Hoe voorkom je dat een paard zijn eigen ijzers aftrapt?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Hoe voorkom je dat een paard zijn eigen ijzers aftrapt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:32

Mijn paard staat op speciaal beslag, nl anti-schok zooltjes en een ijzer.

Nu is het zo dat ze nogal fel kan doen, en dan trapt ze dus nogal eens met
een achterhoef op zo een zoolrandje, en zo verliest ze haar ijzer.
Probleem is dat als ze 'vers' beslagen is, haar ijzers niet zomaar lossen, en eerder uitscheuren, waardoor ik al
2 keer een stukje uit haar hoef heb gehad (gelukkig niet erg maar toch).

Het grootste 'gevaar' is haar gekke kuren op wei. Rijden of longeren op voorhand
helpt niet, mijn paard heeft een superconditie, en vindt soms dat ze het veulen moet uithangen.

Tenzij ik haar met haar 4 benen aan elkaar vast bindt, weet ik niet zo direct een oplossing!
Jullie soms wel???

Een verwachtingsvolle bokker ...

8nnemiek

Re: Hoe voorkom je dat een paard zijn eigen ijzers aftrapt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:37

En zijn de ijzers echt nodig? Rijd je wedstrijden, of aangespannen?
Dat zou natuurlijk dé oplossing zijn, geen ijzers Haha!

Verder worden ook wel eens springschoenen gebruikt. Maar daarmee moet je wel oppassen dat ze niet te lang om blijven, want paarden kunnen er last van krijgen en zelfs kale plekken of wondjes.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:43

MysticTinker schreef:
En zijn de ijzers echt nodig? Rijd je wedstrijden, of aangespannen?
Dat zou natuurlijk dé oplossing zijn, geen ijzers Haha!

Verder worden ook wel eens springschoenen gebruikt. Maar daarmee moet je wel oppassen dat ze niet te lang om blijven, want paarden kunnen er last van krijgen en zelfs kale plekken of wondjes.

Ja ijzerloos gaat helaas om diverse redenen niet.

Ik probeer nu inderdaad met springschoenen. Tot nu toe heeft Royality er geen last van, en zie ik geen wondjes
(maar ja, is ook nog maar enkele dagen).

Toch bedankt!

sneeuwvlok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:49

mijne deed het ook met z'n ijzers als ze ze net nieuw had en een mooi sprong maakte ik heb ook springschoenen eerst gewoone zwarte ik vond ze fijn maar ze kreeg er wondjes van nu heb ik springschoenen met een bontrandje aan de bovenkant en het werkt super Knipoog Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:50

Springschoenen? Moet je wel uitkijken dat ze geen wondjes krijgen!

Ooh zie dat je al springschoenen gebruikt!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 22-07-08 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:52

sneeuwvlok schreef:
mijne deed het ook met z'n ijzers als ze ze net nieuw had en een mooi sprong maakte ik heb ook springschoenen eerst gewoone zwarte ik vond ze fijn maar ze kreeg er wondjes van nu heb ik springschoenen met een bontrandje aan de bovenkant en het werkt super Knipoog Pling

Een bontrandje aan de bovenkant?! Nooit gezien, mag ik dat merk aub weten?
Bedankt!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:54

springschoenen met een bontje gaat super.. mijn new forrest doet het ook met springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:54

Met een bontje gaat er zand tussen zitten en gaat het alsnog schuren Lachen

En het word ook nog eens heel snel vies!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 22-07-08 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:55

Anders een maat kleiner laten beslaan. Sinds dien lijken die van mij er wel aan gemetseld te zijn.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:58

een andere hoefsmid misschien? mijn ervaring; ik veranderde van hoefsmid omdat ik graag warm beslag wou, toen ging alles mis, steeds een ijzer er af, het lag aan mijn rotbok die altijd zo raar deed in het land....(voordie tijd nooit geen last) ik geloofde hem maar en ben nog een klein jaartje doorgegaan, een en al ellende, totdat ik een hoefsmid tegen kwam op een wedstrijd( had weer een los ijzer, op de trailer gebeurd) en hij tegen mij zei dit kan anders. heb hem toen genomen als hoefsmid sindsdien echt noooit meer een ijzer los of eraf!

sneeuwvlok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:17

Hallo Joco

ik heb ze van het merk Kentaur als u bij google en dan afbeeldingen springschoenen met bont i ntikt kunt u precies zien wat ik bedoel..!;) wat _Jesper zegt kan wel gebeuren inderdaad meestal borstel ik het droge zand eruit en als ik door de modder heb gereden spoel ik ze even af onder de kraan en dan zijn ze de volgende ochtend wel weer droog ik vind het super die springschoenen want de benen blijven heel ..!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 08:49

Je hebt speciale beschermers voor paarden met ijzers van Kavalkade.

Ik heb ze een tijdje gebruikt voor mijn pony toen die op ijzers moest (trapte hij ook snel af).

Werken prima, waren dacht ik wel duur. Of ze lang mee gaan weet ik niet, zo lang heb ik ze niet gebruikt.

http://www.ooteman.nl/productdetail.asp?subId=1346

hier heb ik ze niet gekocht, gewoon bij de ruitersportzaak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:56

Leg het gewoon eens voor aan de smid. Die kan de ijzers net wat anders leggen of zelfs gewoon ander type ijzers eronder zodat ze niet afgetrapt kunnen worden.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:02

Je kan eens overleggen met je smid of hij je paard van voor iets korter/ronder kan zetten zodat de voorhoef beter af kan rollen. Dan is de voorvoet eerder weg en heb je minder kans dat je paard zichzelf raaktrapt. In hoeverre dit mogelijk is in combinatie met het speciale beslag is iets wat je smid je het beste kan vertellen Lachen

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:17

Voldoende opzet in het voorijzer en het achterijzer (als hij deze heeft) iets verder terug passen. Als je zonder achterijzers kunt zou je ook kunnen overwegen deze te verwijderen.

Eventing ruiters willen wel eens 2 paar springschoenen gebruiken. Als je paard eenmaal zover is dat hij zijn ijzers er gewoon onder houdt dan zul je merken dat de "noodgrepen" ook minder noodzakelijk worden.

Het is zeker aan te raden je best te doen om de ijzers er onder te houden, niet alleen om de smid wat gunstiger te stemmen. Als een paard zo makkelijk zijn ijzers aftrapt komt er gegerandeerd een dag dat hij zichzelf lelijk bezeert met deze bokkensprongen (balvertrapping, hoornscheur, beschadiging aan de pees enz).

Succes