Gekneusde atlas en draaier!?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weltevreden

Gekneusde atlas en draaier!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:00

Onlangs heb ik gehoord dat er een paard van een kennis een gekneusde atlas en overbelaste draaier had. Heb er nog nooit van gehoord maar het schijnt dat dit wel vaker voorkomt bij met name oudere paarden.

Het kan verschillende oorzaken hebben, het paard kan over de kop geslagen zijn in de wei, te langdurig "diep" gereden zijn(rollkür) of het kan duiden op artrose in het gewricht daar het al een ouder paard betreft.

Paard had al een verdikking bij de speekselklieren aan de linkerzijde maar er werd aangenomen dat het paard zijn hoofd gestoten had dus werd er gewoon getraind, echter stond het dier de volgende dag met erg opgezette lymfeklieren die doorliepen tot aan de oorholtes. De dierenarts constateerde dus een zwaar gekneusde atlas en draaier, dit vond ik erg knap om dit aan de buitenkant te zien. Zijn advies was rust en als het binnen een week niet bijgetrokken was moesten er röntegfoto's gemaakt worden. Hij vertelde ook dat hij het vaker gezien had bij paarden die met name op verkeerde manier gereden werden, extreem inbuigen en langdurig diep(en dan ook extreem diep) trainen.

Heb begrepen dat het inmiddels is bijgetrokken en dat het dier deze week weer bereden zal worden maar ik vraag me af of dit wel zo verstandig is. Is een week rust voldoende?

Wie heeft dit meegemaakt of heeft er van gehoord? Gaat het ook over of heeft dit blijvende gevolgen?

Ben benieuwd!

Vala

Re: Gekneusde atlas en draaier!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:03

Apart hoor, voor een kneuzing moet er toch een soort van'trauma' gebeuren denk ik, in de vorm van een val ofzo. En een kneuzing duurt wel iets langer dan een week denk ik dan.
Bij mijn paard is de atlas weleens losgemaakt omdat het daar vast zat maar van een spontane kneuzing in dat gebied heb ik nog nooit gehoord.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:09

die van mij is achterovergeslagen en heeft inderdaad ook de atlas gekneusd
ben ik maanden mee zoet geweest
is zo'n vreselijk kwetsbare plek
en zo snel weer kapot door weer gelijk te beginnen met van alles
vorige week is hij gekraakt en het ongeluk is nu 4 jaar geleden
en weer zat die atlas vast
ik zou er erg mee oppassen en zeker voorzichtig aan doen in het begin
en foto's zijn nooit verkeerd
want voor hetzelfde geldt zit er een scheurtje ofzo

Weltevreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 15:18

Beaux schreef:
Apart hoor, voor een kneuzing moet er toch een soort van'trauma' gebeuren denk ik, in de vorm van een val ofzo. En een kneuzing duurt wel iets langer dan een week denk ik dan.
Bij mijn paard is de atlas weleens losgemaakt omdat het daar vast zat maar van een spontane kneuzing in dat gebied heb ik nog nooit gehoord.

Inderdaad vreemd want heb er dus ook nooit van gehoord, maar merkwaardig dat de dierenarts dergelijke dingen kan constateren zonder ook maar een foto gemaakt te hebben dus blijkbaar is het niet geheel vreemd.
En ik heb haar dus ook aangeraden even te wachten met het hervatten van de training, enige wat er in het ergste geval kan gebeuren is dus dat de zwelling weer opkomt...wat dan?! Is het dan einde verhaal en is 't arme dier dan afgeschreven voor de verdere sport?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:26

TAO-->MD

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 18:45

Klinkt als grote onzin. Die zwellingen zijn 1000x waarschijnlijker opgezette speeksel- of lymfeklieren. Een gekneusde atlas of draaier? Omdat er een zwelling te voelen is? Als de boel daar echt gekneusd was had het paard met het ernaar voelen in de lucht moeten vliegen van de pijn.
Misschien eens telefoontje naar een andere dierenarts?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:46

Dat je door diep trainen de atlas en draaier kunt kneuzen lijkt me stug.
Kneuzen kan ik me voorstellen wanneer een paard over de kop slaat of vast heeft gelegen.
Ik vind het ook een vreemde conclusie hoor.
Lijkt mij ook meer de speeksel klieren te zijn.
Anders kan de eigenaar misschien een overleggen met een osteopaat

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 10:45

Het kneuzen en verdraaien van de atlas kan heel makkelijk ontstaan als een veulen of jaarling een keer flink in het halster gehangen heeft. Bijvoorbeeld vaststond en toen ergens van schrok.

Eigenlijk zit er dan al een trauma wat zich vaak met problemen pas gaat manifesteren als het paard veelal te diep en te rond gereden wordt.
Of veel onnatuurlijk aan de teugel wordt gereden.

Ook bij kopschudders blijkt vaak na lang onderzoek nogal 's een verdraaide atlas het probleem te zijn.
Dat laatste heb ik zelf met een eigengefokte ruin meegemaakt.
We hebben van allerlei 'deskundigen' bij het paard gehad. Tot osteopaten aan toe.
Niemand kon de oorzaak van het kopschudden vinden totdat een net afgestudeerde fysiotherapeute het probleem bij de atlas ontdekte.
De ruin was na een paar dagen bahandelen definief van zijn kopschudden af.