paard met spierpijn wat te doen ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paard met spierpijn wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:46

hoi,

mijn 4 jarige paard heeft sinds afgelopen donderdag erge spierpijn in zijn voor been. De oorzaak van de spierpijn zal wss zijn dat ik op ponykamp met hem ben geweest en hij daar de heleweek in een redelijk zware bak heb gereden (normaal rijd ik op gras) en hij daarna op stal moest 24 uur perdag (loopt normaal 24/7 buiten) het word opzich wel minder maar hij heeft er nog wel last van. Wie weet er iets hoe ik hem kan "helpen" van zijn pijn af te komen.

dankje

gr nina

Orchidee21

Re: paard met spierpijn wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:49

wandelen wandelen wandelen.
rustig beweging geven zodat de spieren weer soepel worden.
Weet je zeker dat het spierpijn is, aangezien je zegt dat het om 1 been gaat. Blijft ze last houden, haal er dan een veearts bij. Die snappen precies hoe het spierstelsel van je 4voeter in elkaar steekt en wellicht is er iets anders aan de hand dan spierpijn..
En denk aan je brokken, deze kan je beter iets verminderen zodat het aantal eiwitten daarin niet nog meer op de spieren slaat als ze stil staat.
Succes

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:51

gewoon laten rusten en tijdje niet rijden Knipoog
mischien wel even op een lichte ondergrond aan de hand of aan de longe late stappe zodat hij door beweegt en niet nog stijver word Tong uitsteken
daarna gewoon in de wei maar liever in de stal laten staan Knipoog
en gewoon iedere dag kijke of die aan de longe normaaler gaat lopen denk je dat hij dan niet meer mank loopt gewoon 1 dag laten staan en daarna langzaam weer op bouwen voor de pijn is weinig te doen denk ik mischien beetje masseren zodat ze spiermassa los komt en ontspant ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:54

ik ben al flink aan het wandelen. het gaat om 2 voorbenen. het grootste probleem is dat ik vrijdag op vakantie ga en iemand anders hem dan doet. maar als het voor vrijdag nog niet over is haal ik er zeker een VA bij. brokken heb ik al wat verminderd.

@PaardenBit:
op stal laten staan leek mij juist niet goed daar word hij denk ik erg stijf van. rijden doe ik zoiezo niet op een kreupel paard.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:10

ojaa dat is waar daar kan een paard juist stijf ver van worden sorry hihi Tong uitsteken zat met mijn hooft even erg anders Tong uitsteken
maar hoop dat het niks ergs is Knipoog
enigst wat je kan doen is niet te veel doen maar wel elke dag even wandelen om te kijken hoe het gaat.
wat goed kan helpe is spier masseren dat hielp bij ons toen wel iets dat verminder de pijn ietsjes net als bij mense als ze pijn in hun been spier hebben Knipoog

csc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:41

Wat extra Magnesium en Calcium bijvoeren.
Spierpijn is eigenlijk een overbelasting van de spieren waarbij uiteindelijk teveel afstoffen in de spieren aanwezig blijven en er niet voldoende voedingstoffen aangevoerd worden om de werking te bevorderen.
Magnesium is vooral om de spier weer te laten "ontspannen" (extensi) en Calcium zorgt ervoor dat een spier goed kan aanspannen (tensi). Magnesium en calcium vind je vaak in een goede hoeveelheid in supplementen voor sportpaarden, kijk even op het etiket dan vind je het zo! Wellicht een idee voor volgende keer om voor zo'n periode al wat extra te voeren.
Succes!!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:44

Arnica druppels van Vogel op een boterham doen,arnica haalt het melkzuur uit de spieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:23

bedankt voor alle adviezen hij loopt nu weer helemaal goed !