Second opinion bij Folie.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

inkepink

Second opinion bij Folie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:08

tja dramatische titel maar het is niet anders....

Wellicht hebben sommige van jullie het verhaal van folie wel gelezen. Voor degene die dat niet hebben hier heel kort wat er aan de hand is.

maart 2008 Folie's dracht is errug zwaar en ze blijkt een hernia ventralis te hebben
15 maart: veulen wordt geboren, met een red bag....
week later: veulen overlijd
april: buik van folie wordt niet minder dus DA erbij: hernia kan niet genezen en folie moet met pensioen, echt weer rijden etc kan alles verergeren.
juni 2008: toch maar naar de kliniek voor scan etc, buik wordt niet minder. Opvoelen wijst uit dat de buikplaten bij de aanhechting van het bekken bijna volledig zijn afgescheurd, dit zou weer sterker kunnen worden door ontwikkeling van littekenweefstel.

1 juli; Folie is erg slecht te pas, staat alleen maar voor dr uit te staren op de wei, graast amper en beweegt erg slecht, het is dan errug warm en het dus zal het aan het weer liggen

7 juli, een stuk koeler maar folie is niet veel beter te pas. Afspraak gemaakt met de DA
9 juli: DA is er en is verwonderd dat folie er eigenlijk nog is. Aangezien het tussen haar (volle) uier erg soppig is constateerd de DA dat de buikplaat verder gescheurd moet zijn en dat er nu ontzettend veel druk op de huid staat waardoor deze als het ware aan het openbarsten is. Helaas kan er niet echt goed gekeken worden tot bovenaan het uier vanwege het vocht, de druk die op het uier staat (nog steeds) en het feit dat folie het nou niet echt heel prettig vind.
conclusie van de DA: het beste is om afscheid te nemen

En dan vandaag: ik ben op de wei samen met hubby mest aan het afhalen en folie ploft neer om te rollen (iets wat we al tijden niet meer gezien hadden) Terwijl ze ligt te rollen spuit letterlijk en figuurlijk een straal vocht/prut/substantie bij haar uier weg. Folie blijft even op haar buik liggen en ligt als het ware haar buik te schurken op de grond. Ik ben naar haar toe gelopen omdat ik dacht dat ze niet in de benen kon komen. Dit was niet het geval en ze staat snel weer. Uiteraard ben ik gelijk gaan kijken waar het vocht wegkwam en zie tot mijn grote verbazing dat de overvolle uier een vrij normale (zachte) vorm heeft gekregen. Nu mocht ik wel haar beide spenen wat aan de kant duwen en zie helemaal boven in een fistelgaatje. Daar is dus al dat vocht uitgespoten en dit hebben we gewoonweg eerder niet kunnen zien

Nu weet ik bij god niet wat te doen...folie is duidelijk een stuk beter te pas (heeft zelfs gebokt) maar toch spookt het advies van de DA in mijn achterhoofd en om eerlijk te zijn hadden mijn man en ik ons daar al bij neergelegd dus waren we al aan het nadenken wanneer haar laatste dag zou zijn (hoe erg dat ook klinkt)

Sorry voor mijn lange verhaal maar heeft iemand van jullie dit ooit eerder meegemaakt en wat nu te doen???

HELP me aub

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: help, wel of niet inslapen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:10

Ik zou contact opnemen met je dierenarts, en die langs laten komen voor advies en mening Lachen
Ik denk niet dat wij kunnen bepalen of ze zou moeten worden ingeslapen. Dat is echt jouw keus en jij kent haar.

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:13

moeilijk, ik zou weer de dierenarts bellen. Sterkte

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:14

Ik zou ook de dierenarts nog even laten langs komen...
Als ze volgens jou verbeterd is sinds de laatste keer dat hij komen kijken is, kan het goed zijn dat hij z'n mening herziet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:16

Ik zou zeggen kijk het gewoon nog even aan. DE beslissing om haar in te laten slapen kan je natuurlijk elk moment nemen.
Ik heb een shet gehad die zo zwaar bevangen was, dat de dierenarts al was gebeld. Die komt de volgende dag, was het een hoefzweer die die avond was doorgebroken. DE pony heeft nog jaren geleefd!

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:21

Ik zou ook de dierenarts nog een keer laten komen.
Veder is die beslissing helemaal aan jezelf, je moet gewoon doen wat je gevoel zegt en wat voor gevoel het paard je geeft, als je bij haar staat is ze dan heel erg down of voel je toch dat ze gelukkig is, ondanks alle ellende die ze heeft meegemaakt?

Luister naar je eigen gevoel en vooral naar dat van haar...

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:26

De DA heeft jou het advies gegeven om het paard in te laten slapen met betrekking tot de toestand waarop Folie zich op dat moment bevond. Nu is de toestand (plotseling?) veranderd (minder uier, beter te onderzoeken, misschien zelf operabel/te genezen) en dus kan het heel goed zijn dat je DA nu jou meer kan vertellen en meer kan doen voor je paard. Zelf zou ik de DA opnieuw bellen en langs laten komen. Inslapen kan dan alsnog als de DA nu nog niets meer kan doen. Maar het feit dat Folie weer bokte lijkt mij een beter teken. Ik hoop het beste voor jullie.

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Ik hoop dat het goed komt!

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:32

Als je twijfelt aan de bevindingen van je huidige dierenarts dan is het misschien een idee om een andere dierenarts te laten komen voor een second opinion. Misschien heeft hij/zij er een heel ander idee over. Mocht deze da het eens zijn met je eigen da dan heb je in elk geval meer zekerheid over de toestand en is het makkelijker om een besluit te nemen.

Ik zou het in elk geval nog aankijken als de toestand van folie opeens zo verandert is en weer een dierenarts laten komen.

Succes en sterkte

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:46

Moeilijk zoiets, maar als ze al wat opknapt zou ik nog even wachten met de beslissing maken. Misschien komt het allemaal wel goed? Geef het de tijd. Sowieso ook weer een dierenarts laten komen die dat gaatje ook eens kan bekijken, en die meteen de situatie van nu kan bekijken om te zeggen of die er nog steeds zo over denkt.
Als ze echt lijd is het uiteraard het beste, maar je zegt zelf dat ze al wat opknapt! Ik zou dus nog even wachten, en het nog even aankijken. Want als je eenmaal die beslissing neemt is het te laat!
Dierenartsen zeggen naar mijn mening soms nogal snel om het dier in te laten slapen (sorry als ik me vergis). En dat het spul eruit spuit is sowieso een goed teken.

Succes ermee!

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:53

Over inslapen , denk ik dat jezelf advies van de dierenarts vraagt , maar je blijft zelf degene die beslist of je het een zinloos lijden vindt.
Als jezelf enigzins het idee hebt dat je moeite hebt met het advies van de dierenarts het paard het voordeel van jouw twijfel geven.Jij weet watvoor band je met je paard hebt , en wat voor leven je haar wil bieden.
Een inschatting maken ( met hulp van een dierenarts) is jouw taak.Sterkte

jepsica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:56

Heel veel sterkte met deze moeilijke keuze.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:57

ik zou de dierenarts nog een keer laten komen; als deze nog steeds van mening is dat je haar beter in kan laten slapen dan zou ik dat advies opvolgen

hoe zwaar en emotioneel het dan ook zal zijn; een paard pijn laten lijden is ook niet eerlijk

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:13

bedankt allemaal;
zowiezo laten we de DA nogmaals komen (maandag) zodat we nog dit weekend kunnen bekijken of de opleving tijdelijk is en mischien voorgekomen uit het verlies van de druk op de uier of dat het beter te pas zijn vasthoud.
Wel viel het mij op dat ze vandaag met binnenhalen weer wat slechter liep dus ik ben toch ergens bang dat ze wel pijn heeft.
Straks ga ik nog weer proberen te kijken hoe het eruit ziet en als het nodig is en ik mag erbij van folie de boel goed schoonmaken.

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:08

Als twee bruine ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn,
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoïstisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt nooit meer goed,
En ze krijgt steeds meer pijn,
Mag je dan omdat je haar niet kan missen,
Egoïstisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder haar naar huis toe moet,
Met een halster in je hand,
En je hart vol pijn,
Dan probeer je jezelf te overtuigen,
Ik mocht niet egoïstisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes,
Elke dag samen was een feest,
En in al die tijd,
Is ze zelf niet een keer,
Egoïstisch geweest.

denk goed na voordat je wat besluit... heel veel sterkte

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:11

Ik vind het eig. niet gepast om nu dit gedicht hier te posten...
Als dit echt het einde is zal de TS dit ook wel beseffen, maar haar paard was vandaag weer wat beter.
Mocht de situatie alsnog veranderen en ze kan terug genezen, zou ik het mezelf ook niet vergeven als ik te vroeg besloten had om er een eind aan te maken.
Even afwachten wat de dierenarts zegt dus.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:13

Ik vind het wel een mooi gedicht, maar denk dat egoisme op dit moment geen rol speelt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 22:07

ilsje87; het enige waar ik aan denk is folie, niet aan mezelf. Folie is een paard wat hard is voor zichzelf, maar toch kan ik aan haar gedragsverandering en oogopslag een boel lezen.....ze heeft vanavond duidelijk pijn, maar staat met de oortjes naar voren te kijken naar een luchtballon die aan het landen is.
Morgen kijk ik hoe ze op de wei is, hoe ze er naar toe loopt, is dit weer zo slecht is het voor mij duidelijk; ze heeft pijn en kans op genezing is er simpelweg niet. Lijden laat ik haar niet.

De reden van dit topic is puur ervaringen te vragen van andere bokkers, te weten komen of mensen dit eerder bij een paard hebben gehad, wat ze hebben kunnen doen of juist niet

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 05:42

Heel veel sterkte bij het maken van je keuze. Ach gut
Het is zo verschrikkelijk moeilijk als je paard pijn heeft. Als het je eigen paard betreft, is het zo lastig objectief te blijven.
Als het jou meer rust geeft, kan je altijd een second opinion aanvragen. Eens je paard door andere ogen laten bekijken.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 06:30

Angie_ke schreef:
Ik vind het eig. niet gepast om nu dit gedicht hier te posten...
Als dit echt het einde is zal de TS dit ook wel beseffen, maar haar paard was vandaag weer wat beter.
Mocht de situatie alsnog veranderen en ze kan terug genezen, zou ik het mezelf ook niet vergeven als ik te vroeg besloten had om er een eind aan te maken.
Even afwachten wat de dierenarts zegt dus.

Helemaal mee eens. Als ze egoïstisch was, zou ze hier de vraag niet stellen...

Ik hoop dat de da morgen kan zeggen of het wel of niet verstandig is om door te gaan.

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 06:50

zzo, zeker een moeilijke keuze ja!
maar denk dan aan de pijn die ie heeft en nog zal gaan hebben..

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:15

ik bedoelde ook niet dat je egoistisch ben.. ik zeg alleen dat je er goed over na moet denken. 1 opleving betekent niet dat de pijn helemaag weg zal gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:18

heeft dat paard niet gewoon een giga ontsteking bij haar uier?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:19

Ja, dat wou ik dus ook net plaatsen, heeft ze niet gewoon een enorme ontsteking dan? Ik bedoel als er prut uit komt?

Als er alleen vocht uitkomt wat verder niet ontstoken is (infectie) , dan zijn de risico's dat het WEL gaat ontsteken natuurlijk wel erg groot. Ze ontwikkelt dus vocht wat naar de uier zakt begrijp ik.

Zou het mogelik zijn om dat met drainagetechnieken voorzichtig naar buiten (naar het fistelgaatje wat nu ontstaan is) te leiden? Of kan er een drain geplaatst worden zodat ze geen pijn heeft aan de druk van het vocht?

Als er sprake is van afscheuren van banden, ja, ik weet het niet, het klinkt wel heel erg hopeloos dan, ik weet niet of ik haar zelf dan zo zou laten doorgaan (ik weet het dus echt niet wat ik zou doen).

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:53

Wat een ongelofelijk moeilijke beslissing moet je nemen zeg.
Ik kan me zo goed voorstellen dat je besluit haar in te laten slapen als ze verslechterd.
Maar wanneer ze dan weer iets opleeft is dat zo moeilijk.
Maar net wat iedereen zegt heel veel sterkte met je beslissing.
Ik hoop dat je er snel uit bent.
Evt. met advies van een andere veearts voor je eigen vertrouwen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:07

Ik vind het op dit moment geen moeilijke beslissing want ik zou toch echt eerst eens de dierenarts laten komen. Of een andere dierenarts voor een second opinion. Want of dit moet een probleem zijn dat ze erbíj heeft gekregen of er is meer aan de hand (of misschien wel iets heel anders als de eerste diagnose)