Merrie wordt maar niet hengstig

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Merrie wordt maar niet hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:01

Ik weet niet of het hier goed staat, maar anders moet het maar verplaatst worden.

Ik heb een merrie, die nu een veulen van bijna 3 maanden heeft. Al die tijd na de geboorte is ze niet hengstig geweest.
Omdat ik haar dit jaar weer wil laten dekken, staat ze nu alweer drie weken bij de hengst. Toen ze er net aan kwam, leek ze even hengstig te worden, maar dat was een dag later weer helemaal over.
Sindsdien gebeurt er helemaal niets. Ze is alleen maar heel boos op de hengst.
De da heeft haar opgevoeld en er zat wel een eitje, dus is ze een week geleden hengstig gespoten, maar ook hier reageert ze helemaal niet op.

Kent iemand van jullie dit?

tjady

Re: Merrie wordt maar niet hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:06

Ik herken dit maar al te goed. Vorig jaar na de geboorte van het veulen werd ze ook niet meer hengstig. Ook gespoten geen reactie.
Dit voorjaar weer mee begonnen. Ze vertoont wel hengstig gedrag. Pissen en steeds gillen en staart omhoog maar geen ei.
Meerdere malen hengstig gespoten geen ei.
Toen 10 dagen op de regumate en er kwam een ei. Insemineren. niet gelukt. Weer hengstig gespoten maar geen reactie. Ik heb besloten te stoppen.
De dierenarts weet niet wat het is. Kan wel van alles gaan laten onderzoeken maar welke kant we op moeten is een raadsel.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:10

Ik lees even mee, het paard dat ik rijd word ook niet hengstig en wordt al onderzocht..

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:13

Vorig jaar heb ik haar laten onderzoeken door een dierenarts homeopaat. Hij zij dat de merrie cyste op de eierstokken heeft en dat ze daardoor niet meer hengstig werd. Tja of het waar is. Ik weet het niet. Hij zei dat hij niet verwachtte dat ze ooit weer hengstig en drachtig zou worden. Tot nu toe heeft hij gelijk.

linn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:14

Wij hebben ook een merrie staan. Ook nooit echt hengstig geweest en nooit een veulen gehad.
Lees eventjes mee dus

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:15

De da heeft haar opgevoeld, ze is verder in orde. Er zat zelfs een ei, maar ze wordt gewoon niet hengstig.
Ja, de eerste dag dat ze bij de hengst kwam. Maar dat duurde dus niet lang.

Ik zou het erg jammer vinden als ze nooit meer hengstig wordt, ik wil eigenlijk nog wel een veulen van haar.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:16

Hoe groot was dat ei dan en groeit dat ei ook , want daar gaat het om. Want er zitten bij mijn merrie ook wel eitjes alleen groeiten ze niet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 09:20

Het ei was nog niet zo groot. Maar de da was bij degene waar de merrie staat en die heeft haar dus opgevoeld (maar 1 keer dus, omdat hij er tóch was) en meteen hengstig gespoten. Is dus misschien net het verkeerde moment geweest.
Maar als ze al drie maanden niet hengstig is geworden, betwijfel ik of ze van spuiten wél hengstig zal worden....

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:23

Je kan eens vragen om regumate. Je geeft het 10 dagen lang via de mond. Meestal werkt het wel goed, alleen bij mijn merrie dus niet. Het kost 60 euro dus dat is ook wel op te brengen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:24

tjady schreef:
Vorig jaar heb ik haar laten onderzoeken door een dierenarts homeopaat. Hij zij dat de merrie cyste op de eierstokken heeft en dat ze daardoor niet meer hengstig werd. Tja of het waar is. Ik weet het niet. Hij zei dat hij niet verwachtte dat ze ooit weer hengstig en drachtig zou worden. Tot nu toe heeft hij gelijk.

Heb je al een kuurtje met regumate geprobeerd? Weet uit ervaring dat dat kan helpen. Van cystes kunnen ze overigens veel last hebben dus zoiezo mischien slim om daar toch iets aan te doen.

Edit: zie nu dat je dat dus al geprobeerd hebt..... Wij hebben 't trouwens 18 dagen gegeven over het voer 1,5 pompje per dag.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:29

mag: ja ik heb nu 1 keer regumate kuur gedaan maar niet drachtig na insemineren. Weet jij hoe ze verder onderzoeken of er idd cystes op de eierstok zitten. De dierenarts die mijn merrie heeft onderzocht deed dat d.m.v. haaranalyse. Ik wil niet zeggen dat ik hem niet geloof maar neem de diagnose ook niet klakkeloos aan.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:47

Nee dat weet ik niet precies, ik dacht dat ze dat doormiddel van opvoelen deed. Maar ik weet het niet zeker. Bij ons was de merrie abnormaal lang extreem zwaar hengstig door de cyste. Na de Regumate geen last meer van gehad.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:36

tjady schreef:
mag: ja ik heb nu 1 keer regumate kuur gedaan maar niet drachtig na insemineren. Weet jij hoe ze verder onderzoeken of er idd cystes op de eierstok zitten. De dierenarts die mijn merrie heeft onderzocht deed dat d.m.v. haaranalyse. Ik wil niet zeggen dat ik hem niet geloof maar neem de diagnose ook niet klakkeloos aan.

Gewoon een echo laten doen. Dat is alles. Het zou mij enorm verwonderen moest iemand dat zo vanbuiten of via een haartje zou kunnen zien. Gewoon een veearts vragen en een echo van de eiterstokken maken.

Yvonne01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 15:24

Ik lees ook even mee. Mijn merrie wil ook niet hengstig worden. Wel eitjes niet hengstig. Ook gespoten, geen resultaat. Gespoeld, geen resultaat. Nooit eerder van Regumate gehoord. Wat doet dat ?

Vallie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:16

Wij hebben een merrie staan die non-stop hengstig is
deze krijg ook regumate en een paar dagen nadat je daar mee stopt moet ze toch echt hengstig worden.

Een andere merrie van ons die word ook eigenlijk bijna nooit hengstig en die krijgt bronscure om de hengstigheid door te laten komen

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:19

Yvonne01 schreef:
Ik lees ook even mee. Mijn merrie wil ook niet hengstig worden. Wel eitjes niet hengstig. Ook gespoten, geen resultaat. Gespoeld, geen resultaat. Nooit eerder van Regumate gehoord. Wat doet dat ?

Kunt het een beetje vergelijken met de pil. Je geeft dit een bepaalde tijd en daarna worden ze (als het goed is) hengstig.
't wordt ook wel bij varkens gebruikt om ze allemaal tegelijk perrig (hoe schrijf je dat) te laten zijn.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:21

Het weer is ook niet ideaal voor de merries. Wij hebben in de praktijk meerdere merries die maar half hengstig worden, of niet.

Wij proberen dan idd Regumate, hengstig spuiten op de stop dag (dus dubbele drive om hengstig te worden) en dan maar hopen da ze wel een fatsoenlijk ei maken, dat zich fatsoenlijk ontwikkeld, en dat ze verder ook nog een beetje willen meewerken Lachen

Heeft ze wel voldoende licht, warmte, gras en zon? Dat zijn allemaal factoren die ook van invloed zijn op het hengstig worden.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:03

JaBa schreef:
tjady schreef:

Gewoon een echo laten doen. Dat is alles. Het zou mij enorm verwonderen moest iemand dat zo vanbuiten of via een haartje zou kunnen zien. Gewoon een veearts vragen en een echo van de eiterstokken maken.

Vanochtend is de da nog geweest om een andere merrie te scannen. Ik heb even met hem overlegd, maar hij zegt dat de geen cystes op de eierstokken heeft omdat hij dat dan allang had moeten zien als hij haar aan het scannen is.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:06

Carpe Diem, ze staat de hele dag buiten in een wei met voldoende gras. Zon heb ik helaas niet in de hand.....

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:08

Diablo: Je kunt wel snachts op stal het licht aanlaten. Als vervanging van het daglicht. Dat geeft ook al positief effect.

En wij wensen ook meer zon voor de merries, dan was dat fatsoenlijk hengstig worden niet zon crime

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:28

's Nachts staat ze ook buiten, dus ja, dan is het wel donker..... Haha!

Vandaag is de da geweest. Hij heeft haar bekeken, maar van binnen is alles ok. Er zat een eitje, dus ze is nog een keer hengstig gespoten. Als dat niet lukt, krijgt ze regumate.
De da zei wel, dat als ze reageert op de spuit, ze gaat zweten. En dat deed ze! Binnen 5 minuten was ze werkelijk waar kletsnat. En ze deed heel vreemd. Ze werd héél sloom (en sloom is ze normaal echt niet) en ze hinnikte op een vreemde manier voor zich uit (je kent het wel, een beetje vriendelijk hinniken zoals ze naar een veulen doen), ze leek gewoon stoned! Ik heb dus goede hoop dat het dit keer wel gaat lukken.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:30

zweten is idd normaal! Dat zeggen we er ook altijd even bij, want sommige eigenaren schrikken zich een ongeluk dan Haha!

Maar hij spuit haar hengstig terwijl er een Ei zit?!?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:31

Zweten is misschien normaal, maar de vorige keer dat ze gespoten werd, deed ze helemaal niets, bleef ze gewoon droog en veranderde haar gedrag ook niet.

Hengstig spuiten als er een eitje zit ja. Is dat zo raar?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:34

Ja nogal Bloos

Je spuit een merrie hengstig Zodat ze een Ei gaat maken en hengstig wordt.. Als er een Ei zit (is ze dus hengstig) zouden wij hormonen spuiten om het ei (en de hengstigheid) te ondersteunen en door te laten rijpen..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:38

Er zat een klein eitje (net als de vorige keer) en volgens de da (en dus vorige keer een andere, die hetzelfde deed) wordt ze dan dus hengstig gespoten. Ik weet eigenlijk niet beter.....

Maar is dat niet hetzelfde dan? Hengstig spuiten is toch niets anders dan het eitje te stimuleren, zodat ze hengstig wordt?

Edit: er zit dus een (klein) ei, maar dat wil dus niet zeggen dat ze dan hengstig is. Dat is ze nl. niet.