Ervaring castreren latere leeftijd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojasper

Ervaring castreren latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 18:29

Hoi allemaal,

Ik denk erover mijn 9-jarige hengst te castreren. Hij is superbraaf maar ik wil graag op concour (heb zelf geen L2 gereden dus mag niet starten met een hengst Knipoog) en daarnaast heeft hij weinig concentratie als er andere paarden in de buurt zijn. Ook zie ik hem liever met een ander paard in/naast de wei staan dan constant alleen.

Heeft iemand ervaring met castreren op latere leeftijd? Hoe veranderd het gedrag e.d.?
Ik hoor het graag. Lachen

PaardenBit

Re: Ervaring castreren latere leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:05

jaa ik nou ja dan een vriendin van mij ook op 8 jarige leeftijd ! Tong uitsteken
maar hij denkt dat hij nog steeds een hengst is Tong uitsteken rijde braaf maar hij kan nog wel heel fell reageren op merries en andere paarden dit komt vaak voor als dit op late leeftijd gebeurd :S

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:07

Een vriendin van mij heeft haar hengst op 7jarige leeftijd laten castreren ongeveer tegelijkertijd met dat ik mijn 2,5jarige heb laten castreren.
Het duurde wel véél langer voor de hormonen weg waren maar nu staat hij gewoon met andere paarden (ruinen & merrie's) op de weide en kan er ook gewoon overal gereden worden Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:42

Wij hebben onze E op 10jarige leeftijd laten castreren. Hij was als hengst al braaf, maar sindsdien helemaal Knipoog Liep 3 weken later al samen met onze merrie in de wei.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 06:32

Ik heb mijn haf op 6,5 jarige leeftijd laten castreren. Hij was echt hengst als er een merrie in de beurt was. Het heeft bij hem wel een klein jaartje geduurd voordat ik merkte dat hij wat rustiger werd. De dierenarts gaf dat bij later castreren het veranderen van gedrag ook langer zou duren. En er is meer kans op complicaties. Mijn haf heeft lang last gehad van onstekingen aan de wonden. Hij was in september gecastreerd en pas begin december dat jaar was de wond pas dicht.

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:25

Hoe later je ze laat castreren, hoe meer ze zichzelf blijven is mij altijd verteld!!

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:37

Hoe later je ze castreert hoe meer ze hun hengstenmanieren blijven houden idd. Maar let op! Ik ken twee hengsten die op latere leeftijd gecastreerd zijn (4 en 5 jaar). Beide paarden zijn in een diepe put beland. Van hun werklust en ruime gangen schiet niets meer over.

dodelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:38

Hoe later je ze castreert hoe meer ze hun hengstenmanieren blijven houden idd. Maar let op! Ik ken twee hengsten die op latere leeftijd gecastreerd zijn (4 en 5 jaar). Beide paarden zijn in een diepe put beland. Van hun werklust en ruime gangen schiet niets meer over.

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:40

Ik heb mijne op 9,5 jarige leeftijd (via de lies) laten castreren
Hij was al een goedzak, maar ik wilde dat hij graag bij andere paarden kon staan
Het is nu 7 maanden geleden en hij kan nog niet bij merrie's staan
Ook bij ruinen gaat het nog niet goed
omdat hij zo lang alleen heeft gestaan weet hij de 'regeltjes' van het sociale helemaal niet
(Hij trapt ze in elkaar zodra ze niet meer willen spelen)

Zijn concentratie als er andere paarden in de buurt zijn is veel beter geworden
Ik kon gewoon in de bak met merries rijden, maar moest wel altijd op mn hoede zijn.
Dat hoeft nu niet meer, hij blijft er nu veel beter bij met zijn hoofd

Zijn gedrag is niet zo heel veel veranderd, behalve dat hij veel rustiger is geworden
De veranderingen zijn heel geleidelijk gegaan en ook nog niet alles is weg,
schijnt dat het wel tot een jaar kan duren

Zijn gangen zijn hetzelfde gebleven, hij slooft zich nu alleen niet meer zo erg uit
Hij mist wel dat ene beetje extra stoerheid, maar dat neem ik maar voor lief. Hij heeft zn uiterlijk mee Haha!