WIE?? ervaring met klophengst?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

WIE?? ervaring met klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:48

Hi!

Ik zou graag willen weten of hier mensen zijn die wel eens te maken hebben gehad met een klophengst.
Gister is er bloed bij mij paard afgenomen omdat ik het vermoeden heb dat hij een klophengst is.

Hij kan alleen met ruinen samen op de wei, maar dan is hij ook erg dominant en jagerig. Hij poept ook vaak over de poep van weidegenoten heen. Toen er merrie's in de wei naast zijn wei kwamen werd dit gedrag alleen maar erger. Kon ook niet meer uit wandelen met hem. Hij ging steigeren en rukte zich los, en rende terug.
En vorige week was de druppel! Hij is door een hek heen gebroken om naar de wei met merrie's en 1 ruin te rennen. Het leek er wel op of hij die ruin wilde vermoorden. Heeft een uur achter hem aan gerend, joeg hem in een hoek en bleef maar trappen. Daarnaast zat het arme beest onder de beten, een stuk of 15. Als we hem vingen rukte hij zich net zo hard weer los en sprong over het hek. We hebben hem moeten verdoven (had gelukkig nog een spuit Sedasan liggen) Voorlopig even geen wei voor meneer, hij stond namelijk op de wei om te revalideren. Maar zo geneest het natuurlijk nooit.

Wie herkent mijn verhaal?? Zou dit werkelijk een klophengst kunnen zijn? (voor foto's zie mijn profiel, het is de bruine Lachen )

Silly1972

Re: WIE?? ervaring met klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:52

Een vriendin van mij heeft een klophengst en die heeft ook van die hengstenneigingen, maar echte duidelijkheid kan je alleen door een bloedtest krijen.
Kan ook gewoon zijn dat die van jou enorm dominant is.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:56

Wij denken een klophengst op stal te hebben.
Het is een IJslander. Hij staat al jaren met dezelfde ruin en dat gaat prima en bij ons staat hij met nog 3 andere merries, ook dit gaat prima.
Maar zodra er nog een andere ruin in de weide komt, en die naar de merries toe gaat, schopt hij hem helemaal lens en valt hij aan.
We hebben hierdoor al 3 paarden met verwondingen gehad.

We zetten er daarom nu geen ruin meer bij in. We vermoeden dat een extra merrie wel goed zal gaan.
Hij is gewoon enorm beschermend tegen zijn eigen harem.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:07

Wij hebben een half jaar een klophengst gehad. Super lief dier op m.n. eigen terrein. Alleen soms stond ie piekrecht naast je tijdens het in de wei zetten en dan flink maaien met zijn l.voorbeen. Bij onze ruin in de wei ging redelijk goed, maar altijd donderjagen. Bij een merrie kon ie niet, zat ie er gelijk bovenop als ie de kans kreeg. Zette je hem voor de stal van een hengstige merrie, dan liet ie het hele ritueel van een 'normale' hengst zien: brullen, achterbenen wijd, hals erop, snuiven, uitschuiven etc. Op vreemd terrein liep hij het eerste kwartier giga de macho uit te hangen, steigeren etc. Daarna gedroeg ie zich eigenlijk heel netjes, als je hem maar bij de (bijna) hengstige merries vandaan hield.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:57

Bloedtest is de enige manier idd om aan te tonen of hij het is of niet Ja

Klophengsten zijn nadrukkelijker hengst idd, dus die van jou zou er best 1 kunnen zijn Knipoog

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:10

Bedankt voor jullie reacties!
Het gedrag wat Aslo beschrijft, zijn ook dingen die ik herken. Ben heel benieuwd of hij een klophengst is. Zou een hoop gedragsprobleempjes verklaren. Anders heb ik dus gewoon te maken met een errug dominant paard...

Donderdag is de uitslag.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:58

mijn fries was een klophengst, op anderhalf jarige leeftijd behoorlijk dominant en de knoop doorgehakt om hem operatief te laten castreren.
Na de castratie is hij zo vreselijk ziek geweest (virus infectie) dat ik niet verwacht had dat hij het zou overleven. Inmiddels is hij een stuk minder dominant en weer helemaal beter.

Veel succes ermee!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:55

Ik heb ook een klophengst gehad, die was overduidelijk hengst..

Enkeld is dit nooit vastgesteld via een bloedtest... maar gewoon simpel omdat hij op 4 jarige leeftijd nog steeds 1 bal had Vork

Hij was ook heeel erg hengst, en hij is toen gecasteerd via een operatie !

Hierna was hij veel rustiger,enkeld heeft hij nooit met ruinen overweg gekund !

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:16

hallo ook ik heb een klophengst in mijn bezit al 24 jaar hij is nu 28 jaar en nog steeds erg dominant, dit wordt echt niet minder hoor als ze ouder worden eerder erger, maar oke hier een korte beschrijving van mijn paard, het is een kwpn paard, na bld test inderdaad vastgesteld dat hij een klophengst is, zijn gedrag is erg dominant ook nog eens een alfha hengst,, nou ik heb mijn handen er aan vol hij gilt heel de buurt bij elkaar, is met rijden erg eerlijk maar zeer moeilijk en kijkerig naar de merrie,s. is zeer alert naar alles en iedereen en hij is de baas over alles[denkt hij dan] is zeer snel op zijn pikkie getrapt en bij verkeert benaderen is hij echt levens gevaarlijk verlegt zijn grenzen steeds weer opnieuw, dus is jouw paard een kloppert, doe dan gewoon of het een hengst is dwz geen stapje teveel van hem pikken en staan is staan enzz nergens om lachen 1 fout en je bent er geweest ze zijn echt heel erg gevaarlijk, niet allemaal maar die van mij heeft maar 1 baas en dat ben ik,, en niet hij mijn paard staat ook nooit op de wei of samen in 1 bak hij klimt er letterlijk op. mijn paard krijgt al een paar jaar esinicum korrels dit is om zijn dominantie enigsinds te demperen, veel succes. met hem maar het is ook een uitdaging ik heb hem al 24 jaar ik zou hem voor geen goud willen missen mijn eigenwijze kloppert. ha, ha gr henny amon.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:47

nou, bloedonderzoekje is binnen. En hij is geen klophengst. Dat wordt dus een opvoed curcusje voor meneer... Haha! tegen de tijd dat hij van zijn blessure hersteld is iig.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:56

jij blij maar dat zegt niets met hem benaderen hoor, blijf hem even zo aanpakken als het een hengst was, ha, ha dan verdwijnen zijn kuren zo succes.