Haaruitval en erg vette (gele) huid.. Wat is dit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eefste

Haaruitval en erg vette (gele) huid.. Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 23:33

Hallo allemaal,

Ik word langzaam radeloos..
De manen van mijn tinker Maan zijn bijna niets meer. Ze vallen echt met grote plukken tegelijk uit. Ze had een extreem dik pak, en nu alleen nog maar wat losse plukjes. Zelfs grote kale plekken in haar manenkam. (huid is gewoon roze waar t haar al weg is)

Haar huid (en dus ook manenkam) zijn erg vet. Als je haar aait wordt alles vettig. Eerst werd de manenkam geel, vervolgens begon het uit te vallen. Ook in haar sokken krijgt ze nu gele vlekken die beginnen uit te vallen. De dierenarts is er al heel vaak bij geweest, maar komt er niet achter wat het is.

Volgens mij is de haaruitval begonnen na de spuiten tegen schurft die ze heeft gehad (5x) Maarja, daar heb ik geen echte aanwijzingen voor. De schurft is over, maar de vetproductie (ook soort gele korsten) en haaruitval is echt ernstig.

Herkent iemand dit probleem?

Groetjes, Eef

Mariska_28

Re: Haaruitval en erg vette (gele) huid.. Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:51

Kun je er misschien een foto van maken?

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 00:28

Ja goed idee,
Morgen maak ik een foto, en plaats ik m.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 07:19

Ik ben ook benieuwd naar een foto. Hoe snel is het begonnen na het spuiten? (en waarmee?)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:38

Ik heb er ook eens een topic over geopend, maar het was gelukkig niet zo erg als bij jou:
[TI] Kale plek onder de manen
Ik weet niet of dit hetzelfde is..

Bij die van mij komt het volgens mij door verkeerd voer (teveel suikers die hij in zijn manenkam ging ophopen, die werd heel dik en vettig) in combinatie met het verstikken van de manen doordat ze altijd naar die kant hingen en meestal ook nog in een vlecht.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 22:45

hmmmm gam heeft zoiets ook wel eens gehad, vettige gele 'huid' in de manenkam en bij hem braken de haren ook een beetje af. gelukkig is dit nooit erg geweest of heeft het doorgezet en heb ik me er niet meer druk om gemaakt. helaas kan ik je dus ook niet helpen bij meer info hierover maar ik zou idd van alles gaan analyseren (voer, omgevingsfactoren, psychische toestand etc.) en hulp zoeken met bijv. een homeopate ofzo.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 23:06

Toevallig heb ik gisteren zelf wat dingen opgezocht over een pony met luis en toen kwam ik deze website tegen http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... ngen.html.
Zelf geef je aan dat er gelige vet in de manen zit. Het zou goed kunnen zijn dat je paard een overtollige vetproductie heeft. Dit verstikt samen met huidschilfers de haren en daardoor vallen ze uit.

En misschien heb je hier nog iets aan:

Kaalheid (alopecia)

Een pony met ernstige haaruitval over het gehele lichaam

Hieronder wordt verstaan abnormale haaruitval waarbij de huid geen zichtbare verwondingen vertoont. De manen en de staart blijven doorgaans onaangetast. De oorzaken zijn helaas onbekend. Je kunt denken aan langdurige ziektes, hoge koorts, hormonale stoornissen en tekorten in het rantsoen.
De behandeling is onbekend, maar bij de meeste paarden zie je de haren na enkele maanden weer terugkomen, maar die zijn dan vaak wel lichter van kleur.
Als je toch wat wilt doen, dan zou je biotine kunnen geven.
Bij veel meer op deze pagina genoemde huidaandoeningen is er lokaal ook wat kaalheid, maar daarbij is niet alleen verlies van haren, maar tevens beschadiging van de huid.

• Seborroe
Soms zie je seborroe. Hierbij is er een afwijkende verhoorning van de huid en overmatige produktie van talg wat tussen de haren blijft zitten. Meestal zie je het maar op enkele plekken op de huid, zelden over het gehele lichaam.
De oorzaken kunnen hormonaal zijn, maar ook klimaatveranderingen, rantsoen en bepaalde ziekten kunnen (primaire) seborroe geven. Ook zie je seborroe nogal eens samengaan met de andere op deze pagina beschreven aandoeningen (secundair dus), zoals bijvoorbeeld bij dermatophilose.
Er zijn twee vormen: droge en vette seborroe.
Bij de droge vorm zie je een droge schilferige huid met kleine schilfertjes. Bij de vette (natte) vorm zie je, omdat er ook vet vrijkomt, ook geelbruine vettige korsten ontstaan waarin de haren vastklitten. Deze laatste gaat nogal eens gepaard met ontstekingen.

De behandeling bestaat uit het opsporen en wegnemen van de primaire oorzaak (bv. staart- en maneneczeem), scheren en wassen met bepaalde shampoo's. Helaas zijn de resultaten nogal eens matig en wordt de aandoening chronisch. Elke irritatie geeft weer een toename van de schilfering en talgproduktie, dus irriteer de huid zo min mogelijk.

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 08:12

Super bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog geen foto kunnen maken omdat het steeds regende of te donker was.. Bloos
Vandaag nog een keer proberen.
Maar ik moet zeggen dat het verdacht veel lijkt op de foto's in het andere topic (sorry, die had ik zelf nog niet gevonden.. vandaar een nieuw topic). Volgens mij is dat hetzelfde! Alleen is maan er wat erger aan toe. En haar sokken beginnen ook.

Ze staat nu dag en nacht op t land.. misschien zitten er wel teveel suikers in het gras? Ik ga haar maar tijdelijk een masker op doen, dat zou dan wel iets moeten schelen.
Denk dat ik ook Gerrit Zomer (paarden homeopaat) er maar weer eens bij haal.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 08:17

Hoe oud is je Tinker?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:40

Misschien is er iets met het cortisol gehalte in haar bloed. Dit hormoon wordt geproduceerd in de bijnieren en geeft nogal eens huidproblemen en haaruitval. Het zou natuurlijk kunnen (maar ik ben geen DA) dat een hoog fructaangehalte een ongunstig effect heeft op de bijnieren.

Ik hoor namelijk vrij veel problemen en kwalen met Tinkers op Nederlands grasland. Veel van onze weides zijn ook eigenlijk helemaal niet geschikt voor paarden, maar voor koeien. Paarden horen eigenlijk een afwisselend land te hebben met veel stugge grassoorten (ook beter voor het gebit).

Wat ik doe, is maar gissen. Misschien zou je het verder uit kunnen zoeken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:53

TI -> MD