Paard benauwd met rijden, kan dit tussen de oren zitten?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Paard benauwd met rijden, kan dit tussen de oren zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:58

Hallo,

Ik heb 2 vier-jarige paarden. Ze komen van dezelfde stal en ik heb ze nu zo'n 8 maanden. Ze zijn nu ongeveer een half jaar onder het zadel. Dit ongeveer 4 keer per week een half uurtje. Met de ene gaat het perfect, met de ander gaat er op dit moment van alles mis...

Het begon tijdens een hengstigheid, mevrouw ging stil staan bij ons kleine hengstje (wels a hengst) en wou niet meer lopen. Uiteindelijk weer aan de praat gekregen maar deze kuren bleven. Wanneer ze remt, gaat ze stijgeren op je been en bokken op de zweep. Niet een beetje, maar echt verschrikkelijk! Ze wil gewoon niet. Ongeveer rond dezelfde tijd werd ze kortademig met rijden. Dus ik reed haar steeds kort, omdat ik dacht dat er een verkoudheid mee gepaard ging. Hiervoor heet ze medicijnen gekrgen en 10 dagen rust. Na die 10 dagen was het echter niet over en het opvallendste is dat ze alleen benauwd is met rijden, dus niet met longeren, in het land of tijdens andere dingen. Ook was ze iedere keer eigenwijzer, dus weer dierenarts erbij. Uitgebreid onderzocht (ook op cornage en bloed ed), maar er is niks te vinden zegt hij.

Nu gaf de dierenarts aan dat ze het misschien psychisch niet aan kan.... Dus ze moet een maand op rust. (Hiervan is nu 2 weken verstreken)

Wat denken jullie hiervan?

Mijn idee is dat ze gewoon wint op dit moment en dat ze de benauwdheid gebruikt als excuus om niet lang te lopen. (Je hoort haar ademen, maar ze geeft niet op qua lopen en tekeergaan, dus echt moe is ze niet) Maar ik ben erg beniewd naar jullie ervaringen...

Iorrr

Re: Paard benauwd met rijden, kan dit tussen de oren zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:25

Is er dan helemaal niemand??? Nors opkijken

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:31

Misschien heeft ze het toch wat zwaar met de belasting op haar rug... Ik kan ook zo stukken lopen, maar met rugzak wordt het al moeilijker. Wellicht drukt iets dusdanig op haar longen ofzo?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:33

misschien dat 't iets te veel voor dr is, stijgeren en bokken als reactie op been lijkt me protest.. kan mogelijk zijn wat Jana_en_ik zegt dat er, ergens iets op rug drukt waardoor ze in protest schiet en idd zo raar ademd of benauwd is...

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:36

Ja en hoe los je dat protest dan op? Naar mijn idee is dit gewoon uitproberen... Rij vaak jonge paarden aan en ze doen het allemaal op een gegeven moment.... Maar dit heb ik nog nooit meegemaakt, vergeet niet dat ze al een half jaar onder het zadel is! Ze protesteerd inderdaad maar je meot niet zien hoe, ze springt onder het stijgeren nog en bokt zo verschrikkelijk naar...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:39

gut dit is een lastige zeg!!!

Ik denk wel dat je VA een goede is, vind het namelijk een goed advies in deze........

gewoon eens kijken hoe ze het straks op pakt?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:40

Heeft ze geen slechte ervaringen opgelopen met t zadelmak maken? Mogelijk reageert ze vanuit een eerdere ervaring die ze gehad heeft en vind ze t erg eng om bereden te worden? En wordt ze daardoor kortademig. Zomaar ff wat suggesties hoor Knipoog
Hoe reageert ze wanneer je dr longeert met zadel? Gaat t dan wel goed?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:41

Misschien last van het hart, heb ook een paard gehad met gat in het hart en lekkende hartklep, ongeveer dezelfde symptonen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:43

zou heel goed kunnen.............. maar dan had het in de onderzoeken naar boven moeten komen....... dat is denk ik toch wel iets waar een va op zoekt Lachen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:43

Nee zadelmak maken is erg rustig verlopen en hierin heeft ze geen enkele keer geprotesteerd op een enkel bokje na...

Weetergeen jij zegt zelfde symptomen, ook dat ze niet meer willen? OF met de benauwdheid alleen?

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:44

KiWiKo schreef:
zou heel goed kunnen.............. maar dan had het in de onderzoeken naar boven moeten komen....... dat is denk ik toch wel iets waar een va op zoekt Lachen

Ben ik met je eens, maar ik weet ook dat hartproblemen moeilijk te vinden zijn..!

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:44

Bij die van mij hoorde de VA het niet maar kreeg via via te horen dat het paard in utrecht was geweest voor een hartfilmpje en wat er aan de hand was.