Opgezwollen plek vlakbij schoft

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luuz

Opgezwollen plek vlakbij schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:46

Heey allemaal,
Mijn pony heeft sinds woensdag een soort hele opgezwollen nek. Het zit vlak voor de schoft en aan allebei de kant. Eerst dachten we dat ze klem zou hebben gezeten bij een hek of iets dergelijks en dat het daardoor gezwollen zou zijn. Maar nu we 2 dagen verder zijn mogen we er zelfs helemaal niet meer aan zitten door de pijn terwijl we eerst nog wel mochten voelen. nu krimpt ze al ineen als je er naar wijst.
Het leek me ontstoken of iets?
Verder heeft ze zomereczeem en smeer ik daar nu sinds 2 weken babyolie op. ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben.
Bij tips of herkenbaarheid graag even reactie Lachen

ellepel

Re: Opgezwollen plek vlakbij schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:51

pff kan misschien ook komen van een te krap zadel?
kan een reactie zijn op een prik van een vlieg ofzo.

misschien allergische reactie op de babyolie?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:24

Het zit echt ruim voor het zadel, dus daar kan het sowieso niet van komen en allergische reactie op babyolie zou wel laat zijn.
Dat gebruik ik al jaren en nu achter elkaar al 2 weken.. Maar wie weet. Mn vader gaat zo even kijken of het minder wordt of niet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:58

Is ze door de zomereczeem niet gaan schuren waardoor het gezwollen is.
Mijn shet heeft vorig jaar op haar billen zwellingen gehad
door het schuren.
Haar huid was nog heel maar de zwellingen deden haar veel pijn
bij aanraken.
Weet het ook niet hoor maar wie weet heb je er wat aan. Knipoog

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:43

Ja bedankt iig!
Het lijkt me alleen niet omdat het schuren uist is gestopt sinds ik flink wat babyolie er doorheen gooi om de dag..

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:45

Een ouwe pony van ons die ook erg last van exceem had. Die kreeg juist zodra we haar volop aan het behandelen waren van die verdikkingen en die schuurde dan ook niet meer.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:48

De huid kan toch verbranden met olie? Misschien is dat het probleem? Kan natuurlijk ook een ontsteking of zo zijn...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:52

?? Een opgezwollen NEK vlakbij de schoft? Haha! Raar paard heb jij! Haha!
Maar als het na een dag of twee nog steeds niet over is en het echt zoveel pijn doet dat je er niet eens naar mag wijzen, dan lijkt het meer op een ontsteking dan een onschuldig prikje van een insect. Heb je de temp. al eens opgenomen? Heeft je paard verhoging dan wijst dat meestal op een ontsteking en moet je de dierenarts even bellen. Koelen kan sowieso geen kwaad en geeft vaak verlichting.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:54

zadel en sjabrak controleren, dat is voor de meest hand liggende oorzaak en laat iemand anders kijken of het goed ligt en past !

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:57

Later we het hals noemen..... Haha!
Hm, apart, ik heb zo'n zelfde gevalletje maar ben er al een aantal weken mee bezig. Ik heb eerst een pijnstillende/ ontstekingremmende zalf gehad van de DA. Daar ging het van weg maar toen ik stopte met de zalf kwam het vrij snel weer terug. Ik heb foto's laten maken maar daar is niets op te zien (geen breuken of lichaamsvreemde "dingen"). Daarna vrij zware antibiotica kuur gehad waarmee het een stuk minder werd. Zo bleef het even maar sinds gisteren is het weer aan het groeien. Het lijkt wel minder pijn te doen en hij loopt nu wel voorzichtig, maar niet zo moeilijk als de eerste keer. Maandag de DA maar weer bellen maar ik ben bang dat die het ook niet weet.....

Hoe loopt jouw pony? Wel gewoon recht of gevoelig?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 10:50

Heey allemaal, bedankt voor jullie adviezen enz.
De dag nadat het zo erg was dat ik er niet eens naar mocht kijken is het eigenlijk heel hard verbeterd. Ik mag er nu weer helemaal aanzitten en de zwelling is flink geslonken. Nogmaals: het was ruim voor het zadel dus daarvan kan het niet komen. We denken nu zelf dat haar hele huid op die plek gewoon aan het vernieuwen is. Al haar haar en huid schilfert namelijk nu heel erg. Het wordt nu rustiger en er lijkt een goede huid met nieuwe haren in de plaats te komen. In ieder geval gaat het weer erg goed en zullen we zien hoe het verder afloopt. Ook lijkt ze niet meer echt te schuren. Alleen twijfel ik nu wel of ik weer door moet gaan met de babyolie zodat ze niet opnieuw gaat schuren.