Mijn pony heeft moeite met eten, Tips?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mupjekarel

Mijn pony heeft moeite met eten, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:32

Nu ik wat meer op bokt ben kom ik erachter dat jullie mensen erg goed kunnen helpen met tips.
Nu heb ik ook hulp nodig, ik weet het namelijk niet.

Ik heb een pony van 26 jaar, altijd gezond geweest (nu nog) en altijd bereden geweest. Nu sinds paar maanden word hij niet veel meer bereden vanwege zijn mond. Die is bij vorige eigenaren verkeerd behandeld (of gewoon niet) en ziet er niet meer uit. En hij krijgt nu ook het probleem dat er wat kiezen uit zijn gevallen en dat maakt het eten allemaal niet makkelijker.
Zijn 'wangen' zijn ook wat gezwollen en hij maakt veel proppen. Onze dierenarts die tevens tandarts is wil niks meer aan zijn gebit doen, omdat er niks meer aan te redden valt.

Nu wil ik graag weten hoe ik zijn voedingsstoffen zonder al die moeite naar binnen kan krijgen? Hij kan nog aardig kauwen dus wil hem nog niet op slobber hebben. Zolang hij kan kauwen wil ik dan ook ondersteunen.
Op dit moment krijgt hij muesli zonder haver, wel de muesli waar brokjes en dingen in zitten en ook ruwvoer. Hij krijgt ook elke avond hooi maar veel minder dan mijn merries omdat hij het anders door zijn stal gooit.

Hoop dat ik genoeg info heb gegeven. Als jullie willen kan ik foto's oploaden om jullie te laten zien hoe hij er nu uit ziet, magertjes in ieder geval.. Scheve mond

Marigold

Re: Mijn pony heeft moeite met eten, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:34

ik zou toch aan slobber beginnen, waarom niet?
hem in goede conditie houden is belangrijker dan het nog niet op slobber over willen gaan denk ik.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:34

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:36

Marigold schreef:
ik zou toch aan slobber beginnen, waarom niet?
hem in goede conditie houden is belangrijker dan het nog niet op slobber over willen gaan denk ik.

Ja, maar mijn ouders en ik willen zijn gebit ondersteunen door zo lang mogelijk te laten kauwen. Dat heeft de dierenarts ons ook aangeraden, zo lang mogelijk wachten met slobber. Hij ziet er nog niet super slecht uit, hij heb ze goede en slechte dagen. En ik vroeg mij af of er nog andere dingen waren dan slobber..

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:36

Ik zou hem ook slobber gaan geven. Ik heb goede ervaring met Subli Seniores Priores, speciaal voor het oudere paard. Daarbij kan je hem nog hooi blijven aanbieden.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:36

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:37

Ik gaf mijn hoogbejaarde gepensioneerde pony sportbrok, mede op advies van de DA, en hij deed het daar erg goed op. Verder kreeg hij met enige regelmaat een goed vitaminesupplement, in poedervorm door zijn voer.
Ik vraag me af of het voor je pony niet beter is om desnoods een deel in vloeibare vorm te geven (bix kan je ook gewoon weken tot slobber), want als hij echt pijn heeft met kauwen doe je hem natuurlijk niet echt een plezier met harde brok of muesli waar over het algemeen nog steviger op gekauwd moet worden.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:46

Ja, ik heb dat vaker gedaan. Gewoon voor de lol zeg maar, dan kliederde hij alles eronder en was 'uren' druk met smikkelen!:D
Ik ga even rondkijken voor een goed alternatief voor hooi want daar heeft hij de meeste moeite mee.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:58

Nu heb ik wel wat dingen gelezen over voer wat als slobber gevoerd moet worden. Maar meestal moet dat 4 keer per dag, daar hebben wij geen tijd voor:( Is er ook een slobber voor 2 maal daags??

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:12

Wij geven die Subli Seniores Priores twee keer per dag. Mijn pony van 31 staat wel 24/7 in de wei, en gras eten gaat nog best goed.

mupjekarel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:50

Okee, ga dit met mijn moeder overleggen. En dan hopen dat het wat word! Bedankt voor het reageren allemaal!:)