Peescheur !!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soraya_Jana

Peescheur !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 11:59

Mijn paardje heeft 4 jaar geleden een peesscheur opgelopen links vanvoor tijdens een barrage.
Het duurde lang voordat we wisten wat het was want mijn paardje blijkt dus een hele hoge pijngrens te hebben waardoor de dierenarts zeker niet dacht aan een peescheur , pas na 2 maanden , nadat we alle andere mogelijke problemen konden uitsluiten heeft de dierenarts een echo van het been gedaan en zagen we dus dat ze een serieuze peesscheur had.

Het draaide uit op 10 maanden , dag en nacht , op stal !!
Terwijl ze gewoon was om bijna elke dag buiten gezet te worden en met zeer goed weer zelfs dag en nacht.

Om de 6 weken kwam de dierenarts nieuw spierweefsel in haar pees spuiten..
En na 10 maanden kon ik dan geleidelijk aan alles rusig beginnen opbouwen.
Maar spingen mag ze sindsdien nooit meer doen. Omdat het spierweefsel te broos is en terug zou kunnen scheuren.

Nu heb ik op de forums hier en daar ook wat opgezocht over peesscheuren en blijkt dat iedereen dat anders oplost.. De ene laat zijn paard wel op de wei , de andere blijft er zelfs gecontroleerd mee rijden en nog iemand anders zet zijn paard dan weer volledig stil of doet speciale dingen ivm de pees , zwemmen of lasertherapie..

Nu vraag ik mij af wat eigenlijk het beste zou zijn? Hoe zijn die paarden nu allemaal? Wat zijn de voor-en nadelen die jullie hebben gedaan en geprobeerd? Hoelang heeft het paard in kwestie niet meer gereden?

Het valt mij ook op als ik nu met mijn paardje een dag lang in het bos ga wandelen en ik doe een beetje onvoorzichtig (bv , serieus lang galoperen of toch een klein boomstammetje spring) dat ze daarna weer een tijdje serieus onregelmatig loopt. Zou dit dan teken kunnen zijn dat het terug wat gescheurd is of..?
En hebben jullie dat ook?
Moet ik dan vanaf nu altijd supervoorzichtig zijn?
Wat denken jullie van getten en bandages? Heb de indruk dat wanneer ik dat bij mijn paardje aandoe dat ze dan slechter loopt dan normaal.

Zijn er toevallig mensen tussen die ook niet meer mochten springen of waar dat bij afgeraden werd en die dat toch terug doen? Leg mij dan eens uit hoe het nu gaat..
Of zijn er mensen tussen die ook een paardje met een peesscheur hebben gehad en nu ook terug springen?

Ik weet niet meer wat ik moet doen.. Geef me aub alle raad die je maar kan geven..! Verdrietig

Groetjes ,

Jana && Soraya

Imaginaerum

Re: Peescheur !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:11

Mijn merrie heeft ook een gescheurde pees gehad, om precies te zijn op 1e kerstdag 2005.
Ze heeft een dik half jaar met (steun)verband in de wei gestaan (als dit niet goed is, hoef je hier geen commentaar op te geven, hier was ze nl. nog niet van mij en er is natuurlijk wel een dierenarts bij geweest).
Na dat half jaar mocht ze weer opbouwen, en ben ik met haar begonnnen.
Wat betreft dressuur mogen we doen en laten wat we willen.
Ook rijden wij veel buiten, maar als we een galopje gaan doen let ik erg op de ondergrond, deze moet echt perfect zijn voor ik het aandurf.
Harder dan een gecontroleerde middengalop gaan we niet, ik ben te bang dat er wat gebeurt.
Balkjes nemen we mee, maar springen doen we niet.
Ik heb er nu een hele fijne dressuurpony van, stel dat we 1x een hindernis springen en ze kan weg.. Knipoog
Ik heb altijd peesbeschermers om, maar dit is meer omdat ze vreselijk tikt.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:53

Tegenwoordig zijn de meeste veeartsen van mening om paarden met blessures gewoon op de wei te zetten en zo te laten genezen. Wat vreselijk dat jouw paardje 10 maanden op stal moest staan, dat is denk ik een hel voor jullie geweest. Springen zou ik nooit meer doen maar wat gallopwerk op rechte paden met goede bodem zou moeten kunnen maar niet de grens opzoeken, altijd voorzichtig blijven. Weidegang is een must anders krijg je ook nog eens een depressief paard..Er zit daar nu littekenweefsel en dat doet zijn werk ook goed hoor maar met beleid rijden. Succes.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:38

Wulensa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:59

Rottig. Mijn vorige paard heeft ook een zware peesblessure opgelopen. Op de scan zag het er ontzettend vervelend uit. Het paard heeft eerst een paar weken op stal gestaan (boxrust) maar raakte daarvan helemaal over de toeren; terecht ook. Een jaar later was hij weer redelijk te pas en staat hij nu verder fijn bij zijn vorige eigenaresse gras te happen.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:07

Wij hebben een Tinker die een peesblessure heeft gehad... Heeft ook heel lang geduurd voordat de dierenarts erachter was wat hij nou precies had, aangezien hij ook een hoefzweer bleek te hebben en een wondje onder al z'n beenhaar.. Maar toen dat behandeld was en hij nog liep te sukkelen met alles zijn er toch foto's gemaakt en ja, peesblessure. Hij heeft zo'n half jaar tot een heel jaar op stal gestaan, in die tijd moesten we van de dierenarts een paar keer in de week 10 minuutjes op harde ondergrond lopen met 'm. Toen alles na die tijd weer goed was mochten we er rustig mee gaan rijden, rustige stapritjes op harde ondergrond. Na een maand of twee ( weet de precieze tijden niet meer, is ondertussen ook al ongeveer 2 jaar geleden allemaal ) kregen we groen licht om hem gewoon weer rustig op te pakken en langzaam weer te gaan rijden zoals we daarvoor deden. Hij mag niet intensief meer springen, hooguit een sprongetje van 60 centimeter ( dé woorden van de dierenarts ) en verder rijden we hem nu gewoon weer zoals we vroeger deden, niets aan de hand.. Hij heeft nooit meer ergens last van gehad *afkloppen*