Kissing Spines niet het einde

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ilse1980

Kissing Spines niet het einde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 18:07

Ik wil graag mijn verhaal vertellen voor iedereen met een paard waarbij Kissing Spines is geconstateerd of waar in de toekomst Kissing Spines wellicht geconstateerd gaat worden.

Het begon allemaal van de winter, ik had mijn paard toen net een klein half jaartje. Met rijden kreeg ik mijn paard zelf met moeite lang en laag gereden dus ik ben flink gaan lessen. Tevens heb ik een nieuw zadel laten aanmeten. Dat ging niet van een lije dakje aangezien mijn paard bij de schoft nogal wat spieren miste. Mijn zadelmaker Herman van Country Mill heeft mij toen uiteindelijk een mooi Isabelle Bates zadel verkocht. Er zat een zwarte medium boom in het zadel en hij had opgemeten dat er een brede rode boom in moest komen. Toen Herman enkele weken later met de rode boom aankwam bleek deze ineens veel en veel te groot en na opmeten bleek dat hij toch een medium boom nodig had. Toen Herman 2 weken later kwam om deze medium boom te plaatsen bleek mijn paard ineens een smalle boom nodig te hebben. Hij heeft meerdere keren opgemeten maar snapte er niks van. Tevens reageerde mijn paard pijnlijk als je over zijn rug ging met een borstel en bleef hij niet meer stil staan bij het opstijgen. Kleine aanwijzingen dat er wat aan de hand was. Op aanraden van de zadelmaker ben ik op 5 mei j.l. met mijn net 8 jarige ruin en mijn instructrice/vriendin naar een grote bekende kliniek in de polder gegaan. Gewoon om zeker te zijn dat er niks mis was. Mijn paard liep verder na het lessen prima, had nooit gebokt of andere gekken dingen gedaan en liep ook niet kreupel. Dus we gingen eigenlijk vrij laconiek naar de kliniek. Na wat longeren werden er foto's gemaakt omdat mijn paard zijn rug wegdrukte. Het foto's maken duurde heel lang en toen begon ik al onrustig te worden. Toen we werden geroepen kregen we de foto's te zien. op 2 plaatsen in de rug (onder en achter het zadel waren 2 rugwervels samengegroeid tot 1 wervel en de lendenen kon de arts met deze foto niet goed beoordelen maar hij dacht wel dat deze ook vergroeid waren. Een groot deel van de overige wervels stonden ook tegen elkaar aan of bijna tegen elkaar aan. Mijn paard werd afgekeurd en de arts vroeg mij wanneer ik mijn paard wilde laten inslapen want er was niks meer aan te doen in dit stadium zei hij! Ik was lichtelijk in shock. Toch hebben we mijn paard mee naar huis genomen. 2 weken vol ongeloof, verdriet en rouw volgde. De één zei dit en de ander adviseerde dat en uiteraard is alles goed bedoeld maar ik werd er helemaal gek van. Maar goed, mijn instructrice/vriendin had de verzekeringsagent van Hippozorg gebeld en die kwam langs om alles eens te bekijken. Hij kwam langs en bekeek de diagnose in het rapport. Eerst de diagnose van de foto's en daarna het verhaal van de arts die ik enkele dagen na de diagnose had gebeld met het verhaal dat fysiotherapie nog wel kon maar dat het toch op niks zou uitlopen. De agent vond het maar vreemd. Hij wilde mijn paard zien. Hij zei dat het allemaal wel mee viel en dat mijn paard echt niet hoefde in te slapen. Hij zag gelijk dat hij achter scheef was, dat hij ijzers voor moest hebben en dat er wat aan de bespiering moest gebeuren. Dat was natuurlijk al een opluchting. Ook moest ik maar een maand gaan longeren met bijzet. Ik vol goede moet longeren, maar mijn paard kreeg er een hekel aan, iedere dag dezelfde rondjes en zakken deed hij echt niet vrijwillig. Het bleef er gespannen uitzien. Via internet en al op eerder aanraden van mijn zadelmaker ben ik bij Gert Jan den Heijer van de Vallei terecht gekomen. Wat een verademing was dat. Hij heeft zelf een revalidatiestal in Leusden, de Hofstede en daar kon ik met mijn paard voor een second opinion komen. Gert Jan bekeek de foto's en kwam ook met de diagnose Kissing Spines maar zei dat het allemaal wel mee viel. Hij vertelde dat 1 op de 10 paarden met KS echt ingeslapen moeten worden maar dat er veelal wel wat aan te doen is maar dat mensen er gewoon nog niet veel vanaf weten. Uiteindelijk blijkt er maar 1 wervel vergroeid (die achter het zadel) en bleek dat hij het paard 95% kans gaf op herstel door spieren te kweken op rug, buik en billen en het paard anders te leren lopen! Mijn paard is dus bij de Hofstede in de aquatraining gegaan. 2 weken was al voldoende. Ik heb 1 week van de verzekering vergoed gekregen en 1 week zelf betaald. En nu na 2 weken en een nieuw zadel loopt mijn paard als nooit tevoren. We geloven onze ogen niet!!! Het is werkelijk ongelofelijk!!! We zijn er nog niet uiteraard. Op dit moment staat mijn paard op stal bij Atie Sanders waar ik rijbegeleiding krijg. Zij verzorgt de rijbegeleiding bij alle paarden op de Hofstede. En het gaat zeker de goede kant uit. Einde van de maand mag hij mee naar huis en kan ik thuis verder gaan lessen met mijn eigen instructrice.

Ik wil met mijn verhaal laten weten dat je bij een diagnose Kissing Spines niet gelijk bij de pakken neer moet gaan zitten en ik raad iedereen aan om contact op te nemen met dierenkliniek de Vallei en Gert Jan den Heijer om hem te laten kijken naar wat hij nog voor je paard kan betekenen.

Jade

Re: Kissing Spines niet het einde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:16

Fijn voor je dat je iemand hebt gevonden die hiermee heeft kunnen helpen Lachen
Mijn paard heeft een lichte vorm van kissing spines met wat botwoekering, maar geen aan elkaar gegroeide wervels. Inderdaad ook botwoekering achter het zadel. De flexibiliteit van zijn rug is daar dan ook minder en in de loop der jaren (nu 10 jaar terug geconstateerd) minder flexibel geworden. Omdat voor de verminderde flexibiliteit achter in de rug voorin gecompenseerd wordt heeft hij tegenwoordig meer last van zijn rug direct achter de schoft dan achter het zadel.
Het klinkt alsof jij dit ook kan verwachten met jouw paard Lachen
Verder kan ik me niet voorstellen dat het paard goed heeft gelopen met vergroeide wervels, dus lijkt me tijd voor een nieuwe DA Vork

Ilse1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:15

Mijn paard heeft wel altijd goed gelopen qua beenwerk. Inderdaad klopt jou verhaal over de flexibiliteit. Maar ik wordt daar goed in begleid en mijn paard blijft onder controle staan. Succes met je paardje.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:21

Hier iemand met een precies tegenovergesteld verhaal. Idem verhaal van Gert-Jan mee gekregen. We zijn minimaal 2 maanden in training geweest bij hun, waarbij het 'oh-zo-verbeterde' aldus Gert-Jan(ja, zijn portemonnee verbeterde inderdaad), helaas was niets minder waar en lag ik een aantal dagen later op de grond met een verlamming van de benen(die gelukkig over is gegaan).
Tuurlijk zijn er gevallen waarin het goed gaat, maar wees niet al te optimistisch en blijf reeël naar je paard kijken. En nog iets een vergroeiing van wervels kan nooit 1 wervel zijn, daar zijn er altijd 2 voor nodig, maar dat terzijde!

[PP] Vallei Woudenberg
Laatst bijgewerkt door Somebody_ op 16-07-08 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:27

Wat een verhaal ik weet precies wat je meemaakt vorig jaar hetzelfde gehad met mijn paard. Ik ben alleen gelijk naar GJ gegaan. Mijn paardje heeft 2,5 maand aquatraining gehad maar voor hem heeft het helaas niet mogen baten. Nu een jaar verder en meerdere bezoekjes aan GJ toch besloten in overleg met GJ om hem met pensioen te doen. In mijn geval gaat het om een bijna 90% zeker aangeboren afwijking en daarnaast heeft hij er 2 benen met spat aan overgehouden helaas is mijn paardje pas 7 jaartjes oud en heeft een ongelooflijk eigenwijs karakter wat inhoud dat ie zich ook niet laat behandelen. Ik wil je heel veel succes wensen en de begeleiding is bij GJ echt top.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:29

Ook ik heb er één met KS en die is onder behandeling bij de Raaphorst te Wassenaar, zeer goed resultaat maar je mag geen wonderen verwachten....desalniettemin ben ik best blij met mijn normaal lopend paard zonder klachten!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:33

merel heeft ook ks.. althans, net als het paard van jade heeft. ook een botwoekering net achter het zadel.
merel is overigens met tildren behandeld zo'n 4 jaar terug en heeft tot op de dag van vandaag nergens geen last van.
merel is overigens zo soepel en buigbaar als een elastiekje.
wel worden zowiezo beide van mijn paarden spiertechnisch bijgehouden door iemand van happy-athlete.nl, dus zodra er weer wat veranderd zijn we er gelijk bij.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:42

Wat een geluk heb jij met je instructrice. En goed dat je zelf ook nog verder gekeken hebt.
Het paard van een meisje die ik ken heeft ook KS. Haar werd geadviseerd om haar paard 3 maanden op de wei te gooien.

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 14:08

Mijn paard heeft ook Kissing Spines, ik kreeg ongelofelijke problemen met mijn zadel, met opzadel, met rijden en op een gegeven moment ging mijn paard helemaal door het lint. Zadelmaker erbij gehaald, en zij beveelde me aan om naar Arthur Asveld van Dierenkliniek Den Ham te gaan. Hij is behalve afgestudeerd dierenarts ook chiropractor en hij doet ook aan acupunctuur bij paarden. Daar zijn foto's gemaakt en bleek dat 4 wervels tegen elkaar aan stonden, en mijn paard had daar dus superveel last van.

Arthur heeft mijn paard gekraakt en daarna liep ze stukken beter. Mijn zadel was ook iets te krap en daardoor had ze spieratrofie gekregen. Ik heb eerst veel gelongeerd met touwtjes om de bespiering weer goed te krijgen, en nu rijd ik met een boomloos zadel. Mijn paard is veel soepeler en het gaat langzaam weer goed, alleen de galop is nog heel moeizaam. Het komt nooit meer helemaal goed, maar langzaam komt de bespiering weer terug (en nu weer weg door een blessure Tong uitsteken )