Wie doet er aan allergie-sensibillisatie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Wie doet er aan allergie-sensibillisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 00:00

Hallo, mijn paard heeft een pollen-, stof en mijtenallergie. In de winter merk je er niet zo veel van (af en toe een kuch) maar in de zomer schudt ze heel erg met haar hoofd tijdens het rijden + schuurt overal haar snuit tegen, tot bloedens toe.

Ben nu reeds een half jaar bezig met allergie-sensebillisatie, dus je paard zelf onderhuids inspuiten met een serum dat het bloed aanspoort om antistoffen aan te maken.

Tot nu toe ben ik heel tevreden, schudden doet ze (tot nu toe) totaal niet, evenals dat schuren met haar neus.

Enige nadeel is dat ze na haar injectie (in de hals) altijd een vreselijke bult krijgt. Gelukkig heeft ze daar geen last van (tenzij je er rechtstreeks op gaat duwen), en volgens de da is dit net goed, want dat is een teken dat het serum een goede reactie opwekt.

Maar het ziet er totaal niet uit!

Nu zei mijn da dat ik ook tussen de voorbenen mag spuiten, daar heb je minder kans op zwellingen. Vanmorgen heb ik dat geprobeerd, en inderdaad, maar een klein zwellingske, maar ik had wel bijna een trap voor mijn kop van madam!

Daarom mijn vraag: wie injecteert zijn paard ook zelf, en op welke plaats???
En wat zijn jullie resultaten?

idje

Re: Wie doet er aan allergie-sensibillisatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 00:34

Je bedoelt hopelijk de-sensibilisatie? Knipoog

Ja, wij hebben hier ervaring mee.
Een van onze pony's heeft een extreem allergische aanleg.

Bij haar uit zich dat niet zo zeer door schudden, maar door o.a. zeer zware astma aanvallen.
Een jaar of 5/6 geleden is ze de eerste keer getest en heeft toen zo'n spuitenkuur gehad.
Dat hielp prima, alleen begon vorig jaar de hele ellende opnieuw en nog een heel stuk erger.
Een nieuwe test wees uit dat haar eerste allergiën allemaal verdwenen waren, maar daarvoor in de plaats had ze een hele serie nieuwe ontwikkeld.
Haar eerste spuitenreeks had dus WEL geholpen.
En nu spuiten we dus weer, en weer met goed resultaat.
Hopen maar dat ze niet weer met nieuwe dingen aan komt zetten.
We gaan haar in elk geval voortaan jaarlijks laten testen.

Bulten door het spuiten hebben we hier nooit gehad, maar we spuiten ook geregeld in de borst.
Gewoon omdat je daar makkelijker een huidplooi kunt pakken.
Op de hals trekken ze de huid zo makkelijk strak en dat spuit niet fijn. We desinfecteren wel altijd erg goed, maar misschien reageert jouw paard juist wel heftig op de desinfectans? Dat je juist daar de bulten van krijgt?
(Dat heb ik zelf n.l. van bepaalde ontsmettingsmiddelen bij een prik, dus wie weet)

Ik hoop dat ik je niet bang heb gemaakt voor de toekomst i.v.m. nieuwe allergiën.
Zoals ik al zei, deze pony heeft echt een extreme allergische aanleg.
Ik wens je veel succes met de behandeling en hoop dat je paard helemaal klachtenvrij wordt en blijft.

Nogmaals succes!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 01:01

nee, maar wat ik wel wil weten wat bedoelt idje met : hopenlijk bedoel je de-sensibilisatie ? :d

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 01:32

Sensibilisatie betekend juist : gevoelig maken en de-sensibilisatie dus: ongevoelig maken en dat is juist wat je wilt bereiken met zo'n therapie.

Het aller, allerlaatste wat je in deze situatie wil is natuurlijk dat je paard gevoeliger wordt voor zijn allergie Knipoog .

Vandaar

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 02:47

o haha, dat wist ik niet Lachen

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 14:12

Haha, ja stom van mij, gebruik ik ook eens een duur woord, is het nog mis ook!
Ik bedoel inderdaad de-sensibillisatie!

Maar wat ik vreemd vind Idje, is dat jij over ontsmetten op voorhand spreekt, terwijl ik dat juist NIET mag doen (dat zou afbreuk doen aan de werking van het serum).
Dus daarvan kan het niet zijn.

In de borst had ik ook haast geen zwelling ... maar dat vindt mijn paardje dan weer niet leuk!

En ergens anders een huidplooi vinden is moeilijk ... in de oksel misschien?

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:41

JoCo schreef:
Haha, ja stom van mij, gebruik ik ook eens een duur woord, is het nog mis ook!
Ik bedoel inderdaad de-sensibillisatie!

Maar wat ik vreemd vind Idje, is dat jij over ontsmetten op voorhand spreekt, terwijl ik dat juist NIET mag doen (dat zou afbreuk doen aan de werking van het serum).
Dus daarvan kan het niet zijn.

Tja, dat soort foutjes heb je gauw.
Daar ben ik zelf ook errug goed in
Clown Haha!

Maar dat van dat ontsmetten is inderdaad vreemd.
Mijn DA, die al lang deze therapie toe past, laat me dat nu juist wel doen en geeft me flessen vol desinfectans mee.
Geen idee wie er gelijk heeft.
Niet ontsmetten, daar is idd ook wat voor te zeggen.

Maar 1 ding is zeker, waar je een plooi vel kunt pakken, daar kun je spuiten.
Die van ons maakt zich allang niet druk meer om een prikje.
On tegendeel, een injectiespuit betekent erg veel aandacht en vooral: appeltjes!!! Erg lekker en anders krijgt ze die nooit.
Spuiten is een feestje geworden!

Misschien een idee?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:29

Ik zou in de borst spuiten, de kans op zwellingen is dan het minst groot.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:27

ik doe het ook,

ik spuit altijd in de hals en heb eigenlijk nog nooit een bult gehad. gebruik je een fijn naaldje?

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 22:14

Hmmm dat van die appeltjes is wel een erg goed idee!!!!
Ga ik zeker proberen!

Ja ik gebruik een heel fijn naaldje, en mijn paard doet al nerveus op voorhand (maar ik helaas ook). Op het prikje zelf reageert ze niet eens, ze heeft gewoon iets van 'baasje gaat iets eng doen'

En dat ze die bult krijgt, tja, ze is zo verschrikkelijk gevoelig! Als er een daas haar prikt, heeft ze ook meteen een mega-bult, komt de da voor de jaarlijkse inenting, doet ze alsof ze kreupelt, en in haar oksel, is haar tere huidje soms wat kaal van haar been te bewegen!

Hier in het dorp noemen de mensen haar 'Paris Hilton' omdat ik zo veel frutsels en fratsels (moet) hebben om dat beest te beschermen ...

kijenta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:33

Ik ben aan het wachten op het serum. Dat zou ergens volgende week klaar moeten zijn en dan beginnen we met de behandeling. Het geeft wel moed te lezen dat er hoop is op 'genezing' (al is het nooit 100%) en de tip met de appels is erg nuttig!
Ik heb mijn paard al eens moeten spuiten (met antibiotica) en vond het erg vervelend. Mijn paard voelde mijn spanning natuurlijk ook en het ging met de dag minder goed. Dus hoop ik nu met de appeltjes een goeie afleiding te hebben voor hem!