Wandelen jaarling

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

foxy2

Wandelen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:21

Kan iemand mij vertellen hoe lang je kunt wandelen met een jaarling?Op dit moment gaan we een uurtje de weg op.Door het dorp en het veld.Gaat goed allemaal,maar ik weet niet goed of het niet te lang is.

Arabesk

Re: Wandelen jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:29

In de natuur moeten paarden vlak na de geboorte al dezelfde afstanden afleggen als hun volwassen soortgenoten. Jonge paarden hebben niet voor niets van die lange stelten.

Beweging is alleen maar goed. Een tekórt aan beweging zal schadelijker zijn dan jouw wandelingetje Knipoog

Gypsy_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:30

Lekker blijven wandelen ermee Ja Kan prima.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:47

Ikzelf ben ook al vroeg begonnen met wandelen met mijn veulen. Eerst nog met mams ernaast en na het afspenen zonder mams en zelfs alleen. Allemaal harstikke leuk en leerzaam. Een uur lopen is ook voor Kira (nu 14 maanden) geen enkel probleem.

Laatst had ik wel dat het " koekje op was". Er waren veel spannende dingen gebeurd onderweg. Heb toen ook meteen de kortste route naar huis teruggenomen.

Oftewel lichamelijk kunnen ze langer lopen dan wij waarschijnlijk zelf leuk vinden. Geestelijk kan het soms iets zwaar zijn voor de hummels. Hou je veulen gewoon goed in de gaten.

foxy2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:55

En hoe vaak per week gaan jullie dan?Ik merk inderdaad als het spannend is geweest onderweg,gaat ze uitgebreid staan gapen in de wei als ze terug is.Ze is nu 15 maanden.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:06

Nou niet echt per week. Ik ga denk ik zo'n 2 keer per maand wandelen. Dat is genoeg voor het doel waarvoor ik wandel(verkeersmak, netjes meelopen. Aanleren van stap draf commando's etc.) veulen heeft voor de rest de extra beweging ook niet nodig. Staat 24x7 buiten in een gemengde kudde.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:50

Mijn jaarling heeft het wandelen ook niet nodig als extra beweging. Maar wandelen is gewoon leuk! En effectief voor het verkeersmak maken, band opbouwen, meelopen, weg van de andere paarden en rechtuit op harde ondergrond is goed voor hoeven en pezen en daar heb je later veel profijt van.

Lekker blijven doen Lachen.

XSeOnie_Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:54

je kan het meestal wel aan het paardje merken..
Het is in iedergeval super goed dat je loopt met haar/hem.
Ik zou het gewoon opbouwen.

Lama12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 09:37

Wandelen hoeft niet iedere dag, maar je voedt je paard vaak wel snel op en het paard leert dat het leuk is om dingen samen te doen..

Lekker veel bewegiing is alleen maar goed dus lekker doorwandelen!!