Jullie mening over het houden van mijn paard en de voeding.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Carmen

Jullie mening over het houden van mijn paard en de voeding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:59

Afbeelding

Hierboven staat een afbeelding. Lachen Aangezien hij bij mij ook lang laadde.

En ik vind mijn paard dus nog iets te dun. Hij is helemaal nagekeken, ook helemaal gezond en word om de 6 weken ontwormt.
En wat vinden jullie van de manier waarop ik mijn paard hou? Nee, ik heb op dit moment geen foto.

Edit; Titel pastte niet helemaal Lachen

SuuZzel

Re: Graag jullie mening over het houden van mijn paard en de voe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:02

Ik denk dat het een beetje ligt aan de hoveelheid en kwaliteit gras die er op de weide staat, maar mocht dit schraal zijn, denk ik dat je wat voordroog moet gaan bijvoeren. Is dit wat langer gras waar genoeg in zit, lijkt het mij voldoende zo. Als je wilt bijvoeren, zou ik voordroog bijvoeren en niets aan je krachtvoer veranderen als hij het er goed op doet.

TanteSabien

Re: Jullie mening over het houden van mijn paard en de voeding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:02

tsja, dat is per paard verschillend he.
de 1 kan veel werk beter aan als de ander.

ik denk dat het heel belangrijk is dat je afgaat op hoe je paard zich gedraagd.
is hij vrolijk, werkt hij graag voor je?

met deze informatie die je nu geeft is het natuurlijk ruw schatten op wat goed of fout is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:04

ik zou beginnen met meer hooi, tenzij de wei genoeg gras biedt.
mais en zemelen zou ik zelf niet snel geven

Citaat:
Zetmeel is een verzamelnaam voor de middelgrote koolhydraatketens waaruit graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, etc. zijn gemaakt. De mens is een typische zetmeel-eter: Ons hele spijsverteringssysteem is ingesteld op de vertering van zetmeel. Graanproducten, rijst, aardappelen, pasta's, vormen daarom in zowat iedere cultuur een belangrijk onderdeel van het dagelijkse menu.

Kelten
Er zijn aanwijzingen dat de Kelten al op het idee kwamen om paarden graanproducten te voeren. Maar is het daarom ook goed? Het was een tijd waarin ook gaten in schedels werden geboord "om boze geesten te laten ontsnappen", en het waren dezelfde mensen die op het rare idee kwamen om ijzer onder een levend dier te timmeren. Als je zelf geen zin hebt in een gat in je schedel omdat je hoofdpijn hebt, of een aderlating omdat je wat nerveus bent, waarom zou je dan wel je paard blootstellen aan achterhaalde ideeën uit diezelfde tijd?
Onze voorouders die het paard minstens 8 uur per dag wilden laten werken zaten met het probleem hoe ze voldoende voedsel konden krijgen in een dier dat eigenlijk minimaal 14 uur nodig heeft voor de opname van dat voedsel. Omdat zetmeelrijke producten voor de mens zo belangrijk en goed verteerbaar zijn bedachten onze voorouders, niet gehinderd door voldoende anatomische kennis, dat dit energierijke voedsel voor paarden ook vast wel goed zou zijn. Het "krachtvoer" was geboren. (De reden om aan krachtvoer te beginnen was dus niet dat er in krachtvoer dingen zitten waar het paard niet buiten kan, maar om in de kortere tijd toch voldoende voedsel in het paard te kunnen proppen. Krachtvoer is dus eigenlijk Fastfood...)

Het gebruik van graanproducten als voedsel voor paarden werkte tot op zekere hoogte, maar het kwam wel met een prijs...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:05

Hoevaak krijgt hij kuil en brokken?
Als dit 1x dgs is, vind ik dit wel weinig n.a.v. zijn training.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:07

Voordroog, kuil, ik weet ook niet meer hoe ik het moet noemen.. Wij noemen het altijd kuil maar volgens mij is het officieel voordroog.. Gras is gemiddelt 3 á 4 cm lang, dus niet heel schraal. Ál het voer wat er staat is per dag!! Lijkt me niet weinig.

Het paard is bijzonder vrolijk.

Edit; niet onbelangrijk;

Het paard heeft een goede conditie. Zweet normaal en is niet snel buiten adem. Lachen

EditEdit;

@ ikenindi..

Mij is altijd verteld dat mais een soort van dikmaker is. Net zoals de zemelen. Lachen
Laatst bijgewerkt door Carmen op 21-07-08 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:09

Carmenn_ schreef:
Voordroog, kuil, ik weet ook niet meer hoe ik het moet noemen.. Wij noemen het altijd kuil maar volgens mij is het officieel voordroog.. Gras is gemiddelt 3 á 4 cm lang, dus niet heel schraal. Ál het voer wat er staat is per dag!! Lijkt me niet weinig.

Het paard is bijzonder vrolijk.

Mijn paard krijg qua krachtvoer ook niet meer als die van jou en die is nog groter en doet ongeveer hetzelde aan arbeid.
Als hij het er goed op doet, niet veranderen.
Als je hem wat voller wilt hebben, zou ik dus gewoon meer ruwvoer (hooi of kuil) bijvoeren.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:17

Ik zou inderdaad meer voordroog geven, minimaal 2 x dgs en bij zware training een kilo extra brok, bij lichte training een halve kilo extra (dus boven op die 1,5 kilo basis). Ik zou ook min. 2 keer per dag voeren, bv. 's ochtends: halve kruiwagen voordroog en 2/3 kg brok en 's avonds nog een keer. Na de training zou ik de extra brok geven. Lachen

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:18

Ja, maar meer eet ie niet.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:19

Gezien de hoeveelheid werk die het paard moet doen zou ik hem toch wat meer krachtvoer geven.
Mijn fries bleef ook wat schraal ondanks de grote hoeveelheden hooi/gras. Toen gaf iemand mij het advies om hem een kilootje extra brokken te geven en dat hielp goed. Hij ziet er nu perfect uit.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:21

Hmm. Ik geef hem nu 4,5 kilo, maar aangezien ze met z'n tweeen staan, ga ik er vanuit dat hij min. 1,5 binnenkrijgt. Soms meer, soms minder.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:23

Kun je hem dan niet apart even biks laten eten? Dan weet je zeker dat hij de juiste hoeveelheid binnen krijgt.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 21:26

Als ik hem op stal zet, staat hij niet bij z'n merrie-maatje en word hij dus gek. Veel te druk met hinniken om te eten.
Ik geef aan de ene kant van de wei 2 en een kwart, en aan de andere kant ook. Maar ze switchen wel eens.

En op DD, WD, DD en ZD heb ik les. Dus dat is wel degelijk vrij zwaar.

Edit; Ik schiet morgen een foto.. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:16

zijn zijn weidegenootjes wel goed op gewicht?
en hoe groot is de wei?

zemelen..tja leuk spul maar zit daar wel voeding in?
ik zou de zemelen vervangen voor een driekwart kilo brok.
dan zit je op iets meer dan 2 kilo brok .klopt dat?

lijkt me gezien je training dat je paard best meer krachtvoer hebben mag.
nog wat meer voordroog erbij en dan moet je met een 2 weken wel al verschil kunnen zien.
op zich mogen ze onbeperkt ruwvoer he.dus als hij veel hooi lust mag hij dat best hebben

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:26

@ ellepel

Tja, daar kan dan nog geen voeding in zitten, maar het is wel een dikmaker..
Ze staan met z'n tweeen, maar de andere word niet getraint. Die is wel mooi op gewicht. Ze krijgen samen een grote kruiwagen met een berg kuil. Meer voordroog/kuil/hooi lust ie niet. En krachtvoer, tja, ik zei net al dat hij minimaal 1,5 krijgt, de andere keer is het 2,5..

Hoe groot is de wei.. Zal ff meten op Google Earth. Lachen
Wei 1 is;
54 x 60 x 42 x 60

En na ca. twee weken worden ze verplaats naar;
46 x 60 x 45 x 60 Deze is iets kleiner, maar wel voller Ja.
Laatst bijgewerkt door Carmen op 22-07-08 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:35

als hij niet meer van de voordroog eet kun je hem niet dwingen he,dus honger heeft hij dan niet denk ik
zemelen is misschien wel een dikmaker,maar er zit toch niks in wat betreft vitamines etc?

misschien kun je slobber bij gaan voeren?
ik hor de laatste tijd heel veel goede berichten over de seniores priores van Subli,daar zit alles in wat ze nodig hebben,misschien als je daar wat van bij geeft dat hij wel wat dikker word?

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:38

Nee, er zitten geen vitamines in zemelen, maar ik wil hem iets voller hebben. Seniores priores krijgt mijn pony ook.

Wat mij betreft gaat het niet om de vitamines. Ik vind dat ie die goed krijgt. Aangezien de andere paarden nu alleen gras krijgen. Met een half schepje bix.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:43

nou ja dan ken je de seniores priores dus wel al, het word de laatste tijd best veel aangeraden voor paarden die wel wat voller mogen.
meeste paarden worden voller van ruwvoer,maar als ze die echt genoeg krijgen zul je het denk ik toch in een supplement o.i.d moeten zoeken.
je traint best veel dus mag daar best wat tegenover staan vind ik.

en de energiekernmix dan?
is dat niet wat om er bij te gaan geven?

en niet vergelijken met de andere paarden he, niet elk paard is gelijk wat betreft voeding..

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 10:49

Mais onttrekt mineralen en vitamines aan het dier, dat compenseer je niet met 1.5 kg brok. Als je mais voert met weinig brok moet je dus zorgen voor extra mineralen en vitamines.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:50

Oke.

Het paard is niet niet energiek. Het is juist een bom vol energie!! @ Anneve; goed om te weten Ja Dus dan is het handig dat ik hem minder Mais voer en meer Brok? Lachen

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:12

Bijvoorbeeld. Maar je kan ook een totaal vitaminen/mineralen preparaat door de mais doen (als je persé mais wil blijven voeren).

Zoals de boeren doen bij hun melkkoeien als ze mais krijgen. Voor melkkoeien bestaat daarvoor een speciaal mengsel en/of een aparte brok met extra toevoegingen om te compenseren voor het tekort wat ontstaat als je mais voert(snijmaiskernbrok). (Uiteraard moet je geen koeienbrok of mineralen aan je paard geven, het gaat mij erom dat deze eigenschap van mais bekend is geworden door het veelvuldige gebruik in koeien).

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 16:35

Oké, goed om te weten Lachen

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:55

Als ze samen staan en de andere is dominant; jah, dan eet ie niet meer, want hij krijgt de kans niet. Is het zo veel moeite om even de dominante vast te houden aan touw, zodat de ander zijn brok op kan eten en jij dus weet hoeveel ze precies binnen krijgen..? Ruwvoer moet je bij twee paarden steeds over 4 verschillende plaatsen/bultjes verdelen, zodat ze allebei kunnen eten.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 12:50

De ander is niet dominant.. Deze is veeel dominanter Ja

En over het ruwvoer; doe ik al Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:00

Is het niet zo dat het ene paard gewoon dunner of dikker is dan het andere, net zoals bij mensen? Misschien zit hij wel gewoon op zijn optimale gewicht? En bedenk dat veel kwaaltjes bij paarden tegenwoordig ontstaan door overgewicht: de meeste Nederlandse paarden zijn gewoon te dik!
Hoe ziet je paard er uit? Is ie echt zo mager dat hij een 'dakjeskont' heeft en is ingevallen voor z'n schouders? Of zie je gewoon alleen zijn ribben als de zon erop schijnt? (Want dat laatste schijnt juist te moeten; kan dat niet, is 't paard te dik.)

Ik zou me niet zo'n zorgen maken over zijn gewicht als hij met rijden wel genoeg energie heeft (zoals jezelf al aangeeft), attent is en vrolijk, en een glanzende vacht heeft!