Spieratrofie bij schoft ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simba_

Spieratrofie bij schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 14:32

Hoi !

Ik heb het idee dat mijn paard spieratrofie heeft bij de schoft.
Ik had altijd het idee dat hij 'gewoon' een hoge schoft had, en dat daardoor het zadel waar ik mee reed wat naar achteren schoof.

Mijn paard staat wegens een blessure op boxrust, in deze tijd heb ik zijn zadel verkocht.
Als ik hem al mag opbouwen gaat dat in iedergeval gebeuren met een zadel dat hem past als een Armani-maatpak Haha!

Na veel gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat mijn zadel misschien te smal was, en dat daardoor spieratrofie is opgekomen.
Daar kan ik helaas niets meer aan veranderen, ik kan echter wel voorkomen dat het nog eens gebeurd en ervoor zorgen dat de bespiering weer terug komt.

Dus mijn vraag aan jullie is :

Hoe kan ik de bespiering bij de schoft weer terug laten komen in de periode dat er nog geen zadel opligt ? Met een pessoa bijvoorbeeld ? Want ik kan nu wel een zadelmaker laten komen, maar ik heb het idee dat dan het probleem niet wordt opgelost, omdat er nog geen bespiering op de schoft zit.

Ik weet helemaal niet of ik mijn paard uberhaupt op mag bouwen, maar wil toch graag tips/advies van jullie voor het geval dat Lachen

Bedankt !

Lotty

Wanja

Re: Spieratrofie bij schoft ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:12

Ik denk inderdaad ook onbelast (dus zonder ruitergewicht) longeren met pessoa en dan in de lange en lage positie. Dan rek je de rugspieren lekker op en kunnen die zich weer ontwikkelen. Misschien is het ook een idee om ter ondersteuning een supplement bij te voeren. Ik heb voor mijn paardje met spierproblemen Equitop Myoplast gevoerd en was daar erg over te spreken! Ze kreeg meteen meer body en ik had het idee dat ze een stuk soepeler werd en minder last had van stijfheid en stramme spieren. Heb ook een tijdje Saconil gegeven (ipv myoplast), maar hier was ik minder tevreden over. Heb toevallig gisteren Chevivit E binnengekregen van de Paardendrogist. Heb het vandaag voor het eerst gegeven en ben benieuwd of het net zo goed werkt als de myoplast.
Succes met je paardje!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:15

Wanja schreef:
Ik denk inderdaad ook onbelast (dus zonder ruitergewicht) longeren met pessoa en dan in de lange en lage positie. Dan rek je de rugspieren lekker op en kunnen die zich weer ontwikkelen. Misschien is het ook een idee om ter ondersteuning een supplement bij te voeren. Ik heb voor mijn paardje met spierproblemen Equitop Myoplast gevoerd en was daar erg over te spreken! Ze kreeg meteen meer body en ik had het idee dat ze een stuk soepeler werd en minder last had van stijfheid en stramme spieren. Heb ook een tijdje Saconil gegeven (ipv myoplast), maar hier was ik minder tevreden over. Heb toevallig gisteren Chevivit E binnengekregen van de Paardendrogist. Heb het vandaag voor het eerst gegeven en ben benieuwd of het net zo goed werkt als de myoplast.
Succes met je paardje!

Hee bedankt !
Als je er een mening over hebt gevormd, wil je die hier dan posten ?

xx

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:33

Tuurlijk! Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:37

Ik denk dat je een hele tijd zou moeten trainen zonder zadel, in allerlei verschillende posities. Dat lijkt me dan het beste gaan aan de longe, maar je zou ook los kunnen werken

En als je er dan uiteindelijk weer op gaat, zou ik zelfs dan ook nog een hele tijd zonder zadel werken.

Maar spieratrofie kan heel lang duren hoor, ik heb het zelf ooit gehad aan m'n hand (onschuldig hoor, kwam door een afknelling met wielrennen) en dat heeft jaren geduurd voor dat weer helemaal goed was. Heeft een hele tijd een soort "gat" in m'n spieren gezeten. Maar, moet er wel bijzeggen, dat ondanks dat die spieren minder goed waren, ik er niet al die tijd functie c.q. gevoelsverlies in heb gehad, dat kwam na een aantal maanden wel weer goed terug.

Hangt ook echt af van de ernst van de zaak.

Kijk ens bij endurancezadels voor later, die liggen meer OP de rug en veel minder op de schoft.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 18:13

HannahFrouk schreef:
Ik denk dat je een hele tijd zou moeten trainen zonder zadel, in allerlei verschillende posities. Dat lijkt me dan het beste gaan aan de longe, maar je zou ook los kunnen werken

En als je er dan uiteindelijk weer op gaat, zou ik zelfs dan ook nog een hele tijd zonder zadel werken.

Maar spieratrofie kan heel lang duren hoor, ik heb het zelf ooit gehad aan m'n hand (onschuldig hoor, kwam door een afknelling met wielrennen) en dat heeft jaren geduurd voor dat weer helemaal goed was. Heeft een hele tijd een soort "gat" in m'n spieren gezeten. Maar, moet er wel bijzeggen, dat ondanks dat die spieren minder goed waren, ik er niet al die tijd functie c.q. gevoelsverlies in heb gehad, dat kwam na een aantal maanden wel weer goed terug.

Hangt ook echt af van de ernst van de zaak.

Kijk ens bij endurancezadels voor later, die liggen meer OP de rug en veel minder op de schoft.

Endurance gaat het niet worden Knipoog
Als hij weer onder het zadel zou mogen zou zonder zadel rijden echt geen optie zijn. Dat is echt onverantwoord denk ik...
Hoe zijn jullie ervaringen met suplementen, of hebben jullie die nooit gebruikt ?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:02

Je zou kunnen denken aan supplementen die de circulatie bevorderen; de betreffende spieren krijgen dan meer bloed en herstellen dan sowieso sneller. B.v. ginkgo biloba, arnica of salvia.

Waarom vind je zonder zadel rijden niet verantwoord? Zonder zadel verzameld stappen lijkt me juist een hele goede oefening, waarbij je voorkomt dat de spieren rond de schoft opnieuw weer een opdonder krijgen.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:31

Met een goed passend zadel krijgen de spieren echt niet opnieuw een opdonder hoor lijkt me Knipoog en niet op ieder paard kun je zo even zonder zadel op gaan zitten. Bij die van mij zou dat ook niet echt verantwoord zijn geloof ik Haha!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:39

Dat hangt dan van het paard af.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:22

HannahFrouk schreef:
Dat hangt dan van het paard af.

Bij een KWPN'er met een goed gevoel voor humor die 12 weken op rust heeft gestaan vraag je er wel om als je er dan zonder zadel op gaat zitten hoor, geloof me Clown Clown Clown
Maar nogmaals, ik hoop dat het weer goed komt met hem, dat weten we nog niet...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 13:40

Mijn paard heeft ook ook een moeilijke, arm bespierde rug.
Ik heb sinds begin dit jaar een WOW-zadel (op lucht), dat bevalt heel goed.
Ze ontspant beter met rijden en stukje bij beetje lijkt de bespiering op de rug wat toe te nemen (en nu weer af door gedwongen rustperiode vanwege beenblessure... Clown ).

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:41

Nouvel schreef:
Mijn paard heeft ook ook een moeilijke, arm bespierde rug.
Ik heb sinds begin dit jaar een WOW-zadel (op lucht), dat bevalt heel goed.
Ze ontspant beter met rijden en stukje bij beetje lijkt de bespiering op de rug wat toe te nemen (en nu weer af door gedwongen rustperiode vanwege beenblessure... Clown ).

Daar heb ik ook wat van gehoord ja !
Ik kan die zadels alleen niet betalen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:01

Ik heb een gebruikte kunnen kopen, dat scheelt weer wat...
Er staat er nu eentje op Bokt te koop trouwens...
(heb nog zitten dubben voor het andere paard wat ik rijd, maar daar vind ik het toch net weer te duur voor, ook al is 'ie voor een weinig gebruikte WOW helemaal niet duur... Knipoog )

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:08

Mijn paard heeft dat ook en ik heb nu een WOW zadel besteld.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:11

Je kunt trouwens ook kiezen voor een korrektor pad onder je zadel.
Dat heeft bijna hetzelfde effect, is ook met lucht...

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:25

Ja, maar een korrector kan je weer niet leggen onder een te krap zadel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:39

Nee, daar kun je het beste wel een ruim zadel voor hebben...
(dus aan een ander zadel moet je sowieso... Cool )

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 19:45

Nouvel schreef:
Nee, daar kun je het beste wel een ruim zadel voor hebben...
(dus aan een ander zadel moet je sowieso... Cool )

Dat heb ik al geregeld, ik heb mijn oude zadel verkocht Haha!

Ik heb vandaag te horen gekregen in de kliniek dat ik weer mag opbouwen.
Erg dubbel, want op de harde volte was Simba linksvoor niet helemaal zuiver.
Rechtsvoor, waar de problemen zaten leek het wel oke.
Ik probeer me nergens op te verheugen. Ben zo bang dat het weer foute boel is...

Moet hem onder het zadel opbouwen.
Stappen wel te verstaan...

Maareehhh ik heb dus geen zadel Haha!
Morgen maar eens een ruitersportzaak bellen of ik er geen kan huren ofzo Tong uitsteken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 19:48

Hmm, lastig zeg...

Inderdaad maar iets zien te lenen ofzo.
Wel goed opletten dat 't echt goed past of dat je tijdelijk opvult met een goede onderlegger, anders ben je straks nog weer verder van huis...

Ik hoop voor je dat 'ie beter gaat lopen in het werk, niet zo'n heel prettig idee dat je er op moet terwijl 'ie nog niet helemaal zuiver is...

succes!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:09

Nouvel schreef:
Hmm, lastig zeg...

Inderdaad maar iets zien te lenen ofzo.
Wel goed opletten dat 't echt goed past of dat je tijdelijk opvult met een goede onderlegger, anders ben je straks nog weer verder van huis...

Ik hoop voor je dat 'ie beter gaat lopen in het werk, niet zo'n heel prettig idee dat je er op moet terwijl 'ie nog niet helemaal zuiver is...

succes!

Vind het ook erg bizar dat die dierenarts wil dat ik hem opbouw... Dus ga er met niet zo'n fijn gevoel opzitten.
Bang dat ik het (na 12 weken) nog niet genoeg de kans heb gegeven om te herstellen...

Ik leg er sowiezo een gelpad van Indra/Action onder...

Kan spierartrofie overigens ook zonder WOW of Korector goedkomen? Dus met een goedpassend zadel ?

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:14

Wat ik begrepen heb is dat er spieren opgebouwd moeten worden. Die kunnen niet opgebouwd worden zolang er een te smal zadel op ligt, maar een goede boommaat gaat nu nog niet passen voor je paard vanwege die atrofie.
Trainen met een breder zadel met Korrector eronder, een WOW zadel of trainen zonder zadel totdat de spieren zijn opgebouwd en dan een zadel met juiste boommaat kopen.
Misschien zijn er nog wel andere zadels hoor, waar het paard de kans krijgt spieren te ontwikkelen, maar dat weet ik niet.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:15

Ik heb om de spieren op de rug sterker te maken een tijdje alleen maar gelongeerd en aangespannen gereden.
Gelongeerd met dubbele longe of pessoa, mooi laag, zodat de rug goed gebruikt werd en goed los kwam.
Dat gaf wel duidelijk resultaat al gaat het langzaam.

Maar ik weet niet of jij nu mag longeren met die benen...
dat maakt het weer complexer...

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 10:33

Nouvel schreef:
Ik heb om de spieren op de rug sterker te maken een tijdje alleen maar gelongeerd en aangespannen gereden.
Gelongeerd met dubbele longe of pessoa, mooi laag, zodat de rug goed gebruikt werd en goed los kwam.
Dat gaf wel duidelijk resultaat al gaat het langzaam.

Maar ik weet niet of jij nu mag longeren met die benen...
dat maakt het weer complexer...

Inderdaad, dat doe ik liever niet. Hij mag wel aan de longe, maar alleen voor ontspanning zegmaar.
Dat gaat hem dus ook niet worden, want dan wil Sim alleen maar spelen Clown
Door de ongelijke belasting van het longeren lijkt me dat niet zo verstandig idd..