Teren bij rotstraal? advies dierenarts

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuvieLuv

Teren bij rotstraal? advies dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 23:00

Hebben jullie ervaringen met een Dierenarts die advies geeft over rotstraal?
Ons is gezegd af en toe te teren. (er is nog niets weggesneden door de hoefsmid daarvoor was het al te laat en zou er tot het gevoel gesneden moeten worden dus moest het eerst drogen, hoefsmid adviseerde Dryfeet maar dierenarts zegt teren, en helaas luisteren de eigenaren van dit paard hier naar)

Mij lijkt dit niet handig, teer sluit hoe dan ook af, als je al rotstraal hebt moet je dat toch niet meer doen?
Preventief evt wel maar ook niet handig toch?
Wat vinden jullie ervan dat een dierenarts zoiets adviseert in plaats van adviseren een hoefsmid erbij te halen, en het deskundig advies van een hoefsmid in de wind slaat?
Hebben jullie goede argumenten tegen teren die ik hem kan voorleggen?

Ik hoop op een reactie!
Thanks!

Brainless

Re: Teren bij rotstraal? advies dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:03

Ik moest er van de kliniek CTC op spuiten, dat trekt in de groeven van de straal waar de rotstraal zich bevind.

CTC zorgt ervoor dat de straal goed in droogt. En ik was heel snel van de rotstraal af.

edit: ik teerde het nl. ook en hun zeiden dat teer niet goed in de groeven van de straal trekt omdat het daarvoor te dik is.
Het kan wel tervoorkoming van rotstraal, maar helpt niet zo goed als CTC als ze eenmaal rotstraal hebben.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:05

Teren tijdens rotstraal moet je nooit doen, dat sluit af, waardoor de bacterie zijn gang kan gaan.
Wel kan je het doen, ter voorkoming van rotstraal, zodat er geen bacterien in kunnen komen.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:11

ik heb ook een spray van mijn hoefsmid gehad en heeft tot nu toe altijd heeeeel snel gewerkt!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:18

ik teer de straalgroeven alleen in wanneer de smid net is geweest en alles schoon gesneden is. dan voorkom je dat er allemaal troep intrekt. als je het nu gaat teren dan sluit je de bakterien alleen maar op en gaat het verder.

ik gebruik hoof and sool hardner. dit is een spuitbusje een dun buisje waardoor je goed in de straalgroeven kunt komen. je moet het een paar dagen inspuiten en dan is het vaak weg. het is blauw spul.

ik doe ook wel eens een paar dagen achter elkaar jodium tinctuur erin. dit ontsmet en droogt ook uit. maar dit helpt vaak alleen in beginstadia.

mijn smid heeft het wel eens tot bloedens toe eruit gesneden. volgens hem moest dit omdat het anders alleen maar verder gaat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:21

Tieme schreef:
ik teer de straalgroeven alleen in wanneer de smid net is geweest en alles schoon gesneden is. dan voorkom je dat er allemaal troep intrekt. als je het nu gaat teren dan sluit je de bakterien alleen maar op en gaat het verder.

ik gebruik hoof and sool hardner. dit is een spuitbusje een dun buisje waardoor je goed in de straalgroeven kunt komen. je moet het een paar dagen inspuiten en dan is het vaak weg. het is blauw spul.
ik doe ook wel eens een paar dagen achter elkaar jodium tinctuur erin. dit ontsmet en droogt ook uit. maar dit helpt vaak alleen in beginstadia.

mijn smid heeft het wel eens tot bloedens toe eruit gesneden. volgens hem moest dit omdat het anders alleen maar verder gaat.

Dat is ongeveer hetzelfde als CTC spray, alleen kun je CTC ook gebruiken voor wondjes.
(het is niet hetzelfde als de welbekende blauwsel spray, CTC droogt de wond/huid uit waardoor het sneller kan genezen)

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 23:23

ctc spray werkt idd erg goed en doe er maar een flinke pluk watte in zeg maar maar dan moet je het goed erin doen zo kan er verse lucht bij en de bacterien gaan de watte in. teminste zo is het mij uitgelegt. en die watte wel regelmatig verschonen en zorgen dat je droge grond onder je paard zijn voeten heeft. en niet ik de pies staat of nat weiland

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:07

MissyPalonie schreef:
ik heb ook een spray van mijn hoefsmid gehad en heeft tot nu toe altijd heeeeel snel gewerkt!

edit: ik heb ook hoof and sool hardner gebruikt Vork superspul Vork was bij mij alleen transparant.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 08:10

Bij rotstraal inderdaad NOOIT teer gebruiken. Ik gebruikte van Keratex Thrush Desinfectant en Socatyl-zalf. Dit deed ik met een watje in de middelste straalgroeve. Een paar maal per week zette in de voeten in Biotex. Ook floste ik iedere dag de straalgroeve met steving linnen verband, alvorens ik er het watje met het middel er in deed. Zorg er wel voor, dat je smid al het dode materiaal goed weg haalt. Succes!

Quartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:33

Mijn hoefsmid heeft mij Hipposol geadviseerd en de rotstraal was snel verdwenen. Het kost ongeveer 10 euro.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:01

Mijn hoefsmid zei juist dat ik absoluut geen teer moest gebruiken. Ik had het 1 keer gedaan voor hij kwam. En toen hij 5 weken later kwam bekappen, vond hij nog steeds resten van die teer. Dus dat doe ik echt niet meer.
Die spray klinkt een stuk beter.

LuvieLuv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:40

Ja zie je, dat dacht ik dus ook al!
Mensen hebben het ook wel eens over vloeibaar teer, dat word bij ons ook gebruikt.. maar dan nog, teer is teer en sluit de boel af.
Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de hoefsmid, denk niet dat hij er blij mee is en ik hoop dat hij de eigenaren kan duidelijkmaken dat ze hier niet meer mee aan de slag moeten als het duidelijk al te laat is.
Bedankt voor jullie reacties.