Hallo allemaal,
De merrie uit mijn profiel, 24 jr oud, met 83% AV, 1.48 m hoog, krijgt bij ons op stal het goedkoopste eten dat er blijkbaar is (zo ben ik onlangs te weten gekomen, staleigenaar is van leverancier veranderd).
Ze krijgt per dag 's ochtends en 's avonds een schep droogvoer, pure buikvulling want daar zit niks in (dat laat ze dus liefst liggen) en een schep krachtvoer (wat er precies inzit weet ik niet, maar het is dus ook niet geweldig want veel stalgenoten beginnen nu bij te voeren omdat hun paarden 'tammer' worden onder het zadel).
Ik heb zelf niet echt iets gemerkt qua gedrag, het is een typische merrie die elke dag anders loopt (de ene dag alert, de volgende dag al dommelend en een derde dag hengstig en niet vooruit te branden tenzij ze haar grote liefde zit om achteraan te hollen, en als ze een sprong ziet gaat ze van enthousiasme er volle gas op af) en bovendien, dankzij dat bloed, soms een extra tandje bijsteekt waar een ander paard het zou laten.
Maar ze is wel slecht uit haar wintervacht gekomen, wat ook aan haar leeftijd zou kunnen liggen. Dus nu ga ik lijnolie bijvoeren op aanraden stalgenoten.
Ook is ze nooit dik geweest, ze staat altijd scherp (net geen ribben te zien, in de winter soms wel als ze niet op de wei mag) omdat het ook een type is dat wat ze eet, omzet in energie en niet in reserve.
Nu mijn vraag: ik vind het slecht uit de vacht komen niet prettig (wat natuurlijk ook aan de leeftijd kan liggen) in combi met de wetenschap dat haar voer dus niet van geweldige kwaliteit is (nl Aldi niveau zullen we maar zeggen). Ik wil niet dat ze tekorten opbouwt. Wat kan ik bijvoeren, voor mijn eigen geruststelling (want op dit moment heb ik qua rijden geen echt probleem), zonder dat ze daardoor in een kruisraket verandert?
Ze staat nu overdag van 8 u tot 5 u op de wei, 2 maal daags krijgen ze bovenvermeld dieet. Elke dag nog wat droog brood of wortelen of appelen erbovenop. Likstenen eet ze niet.