Eerst goedgekeurd! 2 weken later afgekeurd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole1975

Eerst goedgekeurd! 2 weken later afgekeurd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:22

Wie weet raad??

Ik heb ruim 2 weken geleden een jaarling merrie gekocht, ben er superblij mee.
Toen ik d'r kocht is ze gekeurd middels een gezondheidsverklaring en goedgekeurd. Nu 2 weken later ging ik met d'r naar de DA
voor te laten chippen en vroeg aan de DA of ie nog ff t hart wilde beluisteren gewoon voor een second opinion, (en door een slechte ervaring uit verleden). Hij hoorde een duidelijke ruis bij t hart Verdrietig Ik heb de vorige eigenaar hiervan op de hoogte gebracht en min of meer besloten om verdere onderzoeken te doen om t zeker te weten wat t is. Mocht ze idd nu een hartruis hebben wat dmv een echo bewezen zou moeten worden dan kan ik mn paardje terug brengen...Ik heb van mijn DA op papier staan wat hij gehoord heeft dus in principe kan ze terug. Nu ben ik al helemaal gehecht aan mn meissie en dat is t laatste wat ik wil. Ik heb haar wel gekocht om tzt recreatief en wedstrijden te gaan rijden.

*Weet iemand of je iets aan een ruis kan doen om t hart sterker te krijgen bij zo'n jong dier?
*Is zoiets erfelijk, stel dat ik r hou en ooit een veulen mee wil fokken?
*Als ik een echo laat doen, voor wie zijn de kosten, (voor mijn gevoel 50/50, ik heb r gezond gekocht, of zie ik t te zw/w)?
*Zijn er mensen die een paard/pony met hartruis hebben en toch wedstrijden rijden?
* Kan een jaarling er overheen groeien??

Er zullen ongetwijfeld reacties komen van "terug brengen die knol" , maar dat is echt de aller laatste optie.
Ik wil eerst graag wat meer info over deze kwestie, en misschien zijn er wel andere mogelijkheden.

Ik hoor graag jullie reacties, tips, ervaringen, enz enz enz...

Marsu

Re: Eerst goedgekeurd! 2 weken later afgekeurd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:45

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:57

Bedankt!

Ik ben er zojuist even doorheen gelopen. Idd een topic waar ik wat aan heb, maar ik worstel nog met een aantal vragen.
Misschien dat er nog meer reacties komen....

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:03

Wat voor een gezondheidsverklaring is er opgemaakt en door wie?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:09

Je wilt het vast niet horen.En waarschijnlijk ga je me niet aardig vinden, Maar ik ga voor de laatste optie. En als je klant bij ons was zou ik je dat ook adviseren.

Alles kan, ze kan er overheen groeien, en misschien krijgt ze er wel nooit écht last van.. ( we hebben paarden in de praktijk met een ruis die endurance lopen)..
Maar er zijn ook paarden die nooit het paard worden dat je van ze had verwacht.
Allemaal dingen die niemand kan voorspellen. En inderdaad kan ie over een jaar door de draad rennen en zn been breken.

Allemaal dingen die je NIET zeker weet, of kunt weten.

Ik zou zeggen laat in overleg met de oude eigenaar een scan doen, en beslis dan.

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:12

Delphi2 schreef:
Wat voor een gezondheidsverklaring is er opgemaakt en door wie?

Ik had bij mijn verzekering een "gezondheidsverklaring" gedownload en uitgeprint en deze door een DA (niet mijn eigen, maar eentje dicht in de buurt waar t paard toen nog stond) laten nalopen en ondertekenen....hoezo.?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:21

Omdat er ook wel eens (buitenlandse-) handelaren zeggen dat een paard een gezondheidsverklaring heeft en dan het gezondheidscertificaat meegeven wat is opgemaakt t.b.v. tranport en export en zo'n gezondheidscertificaat heeft dus geen enkele waarde, dan wordt alleen gekeken of je paard voldoende gezond is om te worden vervoerd. Vandaar mijn vraag.

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:25

CarpeDiem schreef:
Je wilt het vast niet horen.En waarschijnlijk ga je me niet aardig vinden, Maar ik ga voor de laatste optie.
Alles kan, ze kan er overheen groeien, en misschien krijgt ze er wel nooit écht last van.. ( we hebben paarden in de praktijk met een ruis die endurance lopen)..
Maar er zijn ook paarden die nooit het paard worden dat je van ze had verwacht.
Allemaal dingen die je NIET zeker weet, of kunt weten.
Ik zou zeggen laat in overleg met de oude eigenaar een scan doen, en beslis dan.

Ik ben blij met alle reacties, er is meer voor nodig om iemand zomaar niet aardig te gaan vinden Knipoog
Ik snap je reactie ook wel, ben alleen benieuwd naar mensen met soortgelijke ervaringen en wat zij gedaan hebben.
Normaal zou ik t zelfde zeggen tegen iemand, terug brengen naar de vorige eigenaar, dan heb zeker geen ellende met dat paard.
Nu gaat t om mezelf, en dan speelt ineens t emotionele vlak net iets meer mee...
Ik zal d'r toch eerst moeten laten onderzoeken middels een echo...dan is ook vast te leggen in hoeverre ze wel of niet gereden mag/kan worden,
lijkt me...

@Delphi2,
Ok , op die manier. Dat wist ik niet. Mij was dit aangeraden omdat je een jaarling niet helemaal klinisch kon keuren (buigproef e.d.) en omdat ze nog zoveel moeten groeien, hebben ze(mijn eigen DA) mij de gezondheidsverklaring aangeraden. Wel wilde ik perse t hart goed beluisterd hebben ivm met een "miskoop" in t verleden...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:34

Nicole1975 schreef:
Ok , op die manier. Dat wist ik niet. Mij was dit aangeraden omdat je een jaarling niet helemaal klinisch kon keuren (buigproef e.d.) en omdat ze nog zoveel moeten groeien, hebben ze(mijn eigen DA) mij de gezondheidsverklaring aangeraden. Wel wilde ik perse t hart goed beluisterd hebben ivm met een "miskoop" in t verleden...

Dan hebben we het gelukkig over twee verschillende verklaringen.

Lijkt me een lastig dilemma, het kan natuurlijk alle kanten op in de toekomst........

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:45

Ik weet wel het een en ander van hartruis bij honden en ik verwacht dat het bij paarden niet veel anders zal zijn.
Bij een harde ruis is het gaatje waardoor het bloed stroomt kleiner dan bij zachte ruis. Dat komt omdat bij een klein gaatje het bloed meer weerstand krijgt.
Dus als de volgende keer de da weer luistert naar het hart en hij hoort meer ruis dan is dat positief want dan is het gaatje kleiner geworden.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:07

Wij hebben een pony staan van nu 33 jaar en op haar 17e jaar is er een hartruis geconstateerd. Zij is uitgebracht in de sport, B en L niveau, was altijd héél druk op strand en in het bos, zij maakte zich dan altijd ontzettend druk en zweette veel.
Wij hebben er zelf nooit iets aan gemerkt.

Geen ideeof je hier iets aan hebt, maar dit is onze ervaring. Trouwens de pony is nog steeds in goede conditie, wordt sinds dit jaar niet meer gereden, ze is nu met pensioen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:14

romeorowan schreef:
Ik weet wel het een en ander van hartruis bij honden en ik verwacht dat het bij paarden niet veel anders zal zijn.
Bij een harde ruis is het gaatje waardoor het bloed stroomt kleiner dan bij zachte ruis. Dat komt omdat bij een klein gaatje het bloed meer weerstand krijgt.
Dus als de volgende keer de da weer luistert naar het hart en hij hoort meer ruis dan is dat positief want dan is het gaatje kleiner geworden.

Dit geld alleen bij een gaatje in het hart, als je een lekkende hartklep hebt (waardoor je ook een hartruis hoort) werkt het andersom.

Mijn opa heeft vorig jaar zijn merrie "weg gedaan" omdat de ruis een lekkende hartklep bleek te zijn en daardoor last kreeg van oedeem en vocht om het hart. Bij aankoop was de hartruis al aanwezig en heeft de eerste jaren ook nergens last van gehad.
Helaas had ze de laatste 6 maanden wel problemen die niet meer weggingen. Ze is maar 9 jaar geworden.

omaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:19

9 van de 10 paarden hebben hartruis, alleen niet iedereen laat erop testen..

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:33

bij ons had ook een veulen het... ze was koliekerig dus vandaar dat de dierenarts er achter kwam toen hij het hart beluisterde .
de eerste dierenarts hoorde niets bij controle na geboorte ! de tweede dus wel na een half jaar (volgens mij na het afspenen), de mogelijkheden waren dat er iets bij het hart zat (een worm of iets??) wij hebben ons er niet zo veel van aangetrokken toen (wel geschrokken natuurlijk) Na ruim een half jaar dierenarts nog eens laten luisteren was niets meer te horen terwijl wij zelf ook de eerst keer het hoorde ! later nog eens was helemaal goed heb het hier over 3 verschillende dierenartsen.
paard doet het goed is op 2,5 jarige leeftijd ingereden en voor de kar bij ons was het dus iets tijdelijks ! de reden was volgens de dierenarts of te snel gegroeid of iets in rond het hart

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:51

barri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:20

Ook mijn paard heeft een hartruis. Ik doe er alles mee.
Vorig jaar met succes endurance gestart, wordt nu in de M2 dressuur uitgebracht. Is nu 7 jaar, nog nooit iets aan gemerkt verder. Er is dus hoop. Er zijn genoeg paarden met ruis, of aangeboren of soms zelfs door een heftige wormbesmetting !!!
Mijn advies, zowiezo bloedje tappen voor wormen (beta-globulines) Daar kan je nog wat aan doen tenminste.

Succes ermee, en niet meteen te bang worden !!!!!!

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:39

Bedankt voor alle reacties!

Het is idd erg verschillend allemaal, ieder paard is anders en de een krijgt er geen last van en de ander valt zowat dood naast je neer (helaas eigen ervaring).
Ik laat er eerst maar een derde DA naar luisteren en in overleg evt een hartecho maken. Als ze zeggen dat ze best gereden mag worden mits ze regelmatig t hart ff checken denk ik dat ik r toch maar hou...over een paar dagen weet ik meer.

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:42

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:43

Hartruis kan verschillende oorzaken hebben en hoeft niet persé kwaad te kunnen. Er kan een gat in het hart zitten maar je kan ook lekkende hartkleppen hebben enz. Wanneer je meer zekerheid wilt hebben dan kan je een hartfilmpje laten maken.

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:50

Ben weer bij de DA geweest helaas kreeg ze ook droes, maar is meteen weer door 2 andere DA gecontroleerd op het hart en nu konden ze niks horen!! Kan t zijn dat t hart reageerdeop de droes toen deze nog maar net was zeg maar...
Heeft iemand ooit gehoord dat t hart op een ontsteking dus kan reageren dmv een ruis?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 13:55

De eerste keuring, was je daar bij ?

Het is heel belangrijk dat als je door een vreemde dierenarts laat keuren , je altijd er zelf bij bent om vragen te stellen en te kijken of de keuring daadwerkelijk plaats vind.

Het kan zijn dat jouw dierenarts het fout gehoord heeft, zeker als 2 dierenartsen nu zeggen dat ze niks horen.

Als er echt een ruis is, zou ik er afscheid van nemen, een gezond paard van 3 is goedkoper dan wanneer je een "ziek"paard nog 2 jaar onder controle moet houden van een dierenarts.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:01

Ik ken iemand die een veulen heeft gekocht van 5 maanden oud. Dit dier had steeds minder zin om te spelen met zijn soortgenoten en lag steeds meer. Ze heeft contact opgenomen met de DA, want ze dacht dat hij koliek had. De DA constateerde een grote hartruis en verder leven was voor dit veulen niet mogelijk. Ze heeft hem laten inslapen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 19:25

omaatje schreef:
9 van de 10 paarden hebben hartruis, alleen niet iedereen laat erop testen..

En op welke informatie baseer je deze onzinnige uitspraak...?

Aan de TS, Ik zou het paard terugsturen naar de verkoper. Juist omdat de ruis een onzekere factor is zou ik dat risico niet willen lopen.

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:15

crossmonster schreef:
De eerste keuring, was je daar bij ?

Het is heel belangrijk dat als je door een vreemde dierenarts laat keuren , je altijd er zelf bij bent om vragen te stellen en te kijken of de keuring daadwerkelijk plaats vind.

Het kan zijn dat jouw dierenarts het fout gehoord heeft, zeker als 2 dierenartsen nu zeggen dat ze niks horen.

Bij de eerste keuring kon ik niet bij zijn (helaas), de tweede x was mijn eigen DA die dus wel wat hoorde, en weer 2 andere DA waren ook van mijn praktijk die niets hoorden wat op een ruis leek.
Mijn vraag is dus ook of dit zou kunnen komen omdat ze nu ook (kooier)droes heeft en volgens mijn DA daarom een "tijdelijke" hartruis zou (kunnen) hebben.

Nicole1975

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 21:19

suffie schreef:
Ik ken iemand die een veulen heeft gekocht van 5 maanden oud. Dit dier had steeds minder zin om te spelen met zijn soortgenoten en lag steeds meer. Ze heeft contact opgenomen met de DA, want ze dacht dat hij koliek had. De DA constateerde een grote hartruis en verder leven was voor dit veulen niet mogelijk. Ze heeft hem laten inslapen.

Lijkt me niet dat dit veulen toendertijd gekeurd is of wel?
De mijne is dat wel alleen door een second opinion heb ik nu ook een 3e en een 4e opinion laten doen en komt er over een ruime week (moet even wachten totdat de droes over is en genezen) nog een 5e, mocht er dan weer een ruis geconstateerd worden dan gaat ze of terug of ik laat eerst nog een echo of hartfilm maken om te zien hoe ernstig de afwijking is.

Ik moet dus nog even geduldig afwachten...