Opgezette speekselklieren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:20

Nou ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar daaruit komt eigenlijk altijd de oorzaak; kort gras en net op gras ed.
Mijn pony heeft dus ook last van dikke speekselklieren en ben nu wel benieuwd wat ik er aan kan doen, ze heeft het op beide kanten en zijn behoorlijk en dik en opgezwollen. Heb niet precies in de gaten gehouden wanneer ze het kreeg, maar ze staat idd wel op kort gras. Maar nu zag ik foto's van drie jaar geleden van haar en ook daar heeft ze er behoorlijk last van. Die foto's komen uit mei 2005 en ze stond daar níét op gras, kreeg alleen af en toe gemaaid gras, maar dat was niet kort.
Op die foto's stond ze al ruim een of twee jaar al niet meer op gras, alleen op zand. Dus hoe kan het dan?

En wat zijn nou de oplossingen er voor? Zou een soort detox kuur of groene leem kuur helpen? Of krijg je dan weer enge verhalen dat de chip er uit komt of gaat zwerven oid omdat het lichaamsvreemde stoffen af stoot?
Masseren hoorde ik ook al, maar hoe doe je dat en welke richting masseer je op?
Ben wel benieuwd naar jullie mening en adviezen.

Jennyxx

Re: Opgezette speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:24

Hoi, laatst was er een veearts op stal voor een paard met opgezette speekselklieren. Hij vertelde dat het een soort luchtzakje is met een ventiel. Als het paard veel met zijn hoofd naar beneden staat te eten (kort gras) dan werkt het ventiel niet goed. Vandaar dat paarden die net op gras staan oid er last van hebben. Hij gaf als oplossing om het paard hoog te laten eten (kauwen) zodat het ventieltje weer werkt. Dus bv het biks of hooi hoog voeren. Ook zou rijden helpen, mits het paard tenminste op het bit kauwt en zijn hoofd relatief hoog houdt.

Het kan wel een verkoudheid zijn overigens. Maar meestal heeft het met laag eten te maken.

Succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:31

Zoals ik al zei heeft ze het ook als ze niet op kort gras staat, vandaar mijn probleem.
Daarnaast hou ik er persoonlijk niet zo van om hooi hoog te voeren, ivm de stof en dat ze al licht 'hijgt' met rijden dus hoog voeren maakt dat alleen maar erger. En ze staat niet alleen op de wei, waar ze 's ochtends ook hooi krijgen, een hooinet op de wei durf ik al helemaal niet aan Tong uitsteken

Ze buigt niet goed af met rijden, daar heeft ze moeite mee ook dmv die speekselklieren, die zitten gewoon in de weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:33

het komt ook wel voor als paarden op lang gras staan en dan als het veel regent.
ik hoorde laatst nog weer dat het dan ook te maken kan hebben met een schimmel die in het gras zou zitten waar paarden dan op kunnen reageren.
denk dat je de veearts es moet vragen wat er mis is, misschien is er wel heel wat anders aan de hand?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 12:03

Die kijken schijnbaar niet verder dan; ach kan geen kwaad. Heb laatst een da er naar laten kijken maar was niks aan de hand en had elk paard wel eens last van. Tweede da schonk er ook niet zoveel aandacht aan toen ik zei dat er volgens mij wel meer aan de hand zou moeten zijn, aangezien ze ook last heeft van een huidaandoening. Waar de eerste van zei dat het verstopte talgkliertjes waren en de tweede zei dat dat onzin was en dat het een huidziekte was (waar ik de naam niet meer van weet) waar de oorzaak van onbekend is en waar geen oplossing voor is, maar waar ze ook geen last van hebben Nagelbijten / Gniffelen
Maar bloedonderzoek was niet nodig zei hij want dat kost vaak erg veel geld terwijl er 9 vd 10 keer nog geen oorzaak uit komt waar je iets aan hebt. Heeft ie wel een klein beetje gelijk in natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

Dus denk dat ik maar zo'n drainage compositum ga proberen oid, misschien werkt het ook voor de andere kwaaltjes?