Twee dagen geleden kreeg ik een telefoontje. Of ik belangstelling had voor een paard. Verder kreeg ik geen informatie, dus ik wachtte netjes af.
Eenmaal aangekomen en dat de klep naar beneden ging sprongen de tranen bij me in de ogen.
Daar "stond" een enter hengst wat meer bot was dan paard.
Een stank wat er uit de trailer kwam daar werd je misselijk van.
Hij was werkelijk meer dood dan levend. Ik liep naar voren, en wat ik daar te zien kreeg was helemaal een horrorfilm. Zijn hoofd was zo verschrikkelijk opgezwollen, kwijl liep uit zijn mond. Ik ben voorzichtig gaan voelen in zijn mond, en haalde er rottend gras en hooi uit.
Ben meerdere keren kokhalsend terug gelopen van de stank, en geloof me ik ben echt wel wat gewend.
Ik heb het paard voor slachtprijs overgenomen, daar hij daar anders heen was gegaan.
Voor de duidelijkheid, ik laat hem niet onnodig lijden, maar laat hem ook niet aan zijn lot over.
Zijn ogen spraken boekdelen, en daar zat nog vechtlust in.
Hij kon echter niet lopen daar er zulke verwondingen aan zijn benen zaten die tegen rotten aan zaten.
Diezelfde avond is de DA er nog bij geweest. Hoofdschuddend heeft hij het paard antbiotica, koortsremmers, pijnstilling, en een vitaminespuit toegediend.
Meer durfde we niet aan daar de conditie erg slecht was, en we eerst wilden zien of hij de nacht wel zou redden.
De volgende dag leefde hij dus nog wel. Hij hinnikte zelfs naar me dat ik de stal in kwam. Lijkt allemaal hartstikke mooi.....
Echter nu het volgende:
Zijn kaak is zo gezwollen, onderlip zit geen leven in, hij krijgt de mond niet open, voedsel gaat dus in de mond, maar blijft in de verwondingen zitten waardoor het weer gaat rotten.
Hij kan wel drinken. Heb dus zeer dunne slobber geprobeerd, veulenmelk, geweekte veulenbrokjes, maar hij krijgt nagenoeg niets binnen.
Aan de linkerkant van zijn kaak zit een hele bult, uitsteeksel. Zijn huid staat zo strak van de spanning dat ik elke 15 minuten zijn hoofd schoon moet maken met natte doek daar hij anders door het schuren nog meer verwondingen krijgt.
Zijn benen worden elke dag met peniciline zalf behandeld, en de antibiotica moet nu verder zijn werk doen.
Verder zit het paard vol met bloedwormen, en we weten echter helaas nog niet in hoeverre deze al schade hebben aangebracht. Een volle spuit in de bloedbanen tegen de bloedwormen zal hij niet aankunnen, dus hebben we hem nu een halve dosis gegeven.
Tansport naar kliniek gaat niet daar is hij te zwak voor.
Morgen komen ze met mobiel rontgenapparatuur hier om foto's te maken van het hoofd.
Maar ik heb echt adviezen en tips en motivaties nodig hoe ik in vredesnaam voedsel bij hem naar binnen kan krijgen!!!!
Zolang hij nog zelf zo'n vechtlust heeft laat ik hem niet inslapen. Maar moet wel paardwaardig blijven. En hij staat nu op die grens.
Bokkers help!!

Edit: dit zijn de hoofdfoto's van zijn mond.