Spat; hoe nu verder?? Ervaringen!!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Spat; hoe nu verder?? Ervaringen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 11:28

Eindelijk, na inmiddels ruim 6 jaar, hebben we ' iets' om ons aan vast te houden wat onze merrie mankeert.
Rechtsachter heeft ze Spat.
Ze tobt al zo vreselijk lang met dr gezondheid, zowel kreupelheden als hoesten e.d. en ze is ook al 100x binnenste buiten gekeerd, foto's van rug en benen gemaakt, bloed afgenomen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ze normale medische circuit heeft ze doorlopen en al die jaren was er niets te vinden.
Zelfs homeopathische middelen, alternatieve geneeswijzen hebben we geprobeerd, maar niets hielp echt en op de lange termijn.

Nu zijn ze er vorige week, na weer foto's te laten maken (was inmiddels al een paar jaar geleden) achter gekomen dat ze spat heeft in haar rechterachterbeen.
Ze heeft hiervoor een infuus gehad met een middel wat de botaanmaak en -afbraak stopt. Nu heeft ze minstens 4 weken absolute weide rust en daarna mogen we rustig aan weer gaan stappen. Totdat we merken dat het beter gaat mogen we niets doen met haar dan stappen.
Na een week of 6 zullen we dan terug gaan naar de kliniek en doen ze daar nogmaals een buigproef om te kijken hoe en wat. Daarna krijgt ze speciaal spatbeslag.

Ik ben nu op zoek naar ervaringen met spat en hoe verder met het rijden en lukte het sowieso nog wel? Welke behandelingen heb je gekregen en heeft het vooruitgang geboekt?
Door elke keer gezondheidsproblemen heeft ze nooit echt langer dan een half jaar intensief getraind kunnen worden, en dat is dus ook zeker niet meer ons doel, maar gewoon puur recreatief rijden, in de bak en buiten is wat we willen doen.
Evt. advies voor supplementen o.i.d. zijn ook welkom.

giotto

Re: Spat; hoe nu verder?? Ervaringen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:29

Hey,

Die van mij heeft ook spat maar linksachter.
Hij was als vierjarige al afgekeurd op de foto's,had toen al spat.
Hij heeft wel nog bijna 10 jaar internationaal gesprongen...
Mits een goede behandeling,aangepast beslag en af en toe een inspuiting in het gewricht of een infuus Tildren heeft hij er eigenlijk relatief weinig last van gehad.
De eene dag kwam hij al wat beter uit stal dan de andere,dat wel.En hij was vooral in z'n nopjes als het warm,droog weer was.

Supplementen,daar kan ik je niet mee helpen,vermits m'n paard die niet opeet... Clown
Hebben we dikwijls geprobeerd,maar is nooit gelukt om hem die te doen eten...

Zeker de moed niet laten zakken hé!! Het kan allemaal wel meevallen Haha!
Je zal zelf moeten zoeken waar je paard het beste op reageert...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:25

Vervelend.. Ik herken je verhaal helaas en het "zoeken" naar de oorzaak van haar onregelmatigheid heeft bij mijn pony ook erg lang geduurd.

Op beweging en hoefverzorging is een centraal topic over spat, daar staan ontzettend veel informatie en ervaringen in!
Mijn pony heeft in beide achterbenen een lichte vorm van spat. Bij haar bleek beslag (geen wiggen! maar binnendoor bekappen met een normaal ijzer er onder) de oplossing te zijn. Ze stond van nature (zonder ijzers) heel erg buitendoor, waardoor de spatgewrichtjes veel meer "speling" kregen. Dat maakte bij haar dat ze pijn kreeg aan haar vrij lichte vorm van spat. Ze is langzaam steeds een beetje meer binnendoor gezet en loopt nu weer helemaal goed.
Ik rij haar niet echt meer, maar dat heeft ook met haar ziekte en andere problemen te maken.

Tildren en inspuiten (hyaluronzuur) is bij mijn pony ook overwogen, maar we hebben eerst het beslag de tijd gegeven en dat was blijkbaar al voldoende.
Verder krijgt ze in de winter een supplement (glucosamine complex) en staat ze het hele jaar door op het weiland of in een uitloopstal. Een dag/nacht echt in een stal staan, daar krijgt ze wel last van. Dan komt ze de volgende dag erg stijf uit haar stal.

Er zijn paarden met spat die weer volledig in de sport worden uitgebracht, dus geef de moed niet op Lachen

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:54

Spat kan idd best mee te leven zijn!
Dus voorlopig nog maar even positief blijven denken! Met Tildren en Spat zijn al goede resultaten geboekt Ja

Er zijn wel wat supplementen ( wij werken veel met Joint Saver) die ondersteuning kunnen bieden aan paarden met deze aandoening.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 08:32

Ok! Thnx voor de reacties!
We geven het nog niet op hor! Maar als je dan de diagnose spat krijgt, klinkt dat best even heftig.
@ giotto: Wat we wel erg merkten bij haar, is dat met het rijden het rechtrichten heel goed werkte. Dan liep ze spontaan veel minder kreupel.

@ Ireen: bij ons staan ze sowieso 's zomers dag en nacht op het land en 's winters in de paddock. Alleen bij heel slecht weer (veel regen of onweer) komen ze op stal en in de winter dan ook 's nachts. Dat stijve herken ik wel jah!

We gaan sowieso eerst nog even afwachten en kijken hoe het na haar rust periode gaat. Over de supplementen zal ik eens overleggen wat we gaan proberen!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:09

Hier mischien intresse voor een les rechtrichten??? Ik organiseer morgen een les van Mireille den Hoed (Antoine de Bodt methode)Het is in Aerdenhout (NH) Intresse pb me.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 09:14

Helaas, moet morgen de hele dag aan de arbeid! En NH is beetje uit de buurt..
Anders was het zeker interessant geweest, wij rijden zelf ook AdB, maar met eigen
insteek en gevoel en dat werkt dus super!

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:56

Ja ik ben er helemaal weg van. Ik heb nu 2 lessen achter de rug en mijn paard loopt er super op.

katje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:04

hallo, mijn 16-jarige merrie kreeg vorig jaar ook de diagnose van spat op het rechterspronggewricht. 't was voor ons ook een opluchting om eindelijk te weten wat ze mankeert.

De dierenarts gaf ons de raad veel te bewegen zelfs als't slechter gaat, enkel stappen dan natuurlijk maar zeker in beweging blijven. We doen dat ook zoveel mogelijk.... als ze een aantal dagen stilstaat merk je snel dat haar poot stijver is.... verder geven we ons paard ook elke dag een suplement MSN glucosamine van Mijten. Op 't eerste zicht doet dat weinig maar na twee maand merkten we echt een verschil, het 'smeert' de gewrichten en bevat ook een kleine hoeveelheid ontstekingsremmer. Het ging zodanig goed dat we hebben we de dosis moeten verminderen aangezien ze een beetje te 'enthousiast' werd tijdens het rijden, wat dan weer zou kunnen leiden tot het overbelasten van de poot. Je kan dus best eens aan de dierenarts vragen of dit voor jouw paard ook kan helpen. Een pot die drie maand moet meegaan kost wel snel 75 euro, da's niet niks, maar wij zijn er erg tevreden van.....

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 20:49

Ok! Tot nu merkten we idd dat beweging haar goed doet. Ze wordt er meestal beter van dan slechter. Zal de DA eens vragen voor glucosamine. En tsja, als je het voor de centen laat, dan moet je maar niet aan paarden beginnen! Knipoog (overigens heeft ze inmiddels vele malen meer gekost dan 75 per 3 maanden door alle gekke onderzoeken..)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:52