peesklap

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

peesklap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:01

hallo,
een vraagje over een peesklap,
wie heeft er ervaring mee en geneest het wel??
mijn hengst heeft een klap pees opgelopen in de wei,
Laatst bijgewerkt door corina21 op 13-07-08 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Re: klap pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:03

peesklap Haha!

lekker op het land laten staan voorlopig een paar maanden

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:04

Ten eerste is het een peesklap. En de geneestijd is erg verschillend kan weken en maanden zijn. Daar weet de DA wel antwoord op. Sterkte!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:05

oh haha verkeerd om,
ik moest het hem op stal laten staan nu een week,maar in een week kan dat toch nog niet genezen zijn toch??
daarna moest ik stap werk met hem gaan doen,
ik heb al eens een arabieren hengst gehad die had vertakte peesen daar kon niks aan gedaan worden,daarom ben ik nu een beetje bang of het wel genezen kan,
als hij op de wei staat is die de hele dag aan het lopen.

KiWiKo

Re: peesklap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:07

dan beweegd hij gedoseerd Haha! en aangezien hij toch al gewend is op het land te staan, zou ik hem lekker laten staan en volgende maand nog een keer kijken Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:08

ok dankjewel,

monsterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:15

als je de mogelijkheid hebt om hem op het land te laten staan,zou ik dat zeker doen. Als je hem nu op stal zet en hij mag weinig doen, heb je grote kans dat als hij weer naar buiten mag zo vrolijk is dat hij niet te hanteren is.....verder bij de 1 geneest een peesklap bijna volledig, bij de ander niet helaas....dat is gewoon afwachten. Kijk volgende maand hoe het met hem is, en als je dan weer rustig wat mag gaan werken dit vooral met beleid doen! (pees blijft de zwakke plek)

Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het in orde komt!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:42

ik moet zeggen dat het vandaag al een flink stuk beter uitzag,
de pees is wat terug getrokken,voeld alleen nog warm aan,'
stel dat het nu geneest enik zou bak werk met hem gaan doen moet ik hem dan bandages omdoen,met buiten stappen weet ik dat het beter is zonder beenbescherming,maar in het zand weet ik het niet zeker.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:04

Nee..geen bandages de pezen moeten juist genoeg lucht hebben. De pezen moeten zeker voor een goed herstel goed koel gehouden worden. Met bandages kan de temperatuur erg hoog oplopen. Mocht je toch niet zonder bescherming durven rijden, neem dan goed ventilerende peesbeschermers!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:08

Mijn paard heeft ook een peesklap opgelopen in de wei, nu twee jaar geleden. Ik heb hem 6 maanden op de wei gehad, en niks mee gedaan. Daarna superlangzaam weer opgebouwd, en nu mag hij alles weer Lachen Spring zelfs weer met hem Ja
Zou idd geen bandages erom heen doen, buiten dat het eronder veel te warm wordt, moeten de pezen zichzelf sterker maken door te belasten. Dat moet je niet tegenwerken met bandages Knipoog

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:40

ok jullie zijn echt hartstikke bedankt voor de bruikbare tips.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:55

is hij uberhaupt gescand? stap over het harde, niet over zand, zand is veel belastender voor pezen. persoonlijk ben ik een voorstander van beenbescherming, zeker na een week boxrust.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:36

ik doe hem wel kappen om zodra ik hem weer in de wei zet,
hij is niet gescant wel dierenarts eraan gehad,
de pees ziet een stuk beter uit,zodra hij weer uit gerend is op de wei dan gaan de kappen weer af.

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:45

ik heb volgens mij wat minder geluk. mijn paard heeft nu 2 jaar geleden een peesklap gehad. 8 maanden rust gehad en niks mee gedaan. Dit was op de manege. Nu sta ik op een andere stal en heb ik les. mijn instructrise zag meteen dat ze een peesklap heeft gehad. Toen viel het me pas echt op het is vergeleken met de andere pees in het voorbeen een banaan. nu ze echt moet werken loopt ze wel eens onregelmatig en ik weet nog niet of het komt door de peesklap of dat ze het werk moeilijk vind. Is met namen als ze gaat ontspannen en haar neus naar beneden doet.. hier zijn we net mee bezig.. Ik hoop niet dat ze last heeft van haar pees.. daarom ben ik eigelijk wel benieuwd wat jullie kwijt waren aan DA kosten aan onderzoek evt. Ik maak me wel zorgen maar ik ben bang dat ik de kosten allemaal niet kan betalen maar we zien wel..
morgen gha ik eens kijken hoe ze op het harde stapt/draaft..

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:36

ik zou zowiezo als je haar gereden hebt altijd even koelen,toch even wat extra aandacht eraan besteden.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 08:44

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:51

sammy1 schreef:
ik doe hem wel kappen om zodra ik hem weer in de wei zet,
hij is niet gescant wel dierenarts eraan gehad,
de pees ziet een stuk beter uit,zodra hij weer uit gerend is op de wei dan gaan de kappen weer af.

Wat zei de dierenarts verder, behalve die week boxrust?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 14:24

ik moest na een week stalrust gaan stappen een week,
daarna de wei op,dat had ik gedaan,maar bij ons op stal staat nog een hengst en die is snachts door alle draden heen gegaan,en heeft mijn hengst aangevallen,waardoor we nu weer opnieuw zijn begonnen.