Paard heeft trap gehad, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iorrr

Paard heeft trap gehad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:45

Mijn 4 jarige merrie heeft 1,5 week geleden een trap gehad (denk ik) van een ander paard. Hierdoor had ze toen ik haar uit het land haalde een dikke, zachte bult op haar kont. Deze bult is zacht, er zit IMO gewoon vocht in. Ik heb gekoeld en naar mijn idee moest die bult met een week weg zijn. De bult zit er echter nog steeds. Mijn vraag is dus ook wie heeft hier ervaring mee en bel je hiervoor de dierenarts? Ze is niet kreupel ofzo en ze is ook niet gevoelig op die plek. Ik heb het vaker meegemaakt maar dan trok de bult toch wel met een week of wat weg, hij werd in ieder geval kleiner... Deze blijft op hetzelfde formaat... Sigaar

Dana82

Re: Paard heeft trap gehad, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:48

Als het een bloeduistorting zou zijn, dan zou deze plek inderdaad al wel een beetje moeten weggetrokken zijn.

Ik zou dan wel effe goed checken ofdat er geen ontsteking onderzit. Misschien is het onderliggend weefsel beschadigd, dat kan dan gaan etteren en zo. Maar dan lijkt het me dat de bult dan nog zou moeten groeien, hard worden, je paard zou dan ook wat koorts moeten maken.

Ik persoonlijk zou nog een paar dagen afwachten, maar als de bult nog groter wordt (zoals ik al schreef), zou ik wel onmiddellijk de DA erbij halen.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:49

Nou als ze er niet kreupel aan is en niet erge last van heeft zou ik het gewoon laten zoals het is.
Je hebt een grote kans dat het gewoon een vocht bult blijft en als het vocht wel wegtrekt er een soort van kuil(tje) overblijft; zou een spierscheuring kunnen zijn waar ze geen last van hebben.
Je ziet wel vaker paarden met een kuiltje ergens, meestal ook als gevolg van een trap. Bij ons op stal weet ik er ook zo al een paard die dat hebben gehad.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:51

Mijn pony heeft precies hetzelfde gehad vorig jaar. Ik heb d'r been een week gekoeld, wel gewoon gereden want ze liep niet kreupel. De (harde) bult is inmiddels bijna weg, maar dat heeft dus wel bijna een jaar geduurd. Geen veearts erbij gehaald.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:59

Oke dank jullie! Ik ga nog even afwachten... Als het zaterdag nog niks kleiner is, bel ik de dierenarts!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:01

Ik zou idd ook gewoon koelen en evt wat arnica oid erop smeren.

Ik heb het meerdere keren gezien, soms kan het inderdaad even duren voor het slinkt.

De dierenarts kan er verder ook weinig aan doen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:05

Mijn paardje had ook een klap gehad, en dat heeft zeker een maand geduurd voordat het weg was! Ik heb em elke dag ingesmeerd met Arnica gel..

Heb vertrouwen, het trekt vanzelf een keer weg..

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:11

Trauwmeel gel erop smeren

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:26

Dank u allen, geen dierenarts dus maar ff afwachten! Haha!

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:07

Paard bij ons op stal had het ook, net een groot ei op de zijkant van zn kont. De dierenarts is het komen openprikken dacht ik, zodat de 'vuiligheid' eruit kon.