Zou denken dat of het oog geirriteerd is en je paard daardoor meer knijpt en er meer tranen komen, waardoor het vocht niet snel genoeg afgevoerd kan worden. Dan zou ik het wel in de gaten houden met een DA.
Of de traanbuis zit (gedeeltelijk) verstopt. Doorspuiten kan, biedt helaas geen garanties, kan weer terugkomen.
Bij mijn paard is op de kliniek zijn traanbuis gecontroleerd, bleek ergens een "knik of een onderbreking" te zitten. Als zijn oog om wat voor reden wat meer traande, kon het niet goed afgevoerd worden. Gelukkig kwam dit weinig voor en als hij er last van had, maakte ik met gekookt water zoveel mogelijk de huid rondom zijn oog schoon.
Een keer bleef zijn oog lang en veel tranen en aangezien hij nog maar een oog had, baarde mij dat veel zorgen. "gewone" oogzalf hielp niet. Na 3 maanden heb ik toen een oogzalf met cortico gekregen (zeker niet zomaar te gebruiken, kan bij een beschadigd oog ook juist schadelijk zijn voor het oog!!!!) en toen was het binnen een week opgelost.
Maar dat gaat op advies van de DA, ik zou dan ook eerst een paar weekjes afwachten om te kijken of het vanzelf overgaat.