bultjes op rug(zitten er al maanden en gaan maar niet weg)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

bultjes op rug(zitten er al maanden en gaan maar niet weg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:23

hallo,

ik heb sinds 1,5 jaar mijn paard
half jaar geleden had mijn paard ineens allemaal harde bultjes op zijn rug, hals en billen
ze trokken overal weg na een week of zo
twee weken daarna kwamen er een paar terug op zijn rug
de bultjes waren niet gevoelig; hij had er geen last van en het waren harde dikke knobbels
deze trokken allemaal weg op 1 na
deze bleef op het beginpunt vd schoft zitten
nieuw zadel gekocht(was toch al nodig) spiksplinternieuw; perfect aangepast op de rug maar bultje bleef
dierenarts erbij; hij zei dat het niks voorstelde en dat ik het het bultje elke dag met arnica zalf moest inmasseren
dat doe ik ondertussen al 3 maanden!
het bultje is wel wat kleiner maar nu zit er sinds ruim 1 maand ook twee van zulke bultjes aan de andere kant van de schoft
het zijn absoluut geen drukplekken want die zijn zacht en gevoelig en trekken weg als je je paard tijdje niet rijd
ik heb mijn paard al verschillende keren paard dagen rust gegeven maar dat heeft geen enkel effect op de bultjes
een stalgenoot zei tegen me dat het wel eens talkbultjes konden zijn
dus nu doe ik elke keer na het rijden of longeren de rug afsponzen waar het zweet en elke dag inmasseren met arnicazalf maar debultjes blijven
dus nu ook al gelpad gekocht en echt schapenbontje maar zoals verwacht helpen die ook niet want het zadel ligt gewoon perfect op de rug
mijn paard heeft er geen last van en toch wil ik tips van andere bokkers
hebben jullie ook ervaring met bovenstaande ? en wat heb je gedaan om het op te lossen?
ik hoop op veel nuttige en bruikbare tips Pling
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 10-07-08 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: fout aangepast

Angelaa2

Re: bultjes op rug(zitten er al maanden en gaan maar niet weg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:28

zijn het geen vet bultjes?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:06

nee, lijkt me niet omdat ze echt heel hard zijn en vetbultjes trekken toch vanzelf weer weg na paar weken; de ene bult zit er inmiddels al 3 maanden

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:09

Mijn fjord had dit ook. Soms had ie een dag heel veel bultjes, de ander dag waren ze bijna weg. Toen heb ik een biopt laten doen en daaruit kwam dat ie allergisch is voor voedsel of insecten(om die weer te specifiecer is een bloedonderzoek nodig van 500e ruo maar dat is nog niet effectief!)
Hij heeft een aantal anti allergie spuiten gekregen en prednison tegen de onstekingen, maar nu zijn ze bijna weg...helemaal weg zijn ze niet maar wel voor ene groot deel.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:23

heb zelf ook al eens gedacht dat het aan voedsel of iets dergelijks lag; heb toen met de pensioneigenaar afgesproken dat een tijdje geen kuilgras mocht hebben want nog erg nat was omdat mijn paard na het eten daarvan die bultjes kreeg. en toen mijn paard het niet meer kreeg werden de bultjes wel minder maar ze trokken niet weg
en op dit moment heeft hij maar 3 harde knobbels op het begin van de schoft; dus op het botgedeelte

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:36

Ik zou zeggen dat je stalgenoot gelijk heeft. Talgbultjes. Zijn hard, hebben ze geen pijn van. Lekker stoppen met smeren, als het na drie maanden niet werkt gaat dat het ook niet meer doen. Talgbultjes kan je laten opensnijden, het harde gedeelte eruit wippen weg bultje. Maar als je paard er geen last van heeft gewoon laten zitten.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 14:36

ok, bedankt voor je tip

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:40

Mijn paard heeft ze ook en is eiwit gevoelig...
Dus geen kuil en voordroog meer, en geen brokken meer, maar muesli...