Maar let wel altijd op dt je niet zomaar iets laat trekken. Er zijn idioten die wolfstanden en hengstentanden niet uit elkaar kunnen houden en denken dat hengstentanden de wolfstanden zijn. Als je die trekt kan chronische botwoekering het gevolg zijn en ben je heel ver van huis.
Ook als ik bitloos zou rijden zou ik ze trekken. Wolfstandjes zitten vaak heel irritant tegen het tandvlees te drukken en ook met de zijwaartse druk van een neusriem tegen de zijkant van de mond zouden ze die irritatie kunnen voelen. Ook dat kun je door een tandarts laten checken.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:17

JoviBan: Dan heb ik het of verkeerd begrepen, of iets anders te horen gekregen.
Ik heb voor ik een bit indeed nog een keer laten nakijken door een dieren en tandarts. Maar er was niks te zien. En ik heb na die laatste keer met het bit, nooit meer een bit ingedaan en ben hem bitloos gaan rijden.
De laatste keer dat ik hem reed (voor mn zwangerschap), wel 2keer met dubbel hoofdstel naar buiten (bitloos en met bit vanwege verzekering hier in duitsland) maar het bit niet gebruikt, af en toe heel licht vast genomen en dat ging prima.
Maar laat er dan toch nog maar even naar kijken voor ik er weer opstap. Bedankt voor je reactie Lachen

Rubi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:28

Oeps Tong uitsteken
ik kwam er net achter dat wat ik in mijn vorige bericht zei over de
wolfstandjes van mijn pony, dat dat geen wolfstanden maar hengstentanden zijn Tong uitsteken

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:32

Ach Rubi, zelfs sommige dierenartsen ( Hamer ) maken die fout! Knipoog

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:35

oke nu snap ik even het verschil tussen hengsten en wolfstanden niet meer Bloos Blond
Iemand die me dit uit wil/kan leggen? Komt misschien wel heel dom over, maar volgens mij haal ik nu ook wat door elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:52

SeBart, kijk eens op deze pagina: http://www.bitloos.nl/gebit.htm
Daar staat een hele mooie foto van de kaak met alle tanden en kiezen erin, genummerd, en daarnaast staat welke tanden en kiezen het zijn. Kun je heel mooi zien waar de hengstentanden en wolfskiesjes precies zitten.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:47

Joviban, Dank je ga gelijk kijken!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:56

JoviBan schreef:
SeBart, kijk eens op deze pagina: http://www.bitloos.nl/gebit.htm
Daar staat een hele mooie foto van de kaak met alle tanden en kiezen erin, genummerd, en daarnaast staat welke tanden en kiezen het zijn. Kun je heel mooi zien waar de hengstentanden en wolfskiesjes precies zitten.

Precies, hier wordt het duidelijk aangegeven. Ruinen/haak/hengstentanden staan wat verder naar voren. De wolfskiesjes groeien vlak voor de "gewone" kiezen, waardoor ze in de weg zitten als je een bit in de paardenmond hangt. En dus pijn en last veroorzaken. Dus trekken om erger te voorkomen. Haha!