Rotstraal, baluwspray gebruiken?antibioticum ja/nee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LuvieLuv

Rotstraal, baluwspray gebruiken?antibioticum ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:38

Hallo allemaal,

Ik heb te maken met een paard met rotstraal.
Een poosje behandeld met blauwspray en de boel was mooi opgedroogd maar het scheelde ook dat het niet regende en hij op kurkdroog land liep.
Nu heeft het weer hard geregend en zijn de stralen nog zachter dan eerst.
Ik heb de hoeven van onder flink schoongespoeld met water, er is een hoop troep uitgekomen dus dat is er mooi uit.
Daarna op de schone straal blauwspray gespoten met het idee dat er zo minder bacterien bijkunnen, en het idee dat het de hoef niet afsluit en deze gewoon kan ademen.
Heb ik hier goed aan gedaan? Ik lees hier en daar dat blauwspray een anitibioticum is maar soms ook weer dat het dat niet is.
Sluit het de hoef af, nee toch?

Ik hoop op antwoord! thanks!

8nnemiek

Re: Rotstraal, baluwspray gebruiken?antibioticum ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:46

Met blauwspray heb ik zelf geen ervaring. Het is wel een ontsmettingsmiddel, maar verder weet ik er niet veel vanaf. Ikzelf gebruikte een soort luchtdoorlatende teer (rood potje met gouden letters), dat werkte heel erg goed. Maar het belangrijkste is dat er geen bacteriën in de straal komen. Dus niet of zo weinig mogelijk in de mest laten lopen, en zo veel mogelijk buiten. Modder is op zich niet zo'n probleem. Daar zitten namelijk niet veel bacteriën in. Het wordt pas slecht als het paard eerst in de mest heeft getrapt. Dan zitten er bacteriën diep in de straal en door het vocht en de warmte gaan die zich vermenigvuldigen.

Het middeltje wat bij mijn paard het beste werkte: de hoef héél goed schoonwassen. Dan eventueel blauwspray of een ander rotstraal-middeltje erop. En dan doe ik altijd klei erin, helemaal opvullen. Gewoon klei uit de grond, die niet droog is maar ook niet te nat. Net vochtig genoeg dat het goed in de hoef blijft zitten. Dat droogt daar op, en zorgt dat er geen mest in de straal kan komen, en dus geen bacteriën. Dan zijn ze er heel snel vanaf.
Mijn paard had er vroeger altijd last van, maar ik heb nu een kleibadje gemaakt bij de ingang van de wei, en daardoor zitten de hoeven altijd mooi dicht met klei, zit nooit mest in, en dus al 3 jaar rotstraalvrij Ja

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:48

verzorgpaard die het heeft en BIJNA had...
daarmee bedoel ikda t we erbij vanaf zijn
ik weet niet hoe het heet maar wij gebruiken een spray waar spciaal een slangetje op zit zodat je het echt IN de straal kan spuiten
tis een blauw spul wat bijt en schuimt als je het erop doet
werkt goed... verder kan ej het denk beter aan je hoefsmid vragen Lachen

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:51

Bij mijn paard is van de week ook rotstraal geconstateerd en tot bloedens toe weggesneden.

Ik was zijn voeten nu met betadineshampoo....goed op laten drogen en dan de betadineoplossing in en rond zijn stralen spuiten. Dit werkt bacteriedodend en droogt uit. Het belangrijkste is dat je de bacterie geen kans geeft!

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:08

Mijn vorige pony stond ook met rotstraal, en op advies heb ik toen ook behandeld met blauwspray !!

heeft prima zijn werk gedaan !!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:12

Vaak werkt het best goed tegen rotstraal. Zelf gebruik ik altijd een heel geconcentreerde jodiumtinctuur, wat ook wel wil helpen.

Als het echt hardnekkig is kun je zijn hoeven regelmatig in een formaline-oplossing weken. Dat wordt bij schapen ook veel gedaan (weken is het vaak niet eens, meestal wandelen ze erg gewoon door) en werkt erg sterk.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:17

Rotstraal kun je het beste eerst laten wegsnijden, en pas de rest van de straal behandelen. Anders ben je alleen bezig met de buitenkant van de straal, maar kan de rotstraal naar binnen gewoon uitbreiden. Dus eerst de smid erbij, en daarna pas aan de slag met ontsmetten!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:18

Ik vind blauwspray ook een prima middel hiervoor Lachen

Egyptische zalf doet hier ook altijd goed zijn best als ze rotstraal hebben.