heeft mijn paard een onstoken oog?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

konientje

heeft mijn paard een onstoken oog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 22:39

Hallo allemaal,

kom ik vandaag bij mijn paard, heeft ze me toch een eng onstoken oog! Haar onderste ooglid is knalrood en opgezwollen. Het ooglid komt er als het ware uit. Verder wat pus en traant ze. Nu denk ik zelf dat ze gestoken is door een daas/horzel, want de afgelopen 3 dagen stikte het van die elendige beesten. Kent iemand dit en zo ja....is schoonmaken met gekookt water genoeg of zal ik gelijk maar een arts vragen om zalf? Ik vind ogen nogal een spannend onderdeel zeg maar, iets waar je niet te lang mee moet wachten.

Graag jullie reactie

Nienke

aisie

Re: heeft mijn paard een onstoken oog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 22:42

Ik zou het oog deppen met gekookt (afgekoeld) water en er voor zorgen dat de vliegen er niet meer bij kunnen. Een vliegenmasker werkt heel erg goed. Mijn paarden hebben er alledrie eentje om anders hebben ze constant ontstoken ogen. Er zijn zoveel vliegen dit jaar! Echt niet normaal meer.
Als het oog niet binnen 1 of 2 dagen veel beter is zou ik even de DA bellen. Dan krijg je een zalfje of druppels en is het meestal wel snel over. Mijn paarden hebben ook wel vaak een onstoken ook gehad en ik kreeg dan een zalfje en dan was het zomaar weer weg. Nu ik met vliegenmaskers werk heb ik er geen last meer mee.

femskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:01

Wel even interessant want mijn paard heeft enorme traanogen en het ooglid lijkt iets dikker. Het aparte van het geval bij mijn paard is dat het lijkt alsof er ontkleuring van d'r ooglid plaats vindt, zoals paarden met vitiligo.

Ik heb het schoongemaakt en doe het morgen weer. Mocht het maandag nog niet bij gekomen zijn dan mag de dierenarts even komen kijken.

Overigens verwacht ik dat het een combi is van vliegen, de wind (staat in een polder, wel met een grote bomenhaag waar ze kan schuilen) en het feit dat ze normaal veel binnen staat en nu ineens veel buiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:06

Ik zou niet te lang wachten met naar de veearts gaan. Zoals je zelf al zegt zijn ogen toch een gevoelig onderdeel.

Waar je wel goed op moet letten is dat er geen vliegen bij komen, daardoor wordt het alleen erger en zelfs vliegen alleen kunnen zorgen voor een ontsteking.

@ Femskie; wat jouw paard heeft lijkt op irritatie door vliegen en zou idd ook verergerd kunnen worden door het weer en de overgang van binnen naar buiten. Zorg dat er geen vliegen meer bij het oog kunnen, dan zal het tranen minder worden waardoor ook minder vliegen aangetrokken worden.

bagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:08

Kamillethee maken, af laten koelen. Een schoon watje hiermee natmaken en het oog uitspoelen. Niet 2 keer met het zelfde watje wrijven, maar steeds een schone nemen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:11

Inmiddels zijn we 3 dagen verder. TS, hoe is het nu met je paardje? Mijn DA komt eigenlijk altijd als het oog helemaal dicht zit, omdat het hoornvlies beschadigd kan zijn. Je kunt niet zo maar zalf krijgen, omdat je sommige zalven helemaal niet mag gebruiken als er iets met het hoornvlies is, en andere zalven weer wel. Verder inderdaad een vliegenmasker om doen.