Scheurtjes in de hoef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Scheurtjes in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:39

Hai,

Mijn paard heeft scheurtjes in der hoeven, je kunt ze niet voelen maar je ziet ze wel. Vooraan de hoef van die kleine zwarte scheurtjes. Ik had begrepen dat als de hoefsmid ze bekapt de scheurtjes gewoon blijven zitten of weer komen, dat dit niet meer overgaat.
Morgen komt de hoefsmid, dan zal ik eens aan hem wat meer informatie hierover vragen. Want als ze werkelijk dan slechte en/of gevoelige hoeven heeft wil ik wel weten wat en of ik hier iets aan kan doen. Ze is 1 jaar dus ze staat alleen op wei, voor de rest niks.
Wie herkent dit, en wie weet wat en of ik hier iets aan kan doen? En of ze dan werkelijk slechte hoeven heeft wegens die scheurtjes?

Groetjes Milou

Sasqiua

Re: Scheurtjes in de hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:44

Ik vind je omschrijving een kleinbeetje onduidelijk.
Zitten er nou wel degelijk scheuren in of niet?
En hoe lang zijn ze ongeveer, helemaal tot boven?
Als ze helemaal tot boven zitten gaan ze inderdaad niet meer uit zichzelf weg, dan heb je een lange weg te gaan.
Verder, de scheurtjes staan dus niet open?
Aangezien het beestje in kwestie nog jong is denk ik niet dat je je er zoveel zorgen om hoeft te maken.
Meer paarden hebben last van kleine 'scheurtjes' als ze op het land staan.
Mijn paard heeft wel echt degelijke scheuren, dat komt omdat ze verwaarloosd is geweest.
Die zijn er nu eindelijk na ruim een jaar bijna uit.
(Zie profiel).
Gewoon met bekappen goed en regelmatig bij houden, en de druk van de scheuren af houden!

Edit; de hoeven iniedergeval niet gaan vetten!

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 13:49

Oow sorry, de scheurtjes zijn niet zolang. Ze zijn ongeveer 3 centimeter lang. Er zitten bij al der hoeven scheurtjes ja, maar bij alle hoeven niet langer dan 3 cm en ze staat niet open. Je kunt ze ook niet voelen als je er met je vinger overheen gaat.
Oke, niet vetten? Ik heb ze laatst wel ingevet maar dat heb ik nog maar 1x gedaan.
Bedankt voor je berichtje

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:54

Oke Knipoog
Ik denk dat je verder gewoon het beste even op de reactie van je hoefsmid kunt wachten.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:17

Ja idd, ik ga morgen sowieso navragen wat ik eraan kan doen als dat kan en of het iets blijvends is.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:21

mijn haflingerjaarling heeft dat ook, ben ook benieuwd wat je er aan kunt doen. ik heb de hoeven 2x ingevet omdat ze er week zijn? misschien daar nog tips voor? je kunt de hele onderkant van de hoef indrukken.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:45

Bij de mijne kun je niet de hele onderkant indrukken.. Ze heeft alleen scheurtjes bovenop de hoef, niet bij de kroonrand maar gewoon bij het begin van de hoef. Kleine zwarte scheurtjes. Ik heb gehoort dat je de hoeven dan juist niet moet invetten. Sowieso moet je de hoeven nooit zovaak invetten.
Bij jou haflinger zou ik er even een hoefsmid naar laten kijken want ik snap zo niet zo goed wat je bedoeld. En op wat voor een ondergrond staat je haflinger enz?

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 00:12

Kleine scheurtjes onstaan dikwijls door droogte dan zijn ze er hard en scheuren snel. De hoefsmid goed laten kappen en zorgen dat je de hoeven regelmatig natmaakt met de waterslang of de bodem bij de drinkplaats goed nat houden.

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 00:42

Ik heb ook een paard, hij is 15. Hij heeft helaas ook erg vaak last van scheurtjes. Laatst heb ik van m'n hoefsmid gehoord dat ik de hoeven nat moet houden. Dus bijna elke dag doen we elk van zijn hoeven ongeveer 5 minuten in een emmer met water. Het geneest de scheur geloof ik niet, wel voorkomt het ze in zijn geval.
Meer weet ik er nog niet echt over te zeggen, succes ermee!;)

Gypsy_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:26

Moet je aan je smid vragen of hij een oude vijl voor je heeft, en of hij je even kan voordoen hoe je zelf kleine brokkels en scheurtjes kan wegvijlen Lachen

Tatzikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:21

je kan aan de hoefsmid vragen om aan de bovenkant van de scheur een kleine inkeping te veilen. Dit voorkomt dat de scheur verder scheurt en zo kan ze mooi uitgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:25

Niet invetten en ook geen inkepingen laten maken.
Waarschijnlijk is de hoefwand te lang en zijn daardoor scheurtjes ontstaan. Het kan ook door lange periodes van droogte of juist natheid komen.
Vraag de hoefsmid de hoefwand in te korten en goed af te ronden.