bultjes door singel? tips nodig!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

bultjes door singel? tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:12

hoihoi

mijn nieuwe paard die niet lang onder het zadel is heeft last van irritatie,
ik denk iig dat dat het is...
het zijn aan beide kanten bultjes, soort korstjes,
ik denk niet dat het schimmel is..
maar wat het wel is?
voorheen had hij nooit dressuursingel om, nu wel, kan dat het zijn?
maar ik heb al een zachter singel..
wat kan ik hier tegen doen?
na het rijden is het ook wat open... ik vind het sneu maar om een jong dier
stil te zetten is ook geen optie,
iemand zei mij, gebruik bontje (moet het dan echt schapenbont zijn?heb neppe liggen)
of hij moet eelt kweken.. omdat hij jong is..
ander zegt materiaal singel..
wat moet ik doen??ik wil het niet verkeerd aanpakken.

Irenepene

Re: bultjes door singel? tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 06:48

Ik lees even met je mee, ik heb misschien wel soort gelijk probleem. Ik ben er gisteren achtergekomen omdat ze stil in een hoekje van de wei stond waarna dol het dolle door de wei te galopperen (lees door de wind heeft ze minder jeuk). Ze wijst met haar hoofd tussen de voorbenen en probeert met haar voorbenen haar voorbuik aan te tikken om de krabben. Ik heb haar gewassen en haar voorbeen een voor een opzij gedaan en wat zag ik...allemaal smet en schilfers tussen de huidplooien, ze werd er dus helemaal gek van! Ik ben al bezig met wassen met Imaverol i.o.m. dierenarts. Ook heb ik een drukplek gezien van de singel, ik denk dat ik een gelsingel ga halen. Onze pony is bijna 5 jaar.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:50

Mijn paard had ook van die plekken. Vooral met een dressuursingel. Een gelsingel is vaak geen oplossing, daar zitten toch nog "randen" aan die kunnen irriteren.
Een langere dressuursingel kan uitkomst bieden, maar mijn paard heeft het meeste baat bij een gewone singel, en dan óf gemaakt van neopreen (die hebben geen randen), óf met een echte vacht er om heen.
Eelt kweken ben ik niet zo'n voorstander van, vaak duurt dat lang en in de tussentijd gaan de plekjes open en dicht en vormen zich vaak korsten waardoor het paard hinder ondervindt als je er een singel tegen aan legt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:17

idd,een goed bontje erom heen kan wonderen doen

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:15

Divine schreef:
Mijn paard had ook van die plekken. Vooral met een dressuursingel. Een gelsingel is vaak geen oplossing, daar zitten toch nog "randen" aan die kunnen irriteren.
Een langere dressuursingel kan uitkomst bieden, maar mijn paard heeft het meeste baat bij een gewone singel, en dan óf gemaakt van neopreen (die hebben geen randen), óf met een echte vacht er om heen.
Eelt kweken ben ik niet zo'n voorstander van, vaak duurt dat lang en in de tussentijd gaan de plekjes open en dicht en vormen zich vaak korsten waardoor het paard hinder ondervindt als je er een singel tegen aan legt.

maar watvoor maat bont moet je dan om een dressuursingel van 65cm doen?

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:15

het was vandaag weer iets open, en mijn singel is echt super zacht, had er wat opgelegd maar dat werkt ook niet..
mijn singel is geloof ik 60/65 cm
is dat normaal voor een paard van 1.65?
en het echte bontje moet dan ook zo lang zijn?

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:01

De maat ligt er ook aan wat voor zadel je hebt. De een heeft langere stoten dan de andere. Had met een wintec ook een 65 voor een D pony. Nu met een anders zadel 55 en die is eigenlijk nog te lang.
Zou t bontje even lang als je singel nemen ong. Wij hebben ook t zelfde probleem gehad en heb toen een thorowgood singel gehaald die was ook voorgevormd.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:09

mijn paard heeft het ook af en toe, maar we zetten hem dan wel even stil of longeren hem een paar dagen aan het halster. Als de plekken eenmaal open gaan dan ben je verder van huis.

Vaak is het ook gewenning, en met warm weer heb je het ook eerder! Als je een bontje gebruikt zorg dan dat deze niet kan verschuiven anders krijg je daar weer last mee! Bloos

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:40

Het bontje moet in ieder geval lang genoeg zijn zodat het over de geirriteerde plekken komt. Je zei dat je een nep-bontje had liggen, probeer dat eerst eens. Een echt bontje is wel beter (ademt beter en is vaak iets dikker), maar als het goed gaat met dat nep-bontje, hoef je niet meteen een vaak duur echt bontje aan te schaffen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 21:52

oke bedankt!!

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:21

Je kan inderdaad het beste een bontje gebruiken maar vergeet niet de plekken in te smeren met een vette zalf b.v. culitine zalf dan geneest het sneller

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:08

Mijn oude paardje heeft er soms ook last van.
Nu ze ouder wordt is haar huid dunner en vooral met warm weer gaat het schuren.
Wanneer ik het insmeerde voor het rijden met een vette zalf werd het alleen maar erger.
Zand en vuil plakte op de zalf en daardoor werd het nog erger.
Ik maak het plekje nu gewoon extra glad Haha! .
Spuit er een heel klein beetje staart en manen spray op, even laten drogen en klaar, superglad
en geen zandkorrel die er aan blijft hangen.
Alleen dat kleine plekje inspuiten hoor anders hang je met zadel en al onder je paard.
O ja en alleen op de gave huid sprayen niet gebruiken zolang het open is.