Positieve buigproef maar geen diagnose.....radeloos!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

astridozzy

Positieve buigproef maar geen diagnose.....radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 19:46

Mijn paard laat een positieve buigproef zien (tijdens verkoopkeuring) maar is zo langzamerhand van AtotZ door de medische molen gerold (foto's,echo's, scans, MRI, noem het allemaal maar op!) en er is geen diagnose vast te stellen!
Alles lijkt te kloppen en toch loopt ie niet lekker weg naar de buigproef! (en is dus niet te verkopen....)

Wie herkent dit probleem?

amanda2

Re: Positieve buigproef maar geen diagnose.....radeloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:51

Ik heb weleens een pony gezien van iemand die dat had, is echt n probleem als je hem wilt verkopen. Is uiteindelijk voor een veel lager bedrag verkocht. Mensen hadden hem zelf gefokt, beestje had nog nooit n pas kreupel gelopen, liep hoog in de sport. Maar bij de aankoopkeuring ging het iedere keer mis met de buigproef.
Zelfde verhaal. Ga je je paard verkopen of hou je hem zelf?

astridozzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 19:55

Wanneer ik hem noodgedwongen, vanwege die buigproef, voor een veel lager bedrag moet gaan verkopen, kan ik hem beter af laten keuren door de verzekering en hem dan terug kopen...
Aangezien ik hem super goed verzekerd heb nl....

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:59

ja dat is dan echt n probleem. De mensen waar ik het over heb, hebben hem na 2 maanden nog eens laten keuren, maar nog steeds hetzelfde resultaat. Echter super op de foto, scan etc.
Rot voor je! Ach gut
Mensen kopen nu eenmaal wel n klinisch goed paard met bemerkingen op de foto dan andersom.

ACSM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:12

Doormiddel van verdoven komen ze er niet achter waar het zit? Anders kan je een CT laten maken.... Bij mijn paard kwamen ze er ook niet achter via foto's, echo e.d.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:32

Het jammere aan de buigproef is dat met name de strékpees bekeken wordt en niet de diepe buigpees. De diepe buigpees is de pees die vaak in relatie staat tot HKO. Oftewel een buigproef zegt weinig tot niets. Als jij je voet in een rare stand houdt een minuut lang en je probeert dan weg te rennen loop je ook niet gemakkelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:35

helemaal mee eens!!

041007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:41

Nee Arabesk, de buigproef is een compressie test waarbij gewrichten en banden onder druk worden gezet, neem je anatomie nog eens goed door .... Een buigproef is ook afhankelijk van de dierenarts, was er een duidelijk links rechts verschil? En is je paard toevallig zwaar aan de tand gevoeld voor de verkoop, het komt nog wel eens voor dat jonge paarden wat overvraagd worden door testruiters waardoor een positieve test ontstaat die een week of wat later weer negatief is. Het is natuurlijk harstikke vervelend voor je maar ik zou me niet direct te druk maken over deze positieve test.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:30

Staat hij voor niet toontredend of frans?
Hierdoor krijg je soms ook een verkeerd beeld op de buigproef doordat het been recht omhoog gebogen wordt terwijl het van nature (bij die paarden) naar binnen of naar buiten draait.
Neem daarbij een arts die fors door pakt en je paard loopt slecht weg Knipoog

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:23

Hebben verschillende da de buigproef gedaan?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:42

astridozzy schreef:
Mijn paard laat een positieve buigproef zien (tijdens verkoopkeuring) maar is zo langzamerhand van AtotZ door de medische molen gerold (foto's,echo's, scans, MRI, noem het allemaal maar op!) en er is geen diagnose vast te stellen!
Alles lijkt te kloppen en toch loopt ie niet lekker weg naar de buigproef! (en is dus niet te verkopen....)

Je zou kunnen overwegen om een gamma-scintagrafie te laten doen.
Dit wordt ook in de volksmond botscan genoemd.
Kijk maar eens op de site van http://www.bosdreef.be

Op deze scan is nml. alles te zien wat normaal met andere onderzoeken niet te vinden is.
Er ziet wel een prijskaartje aan.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:00

hopla schreef:
astridozzy schreef:

Je zou kunnen overwegen om een gamma-scintagrafie te laten doen.
Dit wordt ook in de volksmond botscan genoemd.
Kijk maar eens op de site van http://www.bosdreef.be

Op deze scan is nml. alles te zien wat normaal met andere onderzoeken niet te vinden is.
Er ziet wel een prijskaartje aan.

Is inderdaad erg prijzig.
Een kennis van mij heeft het ook bij De Bosdreef laten doen en de uitslag
was wel niet zo leuk maar ze wist nu eindelijk waar het probleem vandaan kwam