Traan ogen die niet weggaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_love_U

Traan ogen die niet weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:05

Mn pony die heeft de laatste tijd allemaal last van traan ogen.
Eerst zn linker oog en vandaag zijn rechter.Er komt eigenlijk niet echt vuil uit alleen tranen.En hij knijpt hem dan helemaal dicht.
Had nog oogzalf die ik erin gedaan heb en dan is het even weg en dan de dag erna is het er weer.
Hij staat met goed weer met een harry horse vliegen masker op en dan heeft hij het ook. Zonder dus ook.

Iemand enig idee waar het van kan komen? Misschien wind of stof? Of komt dat eigenlijk niet voor?
Hij is de enige op stal die het de hele tijd heeft.

Zammie

Re: Traan ogen die niet weggaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:09

Kan best zijn dat de traanbuisjes verstopt zitten, deze zorgen voor de afvoer van traanvocht. Hier kan een DA wel wat aan doen. Die kan met een middel het traanbuisje "doorspuiten"..

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:01

Ik zou niet teveel oogzalf gaan gebruiken! Dat is ook niet goed lijkt me. Even afwachten of het overgaat of minder word. Anders elke dag met kokend water schoonmaken, uiteraard wachten tot het water afgekoelt is maar dit vanwege de bacterien. Paard op stal heeft hier ook al een hele tijd last van, het zijn echt tranen, netalsof ze huilt. Eigenaar heeft haar ogen elke dag schoongemaakt met alleen maar gekookt water en na een paar weekjes werd het al minder. Meer kun je er denk ik niet aandoen, anders eventueel even dierenarts naar laten kijken. Maar ik zou er iig niet teveel oogzalf in gaan smeren..

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 19:37

Oke thanx voor de tip. Zal dat eens gaan proberen.Die zalf leek me ook niet goed om dat heel lang achter elkaar te gaan doen.
Hoorde trouwens wel van iemand dat thee ook goed was voor schoon te maken.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:15

Zou denken dat of het oog geirriteerd is en je paard daardoor meer knijpt en er meer tranen komen, waardoor het vocht niet snel genoeg afgevoerd kan worden. Dan zou ik het wel in de gaten houden met een DA.

Of de traanbuis zit (gedeeltelijk) verstopt. Doorspuiten kan, biedt helaas geen garanties, kan weer terugkomen.

Bij mijn paard is op de kliniek zijn traanbuis gecontroleerd, bleek ergens een "knik of een onderbreking" te zitten. Als zijn oog om wat voor reden wat meer traande, kon het niet goed afgevoerd worden. Gelukkig kwam dit weinig voor en als hij er last van had, maakte ik met gekookt water zoveel mogelijk de huid rondom zijn oog schoon.

Een keer bleef zijn oog lang en veel tranen en aangezien hij nog maar een oog had, baarde mij dat veel zorgen. "gewone" oogzalf hielp niet. Na 3 maanden heb ik toen een oogzalf met cortico gekregen (zeker niet zomaar te gebruiken, kan bij een beschadigd oog ook juist schadelijk zijn voor het oog!!!!) en toen was het binnen een week opgelost.
Maar dat gaat op advies van de DA, ik zou dan ook eerst een paar weekjes afwachten om te kijken of het vanzelf overgaat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:16

Je mag de ogen idd. schoonmaken met thee.
Je moet dan afgekoelde kamille thee gebruiken.
En oogzalf die je eerder al een tijdje gebruikt hebt kun je beter weg gooien hoor.
Als je dat na een tijdje weer gaat gebruiken is het een bacillenbom. Knipoog

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 22:29

Mijn paard heeft er ook regelmatig last van. Het oog is dan niet geïrriteerd of ontstoken, maar traant wel. Ik kuis het gewoon uit met afgekoeld water.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:15

Mijn pony heeft er ook last van!
De tranen zijn wel een beetje vies..help Clown

_Iriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 08:50

geen oogzalf,
daardoor kan het nog meer gaan ontsteken,
meestal gaat het vanzelf over,
ander even naar de DA,
die heeft er meestal wel spulletjes voor;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:07

mijn shet heeft hier jaren last van gehad, traanbuizen zaten idd verstopt.
Heb ze door laten spuiten en ze heeft mooie, schone ogen!

Peperplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:24

Hoi , 3 van de 6 paarden die bij ons staan hebben hetzelfde probleem, bij 2 eindigde dat in een flinke oogontsteking, die de DA heeft moeten behandelen met Cavasan zalf.
Het blijft terugkomen dat tranen van het oog.
Het wordt idd veroorzaakt voornamelijk door de weersomstandigheden, wind,zand en stof, maar de grootste boosdoener zijn de vliegen,vooral de kleine bijna onzichtbare vliegjes bv in de weide.
Onze paarden staan ook met maskers op, en toch is het niet helemaal tegen te houden.
Het advies van onze DA was, om de zalf in huis te hebben en wanneer de ogen geirriteerd beginnen te raken, meteen te gaan zalven , om erger(ontstekingen) te voorkomen.
De plekken en kapotte huid rondom de ogen schoon te maken met gekookt water ,en de huid rondom de ogen in te smeren met vaseline of uierzalf(dit om huidirritatie van het zout te voorkomen).
Er was overigens bij geen van alle iets met de traanbuizen aan de hand.
Dit werkt in ieder geval nu goed.
Succes
Groetjes Peper