Paard wil niet echt aankomen..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bucas

Paard wil niet echt aankomen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:33

Hallo,

Ik heb in Januari een paard gekocht.. Een 15 jarige ruin van Elcaro.

Alleen hij wil niet echt aankomen..

Wie heeft ''de'' tip om een paard te laten aankomen?

Dit krijgt die nu..

's morgens 1 kg brok,0,5 muesli en slobber en natuurlijk hooi.

daarna weidegang van 11 tot 5. en 5 uur krijgen ze nog een keer hooi.

's avonds weer hetzelfde als de 's morgens.

Hij is al nagekeken door een tandarts Knipoog

Ik wil eerst wat proberen voor dat ik de dierenarts erbij halen en misschien hebben jullie nog een tip of als ik iets verkeerd doe zeg het maar!

Misschien als jullie het handig vinden plaats ik wel een foto van het paard.

Judith_W

Re: Paard wil niet echt aankomen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:43

Eet ie wel alles goed op? Dan zou ik eerst gewoon proberen meer te gaan voeren en als dat geen effect heeft een keer de DA ernaar laten kijken

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:45

Ja Eerst een DA erbij halen voordat je van alles gaat uitproberen. Laat hem checken op wormen e.d.
Laatst bijgewerkt door Ivonka op 21-07-08 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:45

laat zijn mest een keer onderzoeken. de paarden bij ons op stal waren resistent voor wormen, door teveel te ontwormen. de dierenarts heeft wel een goed ontwormingsmiddel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:24

Bucas schreef:
's morgens 1 kg brok,0,5 muesli en slobber en natuurlijk hooi.

daarna weidegang van 11 tot 5. en 5 uur krijgen ze nog een keer hooi.

's avonds weer hetzelfde als de 's morgens.

hoeveel hooi geef je dan?

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:53

je kan beter even Vee arts laten komen die kan je paard controleren en dan beter beoordelen welk recept je moet geven vooral zelf niet dingen gaan uit proberen dat kan riscant zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:16

Ik ben 2,5 jaar aan het dokteren geweest met mijn paard vanwege dezelfde reden.

Onderstaand alles wat ik heb gedaan:
- ontwormen
- tandarts
- bloedonderzoek
- maag/darmonderzoek

Eten:
- Onbeperkt hooi
- Olie over het voer
- Maismeel
- Maisvlokken
- Lucerne
- Muesli met zo min mogelijk ballaststoffen
- Slobbers
- Pulpbrok
- 1001 soorten voer voor magere paarden die niet heet mogen worden

Nooit iets aan het paard gevonden, geen afwijkende waarden en ik voerde op een gegeven moment gewoon 7, 8 kilo per dag en een pak hooi! Paard bleef mager.

Nu voer ik sinds een tijd Subli Seniores Priores met Subli EnergiekernMix (Subli EM) (naast onbeperkt hooi nog steeds) en nu komt hij bij. Hij is voor het eerst 'normaal' en wordt nu zelfs een beetje dikkig!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:23

Ik zit ook met het probleem van een mager paard helaas.. De mijne staat sinds kort in de Hit-Actiefstal ( 2 maandjes nu ) en dit heeft een flinke impact op hem gemaakt. Ik zit nu ook flink te tobben want hij eet voldoende en gewoon goed. Tandarts is geweest en wormen zijn het ook niet.
Ik zat idd ook te denken aan wat Urielle zegt, een seniorenvoeding te proberen om erbij te geven.
( mijn paard is een Arabier, 9 jaar alleen gestaan en op stal, staat nu sinds 2 maanden in een grote kudde en 24/7 buiten ).
Het is wel vervelend als je paard zo dun is, mensen denken soms dat je paard niet genoeg eten krijgt ofzo en het is absoluut geen mooi gezicht.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 20:25

Veulenbrok wil nog wel eens heel erg goed helpen, mits alle lichamelijke problemen uitgesloten zijn!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:13

Met dit weer zou je een deken kunnen overwegen.. Energie om warm te worden betekent dat ze niet dikker worden. En zeker een al iets ouder paard kan het moeilijker hebben met warm blijven.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:16

hoevaak je hooi geeft zegt mij niet genoeg over hoeveel... je zou zoveel moeten geven dat het net er om hangt of alles op is bij de volgende voerbeurt, dus eigenlijk onbeperkt...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:18

Dat zeker, ik ga ervan uit dat al onbeperkt hooi wordt gevoerd.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 22:00

je kan ook maismeel proberen,

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:17

Urielle schreef:
Nu voer ik sinds een tijd Subli Seniores Priores met Subli EnergiekernMix (Subli EM) (naast onbeperkt hooi nog steeds) en nu komt hij bij. Hij is voor het eerst 'normaal' en wordt nu zelfs een beetje dikkig!

Ja dat voer ik ook!
Is voor oudere paarden en paarden met opnameproblemen.. (moet je toch 5 a 6 uren weken? dan hebben we het over hetzelfde namelijk.

Hielp bij Kas ook heel goed!

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 12:43

Waar is die seniorenvoeding te verkrijgen en is dit ook in een kleine verpakking te koop ? Want dan wil ik dit zeker ook gaan proberen.
Gister met dat rotweer heeft die van mij met regendeken op gestaan, hij stond helemaal te schudden en wou zo graag naar binnen. Binnen lekker laten drogen en met deken op naar buiten gedaan, hij heeft echt moeite om zich warm te houden in dat weer, gelukkig schijnt nu de zon weer lekker !

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:10

Ik haal het altijd bij de welkoop!
Is alleen in grootverpakking te krijgen, maar duurt toch even voor je verandering ziet hoor.

Hoor er veel positieve verhalen over iig!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:17

Ik voer ook senior priores van subli, en sindsdien kan ik eindelijk de ribben van mijn paard niet meer zien.
Super spul, en nog niet eens zo duur.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:21

Wij voeren puur als buikvulling vlaskaf bij aan paarden die wat ielig of te mager zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 13:26

Mijn paard is momenteel ook vrij schraal maar staat door blessure stil.

Hij krijgt s ;ochtends 2 schep muslie met antibiotica en subli EM
s' avonds of twee schep muslie of slobber met weer antibiotica.
Daarnaast staat hij dag en nacht op een wei met schuilstal en onbeperkt hooi.

Hier ben ik nu net mee bezig en zie dus nog niet veel resultaat. Verwacht zelfs dat door de hoeveelheid antibiotica die hij krijgt hij nog wel iets meer zal terug vallen.

Wat ik wel afvraag, als je in een HITactief stal staat, heb je dan wel de mogelijkheid om apart te voeren.
Verder vind ik sublie EM wel erg fijn spul, ze worden er niet heter van en vrij snel dikker.

Zou het niet al te lang blijven proberen maar op tijd de DA er bij halen mocht meer en anders voeren geen resultaat leveren/

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:00

Als je paard verder niets mankeert waardoor hij zo mager wordt dan raad ik je aan bietenpulp te voeren.
Hier kan je veel van voeren want er zitten geen stoffen in die veel energie geven. Bovendien vult het heel goed. Van 1 schep van die korrels kan je al een hele emmer pulp weken. Heb hierbij altijd goede resultaten gehad bij paarden die aan de magere kant waren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:09

kaill87 schreef:
Waar is die seniorenvoeding te verkrijgen en is dit ook in een kleine verpakking te koop ? Want dan wil ik dit zeker ook gaan proberen.
Gister met dat rotweer heeft die van mij met regendeken op gestaan, hij stond helemaal te schudden en wou zo graag naar binnen. Binnen lekker laten drogen en met deken op naar buiten gedaan, hij heeft echt moeite om zich warm te houden in dat weer, gelukkig schijnt nu de zon weer lekker !

Het is te koop bij de BoerenBond/Welkoop, en als de prijzen in alle filialen hetzelfde zijn kost het 10,20 per zak van 25 kilo. Je moet het dus wel lang weken en met veel water, want het zet echt gigantisch uit. Het is een totaalvoeder met lucerne, bietenpulp, granen etc. voor paarden die door gebitsproblemen of maagdarmproblemen te weinig uit een gewone brok of muesli halen (en dus ook oude paarden ivm gebit). Ik blijf onbeperkt ruwvoer aanbieden, ook al zit er al ruwvoer in de Subli SP. Zelf gooi ik er nog twee handjes Subli EM over (combi van plantaardige olieën in poedervorm).

Afbeelding
Mijn paard zag er in mei nog zo uit. Hij kreeg op dat moment een baal hooi, 7 kilo muesli en anderhalve schep slobber per dag. Bloos
Daarna ben ik over gegaan op de Subli, we zitten nu half juli en je kunt zijn ribben niet meer zien.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:15

Mijn paard kan ook eten wat hij wil, hij blijft zijn lijntje houden.
Nu maar hopen dat hij dat straks ook doet als hij aan t werk mag Haha!

Maar in mijn paard zit ook Elcaro van moeders kant... zal wel toeval zijn, maar moest even reageren..

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:17

Mijn pony had ook het probleem dat ze iedere keer weer terug viel wat betreft haar gewicht. Nu voor ik haar Marstal muesli en dat is echt super. Ze vindt het heerlijk want het is ook nog eens een vervelende eter. Heb eerst de cornmuesli geprobeerd maar dat smaakte haar niet zo. Nu hebt ik de champion en dat gaat echt perfect.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:29

@ Judith : In de hit-actiefstal krijgen ze biks en kuil ( of hooi ) via voerstations. Veel mensen bij mij op stal voeren nog iets bij maar meer voor het lekkere, na het rijden ofzo. Grootste gedeelte van de boxen bij ons op stal staan leeg, hier kun je je paard inzetten om dus te voeren ( of poetsen/ opzadelen ).

@ Urielle : bedankt, ga van het weekend denk ik maar op jacht naar dat voer, ik ben dat dunne nu wel een beetje zat. Het wennen heeft wel tijd nodig voor mn paard maar die van mij ziet er ongeveer zo uit zoals jou paard of de foto ( daar kon je ook de ribbetjes wel van tellen denk ik ? ), bij zijn billen is die van mij denk ik nog ietsje dunner zelfs. Geen mooi gezicht iig.
Ik voerde altijd al slobber bij voor het lekkere eigenlijk en ben met luzerne begonnen toen hij ging invallen maar hij is hier niet echt weg van en eet er dus ook niet veel van.

marijke1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:35

Soja-olie over het voer... Goedkoop te vinden in grootwarenhuis...

Maar die Subli Seniores Priores lijkt me echt ook wel de moeite om te proberen!

Veel succes!