kreupel :(

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

kreupel :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 07:52

Sinds dat ik Amarant heb loopt ie om de halve klap kreupel.
Dan gaat het een paar maanden goed en dan loopt ie weer kreupel.
Een jaar geleden is er een kraakster aan te pas gekomen die hem gecontroleerd heeft, waarbij gezegd werd dat er niks aan de hand was. Nu een tijdje terug begon die weer. DA laten komen, foto`s laten maken, blijkt dat hij te kort op zijn hoeven staat. Volgends de DA waarschijnlijk aangeboren. De oplossing was een leren zool tussen hoef en ijzer, een soort schokdemper. Dat ging een tijdje prima. Nu die sinds een paar dagen weer nieuwe ijzers onder heeft loopt ie weer harstikke kreupel. In stap en galop is niks te merken, maar in draf is hij harstikke aant hinken. Aan de longe loopt hij linksom heel netjes, maar als hij rechtsom moet lopen, loopt hij rechtsvoor kreupel. Sommige mensen hebben mij geadviseerd om alleen over verharde weg te gaan stappen om de spieren wat steviger te maken. Wat denken jullie, een tijdje proberen en kijken hoe het gaat? Of toch maar weer voor de zoveelste keer de DA erbij laten komen???

groetjes Bora

Jooliieen

Re: kreupel :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:10

Hey,
Ik heb ook een shetlander, die loopt nu al zo`n 5 jaar kreupel, ook in de stap, We hebben ook foto`s laten maken. En de veearts zei dat het nooit meer kon overgaan. Hij heeft nu geen pijn ofzo, eerst wel toen was hij ook heel erg mager, en moest hij elke dag een lepel met poeder eten, nu gaat het prima met hem, hij zit weer lekker in zijn vel. Alleen nog steeds kreupel, maarja dat houdt hij denk ik:( Ik weet ook niet wat ik moet doen? Want dat DA enzo is toch heel erg duur??
Groetjes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:19

heeft hij geen hoefkatrolontsteking?is het steeds hetzelfde voorbeen,en is het erger op de volte op het betreffende been?
(het slechte been aan de binnenkant,hoe zeg je dat...)
Ik zou eens foto's laten maken van het straalbeen...

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:27

Geerke, zou idd wel eens kunnen zijn wat jij zegt ja..
paardje bij ons op de manege staat ook, loopt ook steeds kreupel/onregelmatig, zijn ze in de kliniek geweest blijkt ook hoefkatrolontsteking te zijn...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:30

Klinkt voor mij ook als hoefkatrolontsteking. Maar dan zou je verwachten dat de DA daar wel iets over gezegd had neem ik aan, naar aanleiding van de foto's. Of misschien heeft hij dat wel gedaan, die zooltjes worden vaak gebruikt bij paarden die HKO hebben. Heeft je paard ook ongelijke voeten?

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 21:09

Volgens de DA heeft een gemiddeld paard een hoef van gemiddeld 18 mm.. ( op foto ) Amarant had echter maar 9 mm.. Volgens DA betekende dit dat hij te kort op zijn hoeven staat en daarom zonder ijzers kreupel loopt...een tijdje terug liep hij zonder ijzers.. en toen liep hij idd serieus kreupel..de oplossing waren die zooltjes..voor de foto`s gemaakt werden is er een buigproef gedaan..waar duidelijk te zien was dat hij rechtsvoor erger kreupel liep als linksvoor...hij was echt aan het hinken, tot bijna met zijn neus over de grond..Op de foto`s zag alles goed uit volgens de DA..botten zagen gezond uit..spieren niks mee aan de hand..Als ik hem rechtsom op de volte zet ( waar hij met het slechte been aan de binnenhand loopt ) ..loopt hij erg kreupel..hij zakt steeds in op het betreffende been.. andersom loopt hij prima..maar dat zal komen dat hij minder druk op het rechterbeen hoeft te zetten...vandaag buiten met hem gestapt op verharde weg..in stap niks te zien..in draf zakt hij weer in op het betreffende been..

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:11

Zit het niet in de pezen?
Het moet toch ergens vandaan komen.
Vooral omdat hij op het harde wel goed loopt.
Kan me voorstellen dat je er gek van wordt.
Succes.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:15

Hallo, mijn paard deed dit ook, altijd rechtsvoor. Foto's hebben hoefkatrol, arthrose, ed uitgesloten. Da kan het niet anders uitdrukken dan 'een gevoelig voetje' zonder echte medische oorzaak. Weet het, klinkt heel stom maar toch is het zo.
Paard doet het zowel op de volte als op verharde weg, enkel in draf.

Enfin, nu de oplossing: leren zooltjes heb ik ook gehad, helaas maar korte periode effectief. Nu loopt ze op speciale anti-schok zolen met siliconen opgevuld.

Gaat super!!!! Niks geen kreupelheid meer, en dit al gedurende enkele maanden (yeaaaaay!).
Enige nadeel: het is duur en je verliest sneller een ijzer ... maar ik ben supercontent!