Een vriendin van mij heeft 3 jaar geleden een nrps pony gekocht. Ze heeft haar nooit laten keuren o.i.d. en nu 3 jaar later is het probleem zo erg en haar geduld op. Ze heeft besloten de pony te verkopen! Ik ben best geinteresseerd aangezien het echt een ongelovelijk goede springer is met goede kwaliteiten, erg werkwillig in mijn ogen en een super uit en doorzettingsvermogen.
Toen ze haar net had ging alles nog redelijk naar wens. Alleen heeft ze altijd met haar hoofd "geklapperd". Hiermee bedoel ik het op en neer bewegen tijdens het rijden. Je kon hier aan het begin prima doorheen rijden en ze deed het maar heel af en toe en vooral met een los teugeltje buiten. Nu 3 jaar later is het bijna dramatisch. Ik zie nog hoop voor de pony maar ben er van overtuigd dat er dingen niet goed zijn. Ze heeft sinds een half jaar een goedpassend (al vind ik persoonlijk nog dat de achterkant toch nog iets te veel kan klapperen) een goedpassend dressuur zadel tweedehands van kieffer. Ze loopt op een enkelgebroken bitje. Gewoon een trens (nieuw bitje zal misschien een idee zijn, maar ik wil de oorzaak en zonder oorzaak ben ik verder niet opzoek naar een andere weg naar verbetering). Zonder martinggaal is ze niet te rijden zo erg klapperd ze met haar hoofd zodra je je teugels op maat neemt.
Links zit ze helemaal vast en denk ik dat het vanuit haar nek komt. Zodra je recht erbij houd klappert ze niet tot nauwelijks, maar als je de druk weghaalt of overzet op links dan klappert ze als een gek. Ze drukt haar rug naar mijn mening ook veelste snel weg (wat ik dan wel wonderbaarlijk vind dat ze wel nog altijd vrij goed achterbeen heeft) en is te schrikkerig voor je been en te onbehouden in haar mond. Ze heeft nauwelijks rem. Nou denk ik dat het ergens bij de atlas en draaier niet goedzit en denk ik dat haar bekken toch ook niet geheel functioneren zoals het zou horen. Ik heb haar al geadviseerd ook een tandarts te laten komen aangezien dit maar 50 euro kost en toch wel belangrijk naar mijn mening is. Dan zit het daar in ieder geval niet meer in. Verder leek het me slim als er een ostheopaat kwam. De pony is ook redelijk vaak gaan hangen en staat nu dus ook nooit meer vast, misschien is het probleem hierdoor vooral ontstaan, ik wil de pony overkopen, maar wil wel weten of het aan haar lichaam licht en of hier is aan te doen is! Hopelijk kunnen wat mensen mij wat informatie bijbrengen over zelfde soort situaties, oplossingen, trainingen etc!
Ook zijn de emails + sites van goede osteopathen ook altijd welkom. Alvast bedankt voor de moeite.
PS: IK ZOEK GEEN OPLOSSING VOOR DE PROBLEMEN, MAAR IN EERSTE INSTANTIE ALLEEN DE OORZAAK. IK WIL WETEN WAT ER VERANDERD MOET WORDEN NA EEN KRAAKBEURT OF IETS DERGELIJKS WAARDOOR HET PROBLEEM WEGBLIJFT EN NIET CONSTANT TERUG KOMT!!