hoest,koorts en benauwdheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

hoest,koorts en benauwdheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 15:21

In September zijn we hierheen verhuisd, Tommie staat vanaf dat moment thuis gestald in een grote zandpaddock, in januari hebben we een ruime schuistal voor hem gebouwd.

In februari ging Tom hoesten, van het ene op het andere moment stond hij heel zwaar te hoesten en had koorts.
Veearts erbij en die constateerde dat hij het ernstig benauwd had.
Hij kreeg een injectie met antibiotica moest aan de antibioticapoeder en de ventipulmin.
Diezelfde avond nog ademde hij duidelijk beter.
Na 8 dagen antibiotica en Ventipulmin was het hoesten weg maar klonken de longen nog niet goed, nog een tijdje doorgegaan met de medicijnen, een weekje later leek het allemaal weer over te zijn maar na een paar dagen keerde het hoesten weer terug, de longen klonken wel goed, daarop besloot ik om niet meteen een hoestdrank toe te gaan dienen maar de natuur de kans te geven de hoest te laten verdwijnen.
Uiteraard is alles nagekeken, het hooi, de stalling, welke bomen of planten lopen er nu uit (geen dus) de gekste dingen maar we konden niks vinden wat was veranderd of zo.....
Uiteindelijk was ook het hoesten over en alles leek weer prima.

Totdat ik Tom eergisteren 2 keer hoorde kuchen, hij had net zijn bak eten leeg dus nadat de schrik was wegge-ebt bedacht ik me dat hij zich vast eventjes verslikte ofzo, echter mijn man hoorde hem 's avonds ook kuchen.
Gisteren hoorde ik hem opnieuw en dus heb ik de veearts weer gebeld.
Opnieuw dezelfde symptomen als in februari, koorts, benauwd, hoesten.

We hebben het vermoeden dat Tommie allergisch reageerd op een stofje uit de lucht, we zitten niet zo heel ver van Vlissingen Oost vandaan dus het zou zomaar kunnen dat er zo af en toe iets overkomt waarop Tommie dus reageerd.
Hij heeft nu opnieuw dezelfde medicijnen omdat je natuurlijk nooit zeker weet of het niet toevallig een virus is waar hij nu last van heeft.
Komt het hierna weer terug dan gaat Tommie naar een kliniek om binnenstebuiten te worden gekeerd (mag van mij nu al wel maar de veearts ziet daar het nut nu nog niet van in) en word zijn bloed opgestuurd naar Duitsland om op allegieën te worden onderzocht.
Ik vrees met grote vreese dat Tommie 'gewoon' een astma patient is.
Op Noord Beveland, waar we eerst woonden heeft ie nooit ook maar een kuchje gegeven, het vreemde is ook dat de meeste paarden gaan kuchen van stof als het langere tijd droog is, hier regent het nu al 3 dagen Lachen

Is er hier iemand die dit herkend of heeft iemand goede tips met betrekking tot longondersteunende middelen?
Al die medicatie kan nooit goed zijn, en stel je voor dat het over een tijdje weer terugkeerd? je kunt toch niet iedere drie maanden 600 euro aan dierenartskosten uitgeven? ( maar dat is een ander probleem)

kadansjee

Re: hoest,koorts en benauwdheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:21

Ik zou je sowieso geen ventipulmin aanraden, het spul werkt inderdaad dondersgoed maar het bestrijd alleen de gevolgen en absoluut niet de aanpak, daarnaast kunnen ze door veelvuldig gebruik hiervan ook soort van imuun raken voor ventipulmin.

Ik vind de koorts raar, als een paard koorts heeft heeft hij een ontsteking!

Er zit dus ergens een ontsteking in z'n lichaam..
Goed z'n tempratuur dus in de gaten houden.

Misschien kan je een allergie-test laten doen of een bloedonderzoek?

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:56

lien ik lees je topic Ach gut het zou idd goed zijn als je dit kon laten onderzoeken (je vermoedens). Heeft tess er tot nu toe nog geen last van?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:04

Pellie schreef:
lien ik lees je topic Ach gut het zou idd goed zijn als je dit kon laten onderzoeken (je vermoedens). Heeft tess er tot nu toe nog geen last van?

Nee Tess heeft nergens last van, hopelijk blijft dat ook zo....
Ik krijg langs diverse kanten adressen van mensen die werken met een biosenor en ik denk dat ik eens iemand die daar goed mee is vraag hier langs te komen...
eerst eens uitzoeken wie waar zit en wat kan enzo....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:34

ja daarmee was het hier ook vrij snel raak Ja qua antwoord op gam's ziekte. hoop dat je er snel wijzer van wordt en tommie beter natuurlijk Lachen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 00:16

Mijn paard is dampig en heeft een pollenallergie (erg handig in de weide), de dampigheid was redelijk snel vastgesteld de pollenallergie niet.
Het heeft ons wel een hoop tijd gekost om de juiste medicatie en behandeling te vinden, ieder paard is anders natuurlijk.
Hij krijgt nu voor zn dampigheid sinds enkele jaren:

* in de winter als hij alleen hooi krijgt, krijgt hij deze nat, gelukkig hebben we nu een hooi adres die wel erg duur is maar zo goed als stofvrij hooi kan leveren die hij zonder hoesten droog kan eten.
* Hij heeft ong. 5 soorten dekens voor ieder weertype wel 1 dit om hem geen enkel koudje of wat dan ook op te laten lopen, in het begin vond ik dit onzin, wat heeft dat immers met dekens te maken dacht ik, voor een paard wat bijna zn hele leven met deken had gestaan blijkbaar erg veel.
* Bij regen en guur weer staat hij op stal met voldoende frisse lucht en een buitenluik
*Zn voetjes mogen nooit in de natte modder staan, hij staat dus altijd op een droge niet vochtige ondergrond
*Rijden is aangepast en hij mag niet in het zweet worden gereden, veel wandelen in slechtere periodes
*Hij krijgt weerstandcompositum van de Groene os, om zn weerstand hoog te houden
*Hij krijgt om de paar weken een behandeling van een accupuncuriste en massages op de longpunten voor de doorbloeding
*Voor de pollenallergie krijgthij indien nodig een homepatisch middels dmv druppels door zn voer en evt een neuskapje zo'n netje

Jou paard is als ik je bericht zo lees niet dampig maar heeft een andere kwaal aan zn luchtwegen of longen of een allergie die dit orgaan aanpakt.
Ventiplumin is een middel die mijn inziens alleen als kuurtje kan worden gegeven, bij bijvoorbeeld een acute ernstige verkoudheid die gepaard gaat met hoesten en benauwheid, voor de lange termijn is dit geen oplossing.
Het grote nadeel van ventilpulmin is dat de voortste luchtwegen wijder geopend worden om het slijm beter af te voeren, waardoor dit slijm in de diepe bronchieen of longen terrecht kan komen zoals bij mijn paard in het verleden gebeurt is, dan wil je niet weten wat er gebeurt.
Antibiotica is soms nodig om te geven, gebruik je dit middel kort bv enekele dagen of geef je een langere kuur? bij een langere kuur is een 'opkikker' gewenst omdat dit middel de weerstand afbreekt en antistoffen meevernietigd in de behandeling.

Als je inderdaad het vermoeden hebt dat je paard last heeft van een allergie kun je dmv een biosensor erachter proberen te komen waar deze vandaan komt, zelf heb ik er geen goede ervaringen mee.

Als je een prettig middel zoekt ter ondersteuning van de longen vind ik 'puur broncho' van de groene os te verkrijgen via de paardendrogist een fijn middel, maar het is beter eerst uit te zoeken waar de klachten precies vandaan komen voordat je gaat kijken welk middel zou kunnen helpen.

Een bronchoscopie kan ook uitsluitsel geven over conditie waarin de longen zich bevinden en om te kijken hoe de gsteldheid is van de luchtwegen, het is geen prettig onderzoek voor het paard, maar wellicht de moeite waard, ik neem aan het bloed wat nu afgenomen is ook onderzocht wordt op ontstekingen? want koortst is daar een graadmeter voor, er zijn allergieen die koorts kunnen veroorzaken, maar ook dat zal eerst onderzocht moeten worden.

Wil je veel sterkte en succes wensen, want het is een vervelende aandoening bij je paard, soms denk ik wel eens was ie maar gewoon kreupel dan kon hij tenminste vrij ademen, ik vind dat er binnen de reguliere geneeskunde erg weinig ontwikkeling is op dit gebied de behandelingen zijn naar mijn mening berperkt en kortzichtig, bieden vaak wel symthoom bestrijding maar geen blijvende oplossing waarion de kern van de kwaal wordt aangepakt, maar goed dat is mijn mening met een doodziek paard jaren geleden.
Daarom heb ik mijn 'heil' gezocht in de natuurgeneeskunde en gelukkig daar ook de oplossing gevonden, maar als je 10 paarden op een rijtje zet zijn er altijd een paar die niet gewenst reageren op dezelfde behandeling, je zult heel gericht moeten zoeken wat er nu het beste bij jou paard past.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:04

Ook mijn tinker heeft al een tijdje last van hoestklachten...

Allerlei soorten medicatie gehad, onderzoeken etc waar eigenlijk niets bijzonders uitkwam.

Totdat ze ineens vreselijk benauwd werd en er zelf bij ging liggen soms, soms goede dagen, soms slechte dagen ertussen.

Ook wij hebben een bloedtest laten doen wat betreft allergieen.

Hier is uitgekomen dat ze een ernstige allergie heeft voor graspollen, en nog 2 dingen (weet even niet meer waarvoor, was in een mindere mate).

Er wordt nu een injectie gemaakt voor haar, speciaal voor haar gradaties allergieen en deze wordt deze week toegediend.

Weet nog niet of dit gaat helpen uiteraard.

Plan is haar volgend jaar maart tot einde september te injecteren met een voor haar gedoseerde hoeveelheid medicatie, hoe en wat hoor ik deze week.

Alle andere soorten hulp en medicijnen heeft niets geholpen... ook de alternatieve weg niet helaas..

Vind trouwens wel dat je dit steeds meer gaat horen...

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:42

maar vind het nog vreemd dat hij koorts heeft, koorts wijst op een ontsteking, heb je z'n bloed al laten checken?

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:49

Die koorts kan inderdaad, als de allergie een ontsteking veroorzaakt, die van mij heeft dit ook, keelontsteking... met soms koorts..