In februari ging Tom hoesten, van het ene op het andere moment stond hij heel zwaar te hoesten en had koorts.
Veearts erbij en die constateerde dat hij het ernstig benauwd had.
Hij kreeg een injectie met antibiotica moest aan de antibioticapoeder en de ventipulmin.
Diezelfde avond nog ademde hij duidelijk beter.
Na 8 dagen antibiotica en Ventipulmin was het hoesten weg maar klonken de longen nog niet goed, nog een tijdje doorgegaan met de medicijnen, een weekje later leek het allemaal weer over te zijn maar na een paar dagen keerde het hoesten weer terug, de longen klonken wel goed, daarop besloot ik om niet meteen een hoestdrank toe te gaan dienen maar de natuur de kans te geven de hoest te laten verdwijnen.
Uiteraard is alles nagekeken, het hooi, de stalling, welke bomen of planten lopen er nu uit (geen dus) de gekste dingen maar we konden niks vinden wat was veranderd of zo.....
Uiteindelijk was ook het hoesten over en alles leek weer prima.
Totdat ik Tom eergisteren 2 keer hoorde kuchen, hij had net zijn bak eten leeg dus nadat de schrik was wegge-ebt bedacht ik me dat hij zich vast eventjes verslikte ofzo, echter mijn man hoorde hem 's avonds ook kuchen.
Gisteren hoorde ik hem opnieuw en dus heb ik de veearts weer gebeld.
Opnieuw dezelfde symptomen als in februari, koorts, benauwd, hoesten.
We hebben het vermoeden dat Tommie allergisch reageerd op een stofje uit de lucht, we zitten niet zo heel ver van Vlissingen Oost vandaan dus het zou zomaar kunnen dat er zo af en toe iets overkomt waarop Tommie dus reageerd.
Hij heeft nu opnieuw dezelfde medicijnen omdat je natuurlijk nooit zeker weet of het niet toevallig een virus is waar hij nu last van heeft.
Komt het hierna weer terug dan gaat Tommie naar een kliniek om binnenstebuiten te worden gekeerd (mag van mij nu al wel maar de veearts ziet daar het nut nu nog niet van in) en word zijn bloed opgestuurd naar Duitsland om op allegieën te worden onderzocht.
Ik vrees met grote vreese dat Tommie 'gewoon' een astma patient is.
Op Noord Beveland, waar we eerst woonden heeft ie nooit ook maar een kuchje gegeven, het vreemde is ook dat de meeste paarden gaan kuchen van stof als het langere tijd droog is, hier regent het nu al 3 dagen

Is er hier iemand die dit herkend of heeft iemand goede tips met betrekking tot longondersteunende middelen?
Al die medicatie kan nooit goed zijn, en stel je voor dat het over een tijdje weer terugkeerd? je kunt toch niet iedere drie maanden 600 euro aan dierenartskosten uitgeven? ( maar dat is een ander probleem)
het zou idd goed zijn als je dit kon laten onderzoeken (je vermoedens). Heeft tess er tot nu toe nog geen last van?
qua antwoord op gam's ziekte. hoop dat je er snel wijzer van wordt en tommie beter natuurlijk