Zwaar gekneusde Atlas / draaier!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weltevreden

Zwaar gekneusde Atlas / draaier!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:15

Onlangs heb ik gehoord dat er een paard van een kennis een gekneusde atlas en overbelaste draaier had. Heb er nog nooit van gehoord maar het schijnt dat dit wel vaker voorkomt bij met name oudere paarden.

Het kan verschillende oorzaken hebben, het paard kan over de kop geslagen zijn in de wei, te langdurig "diep" gereden zijn(rollkür) of het kan duiden op artrose in het gewricht daar het al een ouder paard betreft.

Paard had al een verdikking bij de speekselklieren aan de linkerzijde maar er werd aangenomen dat het paard zijn hoofd gestoten had dus werd er gewoon getraind, echter stond het dier de volgende dag met erg opgezette lymfeklieren die doorliepen tot aan de oorholtes. De dierenarts constateerde dus een zwaar gekneusde atlas en draaier, dit vond ik erg knap om dit aan de buitenkant te zien. Zijn advies was rust en als het binnen een week niet bijgetrokken was moesten er röntegfoto's gemaakt worden. Hij vertelde ook dat hij het vaker gezien had bij paarden die met name op verkeerde manier gereden werden, extreem inbuigen en langdurig diep(en dan ook extreem diep) trainen.

Heb begrepen dat het inmiddels is bijgetrokken en dat het dier deze week weer bereden zal worden maar ik vraag me af of dit wel zo verstandig is. Is een week rust voldoende?

Wie heeft dit meegemaakt of heeft er van gehoord? Gaat het ook over of heeft dit blijvende gevolgen?

Ben benieuwd!

Marije_jiplover

Re: Zwaar gekneusde Atlas / draaier!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:55