Mijn paard stoot haar neus steeds open.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Mijn paard stoot haar neus steeds open.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:41

Hallo,

Ik had even een vraagje. Ik heb mijn paard nou bijna 3 weken, en al sinds dat ik der heb stoot ze der neus constant open. Tegen de balk van de stal, of tegen palen ofzo. Toen ze met de trailer werd gebracht had ze al der neus helemaal open gestoten in de trailer, en sindsdien stoot ze 'm elke keer opnieuw. Het is een 1-jarige, maar dat heeft er vrij weinig mee te maken. Een vriendin van me zei dat het jongigheid is maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen, tis gewoon een lomperik die niet oplet! Het klinkt misschien alsof ze niet goed ziet en daardoor der neus steeds stoot maar dat is het niet, ik heb dat al nagekeken en der ogen zijn in orde.
Ze heeft een roze neus, dus nu is die ook nog een beetje verbrand, er zitten een beetje van die velletjes op.
Ik smeer er telkens uierzalf op maar volgensmij helpt dat voor geen ene meter, de wondjes gaan na een paar dagen wel weer dicht.. maar hoppa; dan stoor ze 'm weer overnieuw.
Ik ga denk ik jodium kopen zodat ik dat er vortaan opsmeer.
Wie kan mij hierbij helpen en wie heeft enig idee waarom ze dit in vredisnaam doet? Want ik weet me er geen raad meer mee..

Alvast bedankt, groetjes Milou

Pallatin

Re: Me paard stoot der neus steeds open

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:45

Probeert ze de uierzalf er niet af te schuren? Veel paarden houden niet van een penetrante lucht op hun neus. Die van mij schuurde haar verbrande neus helemaal open als ik er uierzalf opsmeerde. Nooit meer gedaan dus!
heeft ze wel tastharen op de neus? Of zijn die afgeknipt? Zijn de ogen wel ok? Misschien even na laten kijken door de DA?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:48

misschien rare vraag en je moet ook niet verkeerd opnemen maar mijn eerste reactie na het lezen van je topic is; kan je paard wel goed zien??? het klinkt alsof je paard niet goed ziet en vandaar dus ook die wondjes omdat ze nu in een nieuwe stal staat en nieuwe omgeving en dus niet weet waar alles zit en of staat

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:52

Is het toevallig zo dat de neusharen en baardharen zijn afgeknipt?

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:54

Bedankt voor jullie reacties.
Tamaramt; Ik heb vandaag nagekeken of ze goed zag, ze reageerde op mijn hand van alle kanten dus dat lijkt mij niet het geval. Maandag a.s. komt de veearts voor een ander paard dus ik zou eventueel dan kunnen vragen of hij ook even naar de mijne wil kijken. Nieuwe omgeving is het niet meer voor der, ik heb der nu 3 weken maar ze staat 24/7 in de wei. Alleen als ik der ga borstelen enz zet ik der in stal.
Pallatin; De uierzalf is geurloos, dus het zou niks met de geur te maken kunnen hebben lijkt mij. Ik smeer het er pas op nadat ze der neus heeft gestoten dus als ze der neus stoot zit er nog geen zalf op. Ze was vandaag nogal onrustig vanwege de hoefsmid, dus dan let ze niet op en stoot ze der neus weer. De keren ervoor was ze ook elke keer onrustig op stal, ze kent het nog niet zo heel goed. Voor haar de eerste keer op stal, maar vanaf dat ik der heb heeft ze bijna elke dag even op stal gestaan. Maar ze stoot hem zooo zachtjes! Dat je niet zou denken dat dat een open wondje word, ze heeft gewoon een ontzettende gevoelige neus, maarja wat kan ik daar tegen doen?
Ik vraag sowieso maandag aan de veearts of die der ogen even na wil kijken (toch altijd fijn om dat de veearts nog eens te laten doen) en vraag ook meteen of die weet waarom ze dit dan doet.
P.s. : Ik heb de neusharen niet afgeknipt, die zitten er dus nog steeds op.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:03

je paardje is nog een baby en alle babies zijn nu eenmaal wat
klunzig.
Normaal staat ze op het land en alleen als er wat gebeuren moet op stal, zoals toen de smid kwam begrijp ik.
Ik denk dat ze, als ze een beetje angstig/zenuwachtig is ,ze alle kanten op wil kijken en dan
steekt zo'n neus zomaar te ver uit Haha! .
Als jong dier moet je dat allemaal nog leren,in de wei heb je niet zoveel uitsteeksels.
Sommige kinderen stoten zich toch ook overal aan.
Let wel op met de uierzalf. In combinatie met zon kan dat flink inbranden op een roze neus.
Verder veel plezier van je nieuwe paard.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:45

Aukelizzy: Bedankt voor je berichtje, ja het is idd jongigheid.
Vandaag toen ik kwam zag ik dat der hele neus vol met korstjes zat, geen bloedkorstjes maar meer van die velletjes. Ik dacht eigenlijk dat het verbrand was.. maar andere zeiden dat het mok is op de neus door de nattigheid. Ik heb het nu ingesmeerd met speciale zalf, ik vraag me alleen af of het wel neusmok is ofdat het gewoon verbrand is. Gister heeft namelijk nogal vaak de zon geschenen en aangezien ik zaterdag nog uierzalf op der neus had gesmeerd...
Dankjewel, dat zal wel lukken! Lachen

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:17

neusmok nog nooit van gehoord.
Denk dat het dan gewoon verbrand is. Heeft ze een witte neus?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:07

neus mok heb ik ook nog nooit van gehoord? als ze idd 'n witte neus heeft kan het zijn dat ie gewoon verbrand is waardoor er idd soort van korstjes op komen... miss dat je iets van zonnenbrand creme dr op kunt doen (weet niet of ik dit zin heeft ivm dat ze de neus al beetje kapot heeft..)

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:51

Ze heeft een rose neus, maar ik had ook nog nooit van neusmok gehoort... toen ik der net had had ze dat al en toen zei een vriendin van me al dat het neusmok is. Door de nattigheid van het gras krijgen ze dat maar ik kan het me eig nauwelijks voorstellen. Zaterdag had ze der neus gestoten tegen de stalrand, dus er zat toen nog een wondje op der neus. Vandaag zaten er ineens allemaal van die velletjes/korstjes. Leek mij ook eerder verbrand.. Maar als het zo snel verbrand word dat nog wat als het nog warmer word! Dan verband zij erg vaak der neus, en ik kan er niet elk moment zonnebrand creme opsmeren. Dus even aankijken wat het is, ik heb der neus vandaag ingesmeerd met speciale zalf voor wondjes.
Tis zo verschillend bij haar; de ene dag heeft ze bijna niks op der neus, de andere dag keiveel zoals vandaag dus. Ik snap er niks meer van..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:57

Ik denk dat je paardje ene verbrande neus heeft en gaat schuren (tegen de jeuk/pijn) en daardoor zijn neus verder kapot maakt

Ik doe er zonnebrandcreme voor baby's op (minimaal factor 30 gebruiken).

Bij mijn arabier werkt dat perfect en hoef het maar 2x per week te gebruiken.
Ik gebruik die van Zwitsal.

ps uiercreme helpt wel te genezen maar voorkomt het verbranden niet.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:12

Als je paard in de zon loopt en een gevoelige neus heeft, moet je geen uierzalf smeren want dat maakt het effect van de zon erger(huid verbrand sneller) Hoge factor zonnebrand smeren en indien mogenlijk s'ochtends nog niet in het gras vanwege combinatie opkomende zon en dauw(weer sneller verbranden van de huid). Maar het kan ook helpen als je de huis even gewoon met rust laat, dus niet smeren of aan de plekjes zitten(eventueel natuurlijk wel schoonspoelen als het vies is ivm kans op infectie) soms heeft de huid gewoon wat tijd nodig en geneest beter zonder allerlei smeersels maar gewoon met zuurstof(zalf sluit de wondjes af).

Dat neus stoten kan inderdaad komen zoals Aukelizzy zegt door jongigheid. Maar misschien toch beter om nog even de ogen te laten checken door de DA, voor de zekerheid.

Succes

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 18:06

Het ligt zeker niet aan de ogen. Ik kan ze niet 's morgens wat langer binnen laten staan want ze staat gewoon 24/7 in de wei.
Ik heb der nog nooit met der neus zien scheuren dus ik denk ook niet dat ze dat doet. Ik heb er gister zalf opgesmeert speciaal voor wondjes, van de dierenarts. Zal morgens eens kijken hoe de neus er dan uitziet. Dat met die zonnebrandcreme kan ik ook eens proberen.. maar toch gek want zovaak schijnt de zon de laatste tijd niet.
Het zou wel een nadeel zijn als ze der neus zo snel verbrand, aangezien het nog wel wat warmer word dan dat het nu is.
Morgen ga ik het eens proberen met zonnebrandcreme, en anders ga ik toch even informeren bij de dierenarts.
Gister was de dierenarts wel op stal voor een ander paard maar ik heb toen niet de kans gekregen om het te vragen, aangezien die druk bezig was met het paard waarvoor die kwam.
Bedankt voor jullie berichten Lachen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:58

Als je verstandig bent combineer je speciale wondzalf niet met zonnebrand creme.
Tenminste als je iets van hydrocortiderm hebt ofzo.
Dat kan rare reacties geven.
Ook is het verstandig om een waterproof zonnebrandcreme voor babies te gebruiken.
Anders spoelen ze het met water drinken er zo weer af, en bij baby zonnebrandcreme weet je zeker dat het mild is.

Moelie

Re: Mijn paard stoot haar neus steeds open.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:44

Aukelizzy; Ja dat zou idd wel handig zijn ja, schiet ook niet op anders. Maar de zonnebrandcreme komt alsnog in het drinkwater terecht, ook niet lekker dan. Ik kijk het even aan, als het steeds terugkomt ga ik er wel zonnebrandcreme opsmeren maar als ze het niet meer heeft doe ik het niet.