Met blauwspray heb ik zelf geen ervaring. Het is wel een ontsmettingsmiddel, maar verder weet ik er niet veel vanaf. Ikzelf gebruikte een soort luchtdoorlatende teer (rood potje met gouden letters), dat werkte heel erg goed. Maar het belangrijkste is dat er geen bacteriën in de straal komen. Dus niet of zo weinig mogelijk in de mest laten lopen, en zo veel mogelijk buiten. Modder is op zich niet zo'n probleem. Daar zitten namelijk niet veel bacteriën in. Het wordt pas slecht als het paard eerst in de mest heeft getrapt. Dan zitten er bacteriën diep in de straal en door het vocht en de warmte gaan die zich vermenigvuldigen.
Het middeltje wat bij mijn paard het beste werkte: de hoef héél goed schoonwassen. Dan eventueel blauwspray of een ander rotstraal-middeltje erop. En dan doe ik altijd klei erin, helemaal opvullen. Gewoon klei uit de grond, die niet droog is maar ook niet te nat. Net vochtig genoeg dat het goed in de hoef blijft zitten. Dat droogt daar op, en zorgt dat er geen mest in de straal kan komen, en dus geen bacteriën. Dan zijn ze er heel snel vanaf.
Mijn paard had er vroeger altijd last van, maar ik heb nu een kleibadje gemaakt bij de ingang van de wei, en daardoor zitten de hoeven altijd mooi dicht met klei, zit nooit mest in, en dus al 3 jaar rotstraalvrij