berenklauw?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trustHim

berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:35

Vanmiddag kwam ik op stal en vond mijn pony met een heel erg vellende neus. De vellen hingen er letterlijk aan. Ik schrok dus flink. Voor zover ik kon nagaan is er niets raars gebeurd, het is zeker geen zonnebrand want laten we wel wezen die scheen gister niet Clown en vandaag ook nauwelijks. Daarnaast heeft ze een grijze neus dus niet zozeer gevoelig voor zonnebrand. Na wat overleg met stalgenootje en staleigenaaresse vermoeden we dat er berenklauw in haar hooi gezeten heeft, dat schijnt dit soort reacties te weeg te kunnen brengen.

De vellen zitten met name bovenop de neus/bovenlip en deels in de neusgaten. De onderlip voelde hard en korzelig. Heb de boel ingesmeerd met uierzalf, wat een kwartier koste omdat het haar blijkbaar pijn deed.

weet iemand wat ik verder voor haar kan doen en of dit inderdaad berenklauw kan zijn??? het zat deels ook aan de binnenkant van de lippen, rest van de mond zag er (voor zover ze me liet kijken) wel ok uit en ze eet ook gewoon.

furypretty

Re: berenklauw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:36

nog nooit van gehoord, maar hopen dat het niet weer gebeurd!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:40

berenklauw veroorzaakt wel brandblaren... maar ik weet niet in hoe verre dat kan als het in het hooi zit!

_Lynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:41

In onze bossen zijn echt veel berenklauwen te vinden. De mijne vind het eng? Clown Het zijn dan toch blaren wat ze kunnen krijgen? Misschien kun je even op google zoeken, ik zou het ook niet weten Knipoog Succes ermee!

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:43

Wikipedia:
Geldt trouwens ook voor de kleinere bereklauw:
Citaat:
De reuzenberenklauw is niet giftig, althans in vergelijking met b.v. monnikskap (Aconitum) of de Taxus baccata, vooral schapen zijn er dol op. Wel bevat het sap van de plant furocoumarinen, die voor mensen sterk fototoxisch zijn. Blootstelling aan zonlicht na contact met het sap kan bij sommige mensen na 24 uur rode jeukende vlekken veroorzaken, die gevolgd worden door zwelling en blaarvorming. Het letsel kan er uitzien als een brandwond en het kan twee weken duren voordat het genezen is. Als litteken kan er een bruinverkleuring optreden. Wanneer het sap in de ogen komt, kan dit tot blindheid leiden. Als voorzorgsmaatregel moet dus elk contact met het plantensap vermeden worden; als dit toch gebeurd is, moet het sap zo snel mogelijk afgespoeld worden en moet blootstelling aan zonlicht van de huiddelen die in contact geweest zijn met het sap vermeden worden

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:44

trustHim schreef:
Vanmiddag kwam ik op stal en vond mijn pony met een heel erg vellende neus. De vellen hingen er letterlijk aan. Ik schrok dus flink. Voor zover ik kon nagaan is er niets raars gebeurd, het is zeker geen zonnebrand want laten we wel wezen die scheen gister niet Clown en vandaag ook nauwelijks. Daarnaast heeft ze een grijze neus dus niet zozeer gevoelig voor zonnebrand. Na wat overleg met stalgenootje en staleigenaaresse vermoeden we dat er berenklauw in haar hooi gezeten heeft, dat schijnt dit soort reacties te weeg te kunnen brengen.

De vellen zitten met name bovenop de neus/bovenlip en deels in de neusgaten. De onderlip voelde hard en korzelig. Heb de boel ingesmeerd met uierzalf, wat een kwartier koste omdat het haar blijkbaar pijn deed.

weet iemand wat ik verder voor haar kan doen en of dit inderdaad berenklauw kan zijn??? het zat deels ook aan de binnenkant van de lippen, rest van de mond zag er (voor zover ze me liet kijken) wel ok uit en ze eet ook gewoon.

als ik jou was zou ik contact opnemen met de dierenarts
een berenklauw veroorzaakt ernstige brandwonden bij een paard
ik heb vorig jaar gehoord dat het paard wat bij mijn vriendin op de wei stond langs een berenklauw was gelopen en na paar dagen was de hele vacht erafgebrand als het ware; het was een schimmel(appaloossa) dus paard met geen pigment en gevoelige huid en had dus over zijn hele lijf open wonden
het paard heeft maanden lang op stal moeten staan met medicatie
dus ik zou voor de zekerheid echt een da laten komen

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:49

mmm ik zal morgen dan voor de zekerheid idd maar even bellen. rottige is dat we niet zeker weten of het berenklauw is of wat anders. En er kan alleen een d.a. in dr buurt komen als ze een praam op heeft wat nu dus niet gaat. Maar ik ga dus maar even overleggen

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:54

Heb je dr weitje al gechecked?
maar daar heeft ze gister denk k niet ingestaan he? (Gezien het heerlijke nederlandse zomerweer Huilen van het lachen)
kan goed dat er iets in het hooi gezeten heeft hoor, zal mn ma ook wel gezegd hebben al, dat we op een andere stal een paar paarden op rij hadden met zo'n reactie...
Wat het precies geweest is weten we niet, maar ook toen dachten we dus aan iets in het hooi dat die reactie gaf. Morgen even kijken of t al iets weggetrokken is en anders even DA bellen idd.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 21:00

ze heeft idd niet buitengestaan met ons heerlijke weer, ben morgenochtend op stal voor een check en anders bel ik wel even

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:14

Voor zover ik weet is Berenklauw gedroogd niet schadelijk, omdat de sappen er dan uit zijn. Als het in het hooi zou zitten, kan dat de oorzaak dus niet zijn, lijkt me.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:18

Verschillende plantensoorten bevatten fototoxische stoffen. Het sap van de reuzenberenklauw bevat furocoumarinen die letsels kunnen veroorzaken die op tweedegraads brandwonden lijken. Andere planten met fototoxische werking zijn:

Sint-Janskruid (Hypericum perforatum)
Vuurwerkplant (Dictamnus albus)
Wonderboom (Ricinus communis)
Wijnruit (Ruta graveolens)
Grote engelwortel (Angelica archangelica)
Duizendblad (Achillea millefolium)
Duizendknoop (Persicaria)
Lantana camara
Fluweelboom (Rhus)
Pruikenboom (Cotinus coggygria

Kath_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:01

Even een stipje

Bij ons op stal hadden ineens ook veel paarden blaren, vellen, open wondjes ed rond hun mond zitten.

Eerste gedachte was ook berenklauw, maar dat kon niet op de wei staan want er waren paarden die het hadden en niet op de wei stonden. Dus dan zou het in het hooi moeten zitten, maar dan moeten diegene die het voeren toch ook rode plekken oid op hun armen krijgen?

Ben benieuwd wat het veroorzaakt want de paarden hebben er duidelijk last van.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:06

ik ga maar eens kijken hoe het nu gaat met dr

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:46

Kath_ schreef:
Even een stipje

Bij ons op stal hadden ineens ook veel paarden blaren, vellen, open wondjes ed rond hun mond zitten.

Eerste gedachte was ook berenklauw, maar dat kon niet op de wei staan want er waren paarden die het hadden en niet op de wei stonden. Dus dan zou het in het hooi moeten zitten, maar dan moeten diegene die het voeren toch ook rode plekken oid op hun armen krijgen?

Ben benieuwd wat het veroorzaakt want de paarden hebben er duidelijk last van.

Maar mss wanneer het met speeksel vermengd wordt, dat de stoffen van de planten makkelijker vrij komen?? (tenzij je erge zweetoksels hebt Hyper! )

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 13:11

nou de neus zag er vandaag al stukken beter uit, wel gevoelig en hier en daar nog vel. heb het ingesmeerd met calendula emuslie

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:11

Mijn pony is opgegroeid tussen de berenklauw en heeft nooit ergens last van gehad.