Mijn arme paardje heel erg zandverstopping / zandkoliek

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Mijn arme paardje heel erg zandverstopping / zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 08:36

Ik zal even mijn verhaal uit een ander topic kopiëren.

Gisteren, 21:38
Bojangles schreef:
Hoi, hier ben ik dan eindelijk.
Ik zal even snel proberen het hele verhaal op te schrijven, ik wil namelijk zo even douchen, ik ben al 6 dagen achtereen aan het werk en vandaag dat hele gedoe met Bo, ik ben net pas thuis.

In mijn vorige bericht schreef ik dat het wel weer beter ging.
Ik ben dus naar mijn werk gegaan en mijn vader zou een uur later bij Bo gaan kijken.

Ze lag weer, kwam wel op voor een wortel maar hoefde deze uiteindelijk niet en is weer terug gegaan naar het plekje waar ze lag en daar gaan liggen.
Uiteindelijk besloten vanaf mijn werk naar huis te gaan en direct de dierenarts te bellen het klonk meteen als koliek.
Toen ik eindelijk op stal was, lag ze idd in de bak. Heb de anderen de weide in gedaan en toen stond ze op en ging er ook heen. Toen leek het weer beter. Had in de auto Esther (LiVetime) gebeld en die zou ook komen omdat ik alleen was.
Zij was dus ook onderweg.
Bo ging inmiddels elke keer liggen en staan en rollen dus was niet goed.
Had haar buik zachtjes gemasseerd en hoorde het borrelen en paar minuten later stond ze op om weg te lopen en te mesten.
Ja hoor....
Dikke ballen zand Huilen Huilen Fikse zandkoliek dus.
Esther was inmiddels gekomen en Bo ging nog 1 keer liggen en rollen en toen ging het weer goed en was ze druk aan het lopen en eten in het weiland.
De DA kwam uiteindelijk, wel 1 en een kwartier uur later dan gepland, maar okee, heeft haar bekeken.
Nouja ik had dus al geconstateerd dat het zandkoliek was dus de oorzaak was bekend.
Hij heeft haar hart geluisterd (die was goed) en daarna haar darmen en toen klonk er toch wel een bezorgde "Ze heeft wel érg veel darmgeluiden"....
Ze had een flinke gasbel in haar blindedarm zitten.
Hij kon verder niks doen dan haar Buscopan te geven (darmverslapper + pijnstiller) en hij had me vast een emmertje Sandclear gegeven voor een kuur deze week.
Daarna ging het eigenlijk best wel goed, en Esther en ik besloten na een uur maar weg te gaan, ik ging namelijk weer terug naar mijn werk. Mijn vader zou een uurtje later weer kijken en doorgeven hoe ze erbij stond.
Hij belde een uur later en het klonk allemaal goed en ze was fit en stond lekker te grazen en te lopen.
Ik was rond half 6 klaar op mijn werk, ik bleef even wat langer want we gingen even mijn zadels passen op een paard daar en ik ging er even een paar rondjes op rijden, want tja ik dacht dat het ergste wel over zou zijn.
Ik was rond 6 uur op stal en toen leek het ook weer goed.
Ik laat mijn zusje de mestballen met zand zien achterin het land, we draaien ons om.... Ja hoor ligt ze weer.
Ze keek suf, stond erg ineen gedoken met het hoofd op kniehoogte, achterbeentje op rust en heel verkrampt.
DA-praktijk gebeld en de situatie uitgelegd en degene aan de telefoon de DA opgebeld en overlegd.
Werd teruggebeld dat ik het even aan moest zien, het zou logisch zijn dat ze de hele week nog niet echt fit zou zijn en misschien ook wel beetje koliekig zou zijn. Oke prima ben er gewoon een tijd nog bij gebleven.
Tot ze weer 4/5 keer ging liggen en rollen en plat dus was écht niet goed, dus weer DA gebeld, nu zou hij direct komen om toch even te checken.
Hij was er direct na 15 min en Bo lag nog steeds, hij zei direct dat deze lichte koliekaanvallen de gehele week nog wel konden blijven. De Sandclear is een kuur van een week, zand is hardnekkig en niet 123 eruit. Daarbij had ze nog steeds een gasbel.
Het klonk allemaal beter van binnen, maar ze was wel heviger qua koliekaanvalletjes.
Hij heeft haar een sterke pijnstiller gegeven zodat ze er niet meer zo hevig op reageert.
Ik moet hem morgen tussen 8 en 9 bellen hoe het gaat.
Net ging het alweer beter, waarschijnlijk door de pijnstiller, ze heeft al wat psylliumbrokjes gegeten (sandclear) met wat gewone brok en olie erdoor. Niet alles, maar ze vinden die brokjes ook niet echt lekker.
Maar was allang blij dat ze wat er van gegeten had, die dingetjes werken immers de zand eruit. Maar dat kan wel even duren.
We hebben even paar rondjes op het erf gewandeld (DA zei dat ik regelmatig even wat moest wandelen met haar) en daarna terug gezet in de weide waar ze direct naar de wilg ging om daar gulzig van te eten.
Toen ze klaar was, ging ze in een sprint naar het hooi wat ik had neergelegd om daar te van eten.
Ze mocht wel een beetje hooi en gras eten.

Nu ben ik dus thuis, ik ben moe, ik maak me zorgen, maar dat is logisch. Ik ga zo even douchen, rustig zitten en dan straks weer die kant op.

Het is mijn schuld, ik heb sinds kort een tijdelijke kleinere voerbak omdat ze hun grote gesloopt hadden.
Nu heb ik van dat fijne goede hooi, wat gauw uiteenvalt en wegwaait en er naast valt.
Ze staan in het zand.

Indy en Bo staan nu in de weide, Rach en Andy vannacht nog in de paddock.

Morgen komt er direct een voerplek op de stenen en wordt er geen plakje hooi meer gevoerd in bakken in het zand.
Ik wil dit risico niet meer nemen, de andere 3 hebben niks.
Bo heeft helaas hierdoor ernstig zandkoliek gekregen en ik ga echt heel hard hopen dat ze er boven op gaat komen.

Vandaag 0:11
Bojangles schreef:
Tnx iedereen.
Ik kom net weer van stal ben weer een uur en een kwartier bij Bo geweest.
Ze heeft nog wat last, ligt nog veel. Paar keer gerold.
Paar hapjes gehad van die brokjes, wel stiekem wat slobber door gemengd.
Ze ziet er wel rustiger uit, het zijn echt kleine aanvalletjes.
Er kwam ook al paar keer wat lucht uit de darmen.
Maar als de gasbel onrustig wordt en het gaat borrelen, dan wordt zij ook onrustig.

Ik slaap nu gewoon hier, wanneer ik vannacht wakker wordt ga ik weer even die kant op.
Het heeft geen zin om er elke minuut bij te zijn, ze houdt die lichte koliekaanvallen toch.

Ik sta te wankelen op mijn benen ik heb zelf heel erg slaaptekort.
Een nacht overslaan gaat mij echt niet lukken, ben morgen dan wel vrij, maar ik moet morgen overdag ook gewoon op Bo letten. En ik moet donderdag en vrijdag gewoon weer werken.

Eten mag ze dus inderdaad. De darmpassage is verder wel redelijk okee, ze mest zo af en toe wel. De ene keer vezelige mest en de andere keer zandballen.

Nouja ik ga eventjes proberen te slapen en we zullen zien hoe ze de nacht doorbrengt.
Ik hou jullie wel op de hoogte.

Vandaag, 3:49
Bojangles schreef:
Tis niet goed Huilen
Ga d'r nu bij blijven.
Weet niet wat ik kan doen ik vind het verschrikkelijk....
Als het erger wordt bel ik gewoon de praktijk weer....
Ik voel me machteloos...

Vandaag, 9:20
Bojangles schreef:
Ben ik weer even.
Heb van 3 tot 9 bij Bo gezeten....
Ze had vannacht weer een hevige aanval.
Heb de dierenarts gebeld om 4 uur en na even overleg heeft hij besloten om voor de zekerheid toch maar even te komen kijken.
Ik moest haar een halster om doen en in de benen zien te krijgen.
Dat lukte met veel moeite, we hebben haar echt overeind getild! Jeetje zo'n paard is dan echt zwaar zeker als die niet meewerkt..
Tot de dierenarts kwam heb ik geprobeerd haar te laten staan en moest proberen haar te laten lopen.
Dit lukte met moeite.
In 15 min misschien 10 mini-stapjes. Toen leek ze ineens weer rustig.
Dierenarts kwam en toen had ze weer kleine aanvalletjes maar ze bleef staan.
Pols, ademhaling & temperatuur waren normaal, redelijk mooie slijmvliezen.
Na overleg besloten nog een darmverslapper te proberen.
Na de injectie proberen te laten lopen en ze had weer een beetje gang en heeft enkele rondjes gelopen.
Goed met de dierenarts er over gehad welke symptomen wél en niet mochten voorkomen, ze kan door de zand nog wel wat aanvallen houden en het is erg lastig om te beslissen wanneer weer te bellen of niet.
Eventueel zouden we de volgende ochtend de darm gaan spoelen met parafine en lauw water, maar eerst kijken hoe het nu ging. Andere optie daarna zou zijn om haar naar de kliniek in Wolvega te brengen, meer dan wat wij doen kunnen ze daar ook niet, maar dan hoef je er zelf niet hele nachten bij te blijven, maar goed dat moeten we maar bekijken. Dan zit je gelijk al op een heel ander kostenplaatje, al moet ik zeggen dat mijn spaargeld voor de paarden er nú al voor een groot deel aan is door al die spoedbezoekjes en op onmogelijke tijden. Maar dat is even niet anders.
Maar goed dierenarts is gegaan en ik ben bij haar gebleven. Ze ging weer wat grasjes eten en heeft een kwart bakje psyllium brokjes naar binnen gewerkt. Ik had er beetje muesli, olie en knoflook door gedaan dan leek het beetje op haar normale eten.
Ze moet in totaal eigenlijk al 2 bakjes psyllium op hebben, maar ze heeft misschien maar net een half.
Het is rotspul om te voeren, ze moeten het gewoon niet.
Ondertussen 's nachts nog enkele keren pols opgevoeld en die bleef normaal gelukkig.
Ik heb de hele nacht gewacht tot ze ging mesten, maar niks gezien. Ze heeft wel geplast.
Ze was verder aardig rustig, paar aanvalletjes maar die beperkten zich tot gaan liggen en 1/2 keer rollen en dan bleef ze rustig liggen.
Ik heb net weer overleg gehad met de dierenarts en hij vond het positief klinken en wou nog niet overgaan op de paraffine.
Ik moet haar in de gaten houden en bij twijfel gewoon bellen.
Ik moet proberen die brokjes naar binnen te krijgen en ga haar spuiten geven met olie.
Ze staat overigens al sinds vannacht met een 0 grams winter/regendeken op zodat ze geen energie verspild. Ze gaat soms namelijk languit op de grond liggen en wordt gewoon nat omdat het gras nog nat is.

Ik ben nu even thuis ik ga even douchen, mijn vriend even snel boodschappen doen en dan gaan we weer naar Bo.
Ik ga zo ook snel internet afspeuren op een goede tip om die psyllium vezels naar binnen te krijgen.
Aangezien die dingen gewoon het zand eruit kunnen halen en als het zand er niet uit gaat zal ze koliekaanvalletjes houden.
Ze moet gewoon schoon.

Ja ik ga preventief Sandclear geven aan de anderen en ik ga gewoon een voerplek op de stenen maken.

Ik heb vannacht echt gedacht dat ze dood zou gaan zo eng zag het er uit en tot het zand en gas er niet uit is bestaat gewoon het risico dat ze het niet overleeft. Daar moeten we reeël om blijven helaas. Maar ik ga m'n alle best doen om haar er boven op te krijgen meer dan dat kan ik niet doen.

Verder ga ik alvast even regelen dat er eventueel transport voor haar is als ze toch naar een kliniek moet.

Maar we reden net weg en toen was ze druk aan het grazen en rondsjokken in het land.
Ze heeft ook haar goede momenten.

Sorry als het zo wat warrig is maar ik heb niet de tijd het hele verhaal opnieuw te schrijven dus daarom even knip en plak werk uit een huiskamer topic.

Iedereen die tips heeft graag!!!

Ook zoek ik DE tip om de psyllium brokjes / SandClear naar binnen te krijgen!!!

ikenindi

Re: Mijn arme paardje heel erg zandverstopping / zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:39

zout er bij... maakt t smakelijker. hielp bij indi om voer dat ze weigerde te eten erg goed. ik garandeer niks, maar probeer t eens...

verder heel veel sterkte!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 08:40

Dank je voor de tip!
Ik ga gewoon van alles proberen, maak ik 1 handje met wat brokjes en dan zet ik het haar voor.
Ik had ook al bedacht om de brokjes te pletten tot poeder.... Maar weet niet of het dan nog wel goed werkt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:44

stinkt het voer wat ze moet geven? anders zorgen dat je wat anders op de een of andere manier onder haar neus houdt dat ze wel kent en sterker ruikt... neus dichthouden werkt bij mensen, maar bij paarden vast niet Knipoog

ik ga even meedenken wat nog meer een mogelijkheid is...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:44

Ik geef het altijd met biks/muesli en zemelen en dus wel wat nat gemaakt. Dan eten die van mij het wel op. Ik voer het gewoon uit voorzorg 1 x per 2 maand en die van mij eten het allemaal. Je hebt ook nog eentje van een ander merk (bij divoza te koop) en deze smaakt anders. Misschien zou je die kunnen proberen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:46

misschien met zemelen of een slobber inderdaad. of een spuit met appelmoes.

Sterkte en beterschap voor je paard !

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:54

Mag ze appel/wortel eten? Dan daarmee mengen, de smaak en geur daarvan overheerst vaak andere nare luchtjes ...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:54

Een lekkere kruidige muesli wil ook nog wel eens helpen.
Dat overheerst de geur ook een beetje.
Maar het blijft erg lastig hoor.
Ik hoop dat het allemaal goed afloopt met je paardje.
Wat een drama joh. Heel veel sterkte.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:16

Jee, die arme Bo....ik hoop van harte dat het tij nu gaat kerenen dit niet meer terugkomt!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:50

Ik maak van zemelen een nat papje: sandclear erdoor en een grote schep appelmoes en dan eten ze het wel. Misschien dat het jou ook zo lukt. Succes

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 13:08

Even een update.

Ze heeft weer wat kleine koliekaanvallen gehad, maar dat is "normaal" bij zandkoliek het duurt namelijk enkele dagen voor de darmen schoon zijn.

Verder hebben we een vreugdedans gedaan in het weiland, ze heeft zostraks maar liefst 3x!!! gemest!!
Groenig en vezelig, geen klonten zand, dus van het gras en hooi eten van gister! Daar zijn we blij om.

Net voor ik wegging heeft ze weer 1x goed gemest. Weer goede mest.

Ik heb een truuk om haar toch wat binnen te laten krijgen.
Ik heb bij de landbouwwinkel vlakbij m'n stal een spuit van 50ml gehaald met een lange tuit en redelijk breed.
Inmiddels heb ik al +/- 250 ml aan lijnzaadolie, lijnzaadslijm & zaadjes en wat fijngemalen psyllium brokjes naar binnen kunnen krijgen!! Ik zuig zo wat op en spuit het achterin haar mond en zo eet ze grotendeels het wel op.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:37

gelukkig! het nieuws klinkt goed. nog even doorzetten Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 13:42

Ik heb alweer contact gehad met de praktijk, ik zou graag iets geven tegen de darmgassen en darmkrampen.
Ze zijn nu in overleg en ik word zo weer gebeld.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 13:55

Wat ik geef is nu voldoende, verder straks weer een deken op en kleine stukjes wandelen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:01

je bent er maar druk mee, maar t klinkt alsof ze er wel weer bovenop gaat komen Lachen

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:03

Ik hoop het zo!!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:09

Banaan en peer zijn ook handig om de brokjes lekkerder te maken, vinden de meeste paarden erg smakelijk. Maar met de spuit kan het inderdaad ook. Sterkte!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:18

Wat je ook nog kan doen (een hele ouderwetse tip) is ontbijtkoek geven..
Het zand gaat hieraan plakken en komt zo mee naar buiten..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:20

Met een zandverstopping zou ik absoluut geen banaan geven!

Zelf lijnzaad koken en die smurrie geven, zou ik doen. Die smurrie is laxerend en neemt bovendien zand mee. Daarnaast eten ze dat gemakkelijker dan Sandclear.

Lijnzaad koken:
Ik doe 1 liter water met 2 koffiekopjes lijnzaad koken. Als het aan de kook is, laat ik het nog 20-30 minuten doorpruttelen op een laag standje.
Daarna af laten koelen en dan kun je het gewoon geven (hoef je niet te zeven).

Oh en lijnzaad kookt heeeeeel snel over. Dus je moet er bij blijven tot het kookt. Als het staat te pruttelen, dan kan je de pan "alleen laten".

Lijnzaad kun je vaak in dierenwinkels kopen, maar ook in de supermarkt.

Succes en beterschap aan je paard.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:24

Vonnie84 schreef:
Met een zandverstopping zou ik absoluut geen banaan geven!

Eentje kan geen kwaad Knipoog .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:30

jiehaaa schreef:
Banaan en peer zijn ook handig om de brokjes lekkerder te maken, vinden de meeste paarden erg smakelijk. Maar met de spuit kan het inderdaad ook. Sterkte!

Ja maar waarom zou je, als er ook andere dingen zijn die ook werken en niet slecht zijn?
TS: heel veel succes!!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:31

Iris82 schreef:
jiehaaa schreef:

Ja maar waarom zou je, als er ook andere dingen zijn die ook werken en niet slecht zijn?
TS: heel veel succes!!

Is ook bedoeld voor als die andere dingen NIET werken.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 14:34

Bedankt voor iedereen die meedenkt!
Tot nu toe werkt een spuit nog het makkelijkste.

Mijn vriend is net terug van Bo, en ze stond heel druk te grazen.
Ik ga om half 6 weer heen.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:34

Mixen met appelmoes, helpt gegarandeerd! Doen we hier ook veel met medicatie, ze smullen ervan! Vork

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:35

Vonnie84 schreef:
Zelf lijnzaad koken en die smurrie geven, zou ik doen. Die smurrie is laxerend en neemt bovendien zand mee. Daarnaast eten ze dat gemakkelijker dan Sandclear.

Lijnzaad koken:
Ik doe 1 liter water met 2 koffiekopjes lijnzaad koken. Als het aan de kook is, laat ik het nog 20-30 minuten doorpruttelen op een laag standje.
Daarna af laten koelen en dan kun je het gewoon geven (hoef je niet te zeven).

Oh en lijnzaad kookt heeeeeel snel over. Dus je moet er bij blijven tot het kookt. Als het staat te pruttelen, dan kan je de pan "alleen laten".

Lijnzaad kun je vaak in dierenwinkels kopen, maar ook in de supermarkt.

Dit doe ik ook (mijn paard heeft 1,5 jaar geleden ernstig zandkoliek gehad). Ik maak altijd 3 porties, als je die een beetje koel bewaard kun je ze voor zo'n periode goedhouden.

Soms voer ik ook sand clear. Mijn paard lust dat niet graag maar hij eet het uiteindelijk wel op. Je mag de brokjes niet weken of verpulveren, de truuk is oa dat ze als hele brokjes in de maag komen.

Er is laatst een topic over sand clear geweest (een maandje terug oid), daar werd volgens mij ook een goed alternatief voor sand clear gegeven. Een alternatief wat minder smerig is. Als mijn paard het niet lust (heeft bijnaam: Kliko) dan moet het ook wel echt vies zijn. Haha!

Heel veel sterkte en suk6 met je paard hoor!