Röntgenologische keuring!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Röntgenologische keuring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:38

Ik heb al heel wat paarden in mijn leven laten keuren, door DAP Bodegraven. Nu wordt er beoordeeld op onder andere:
*Straalbeen
*Kogels
*Sprong
*Sesambeenderen
*(Hoef)katrol
*OC's en OCD's
*Spat

Nu vroeg ik mij eigenlijk af, waarom er niet beoordeeld wordt op het hoefbeen? Bij de foto van het straalbeen(2 die van de ondervoet gemaakt worden), kan er namelijk wel het één en ander hiervan gezien worden(http://www.edigit.nl/images/thumb_hoefkatrol_links.jpg), en daarnaast is het hoefbeen toch ook een stuk bot, wat voor veel ellende kan zorgen.

Heeft er iemand enig idee? (en dan wel onderbouwd, aub!)

Silly1972

Re: Röntgenologische keuring!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:40

ik heb mijn paard 4 juni laten keuren en bij mij werden er wel foto's van gemaakt, denk dat het dus DA afhankelijk is, heb ook (op eigen verzoek) foto's van de rug laten maken.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:43

Silly1972 schreef:
ik heb mijn paard 4 juni laten keuren en bij mij werden er wel foto's van gemaakt, denk dat het dus DA afhankelijk is, heb ook (op eigen verzoek) foto's van de rug laten maken.

Er worden wel foto's van gemaakt, automatisch(zit bij het straalbeen namelijk), maar ze worden er niet op beoordeeld, volgens het 'standaardformulier'. Bij mij worden er inderdaad ook altijd extra foto's gemaakt van de rug, en dergelijke Haha!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:46

Tja zou er zelf wel om vragen dan...foto´s laten schieten wat jij ´t belangrijkste vind natuurlijk (klant is koning)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:48

Tuurlijk, ik laat altijd specifieke foto's maken, naast de standaard foto's, maar dat was de vraag niet. Ik vraag me af waarom zo'n belangrijk deel(wat imo belangrijk is, een verbeend hoefbeen is nl erger dan oc, of ocd, die zijn beide vrij onschuldig) niet standaard wordt beoordeeld!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:12

Maar als ze de foto's bekijken en ze zien dat er wat mis mee is, dan geven ze dat toch wel door??

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:20

Silly1972 schreef:
Maar als ze de foto's bekijken en ze zien dat er wat mis mee is, dan geven ze dat toch wel door??

Ze zullen vast iets heel opvallends wel doorgeven, maar bij sommige klinieken worden de foto's ook zo gemaakt, dat je het hoefbeen niet eens duidelijk kan zien, dus ook niets opvallends van kan zien.

Ik vind het gewoon raar dat alle kleine dingen(oc is bv helemaal niet erg) wel worden beoordeeld, maar een belangrijk hoefbeen niet.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:03

mijn paard heeft ocd maar is er gewoon goedgekeurd mee. Maar hoefbevangen kan je toch ook zien aan het hoefbeen en daar keuren ze wel op.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:06

Hoefbevangenheid wordt op de andere foto, van lateraal, beoordeeld. Vanaf deze foto kan hoefbevangenheid worden beoordeeld(kijken naar onder andere de kanteling van het hoefbeen, donkere vlakken, etc):
Goed verloop: http://www.edigit.nl/images/thumb_hoef_rechts.jpg
Hoefbevangenheid/kanteling hoefbeen: http://tbn0.google.com/images?q=tbn:rVH ... eid_02.jpg

Waar het mij om gaat, is de onderstaande foto, waarop normaal alleen 'die groeve' wordt beoordeeld(en de bovenrand en onderrand)(het straalbeen dus) en niet hetgeen je er omheen/eronder ziet(het hoefbeen):
Goed straalbeen: http://www.edigit.nl/images/thumb_hoefkatrol_links.jpg
klasse 3 straalbeen, teveel kanalen!: http://www.edigit.nl/images/thumb_straa ... analen.jpg
Hieronder een foto van het straalbeen+deel hoefbeen, waarop duidelijke verbening te zien is, wat in mijn ogen dus ook beoordeeld zou moeten worden:
http://tbn0.google.com/images?q=tbn:Oe2 ... erben5.jpg

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:44

ik ga die foto's gelijk eens even met die van de mijne vergelijke n altijd interessant. Maar dan weet ik het ook niet, waarom vraag je het de DA zelf niet? Die weet het vast wel.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:47

Silly1972 schreef:
ik ga die foto's gelijk eens even met die van de mijne vergelijke n altijd interessant. Maar dan weet ik het ook niet, waarom vraag je het de DA zelf niet? Die weet het vast wel.

Ja, daar kom ik morgenmiddag weer, voor een keuring (again Haha! ), dus dan ga ik dat zeker doen. Maar ik had toevallig maandag foto's van een paard in mijn bezit, waarbij ik zat te twijfelen aan het hoefbeen(stond ook maar een klein stukje op, en scheef genomen, etc) en toen vroeg ik me dit af. Ik dacht dat misschien iemand op bokt hier ook wel eens over gedacht had, en het gevraagd had aan de DA.

Zodra ik het antwoord van mijn DA gekregen heb, horen jullie het ook. Tot die tijd, als er mensen zijn die het toevallig weten...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:54

Ik volg dit even aangezien ik bezig ben met evt aankoop Haha!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:56

maikeltje schreef:

Dan kan ik je een hand geven, ik ben dus nu weer bezig met een aankoop, morgen dus weer een keuring. Heb er weinig vertrouwen meer in, ik denk dat ong 2 a 3 % van de paarden die ik ooit heb laten keuren, goed waren...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:08

missmiekie schreef:
maikeltje schreef:

Dan kan ik je een hand geven, ik ben dus nu weer bezig met een aankoop, morgen dus weer een keuring. Heb er weinig vertrouwen meer in, ik denk dat ong 2 a 3 % van de paarden die ik ooit heb laten keuren, goed waren...

Dan zitten we met hetzelfde probleem Verdrietig

Ik vraag me dan ook af of het fokbeleid in Nederland wel ok is.

Mijn huidige paard werd als 2,5 jarige met 24 foto's goedgekeurd en is nu 6 en maakt alleen nog maar stapritjes in het bos Ach gut

Die daarvoor had een cyste in het straalbeen en is met 8 met pensioen gegaan dus hier nog zo'n wantrouwend persoon.
En die keuring kost iedere keer handenvol geld en als het niet goed is sta je met lege handen en lege portemonnee Knipoog

Ik ga morgen weer kijken en rijden bij een evt potentiele kandidaat. Haha! Ben al vanaf maart/april op zoek dus ik verwacht er maar niet teveel van dan kan het altijd meevallen.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:18

Ja, dat probeer je in te bouwen, maar uiteindelijk voel je je toch elke keer weer rot. Het schiet bij jou inderdaad ook niet bepaald op! Wij spreken wel altijd af: goedkeuring voor ons, afkeuring voor de verkoper. Te vaak al problemen mee gehad.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:25

Helaas wil niet iedereen dat en als ik een paard ECHT ECHT leuk vind dan laat ik hem daarom niet staan.

Ook heb ik het liefst een paard minimaal twee weken op proef, maar dat wil ook niet iedereen. Kan me er wel wat bij voorstellen hoor, je neemt als verkopende partij ook een risico dan want je weet niet wat de potentiele koper er mee uitvreet. Da's dus een vertrouwenskwestie en heel moeilijk soms. Dan moeten er echt goede afspraken op papier komen staan voor beide partijen.

Gelukkig maakt mijn DA wel eerst foto's van evt de delen waar hij nav de klinische keuring een probleem zou kunnen vermoeden. Laatste keer was dat de sprong en was meteen bingo. Verdere foto's waren niet meer nodig Rolleyes

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:26

de eerste van mij werd afgekeurd op kissing spiners op 8 jarige leeftijid, deze die ik nu heb is 6 en toch al wel ocd. maar gelukkig niet ernstig.
Laat maar weten wat de DA zei, ben wel nieuwsgierig, ook eigenlijk waarom rugfoto's er niet standaard in zitten, is toch ook ergggggggggg belangrijk voor een paard

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:35

Over de rugfoto's heb ik al wel gevraagd, dat heeft onder andere te maken met de eisen van de koper en rugfoto's zijn zeer prijzig en om die in het standaardpakket te stoppen, zou meteen een hogere kostprijs voor de keuring opleveren, waardoor mensen dan maar niet keuren, en dat dus juist meer 'katten-in-de-zak' gekocht worden. Rugfoto's snap ik zelf ook wel, voor een recreatieruiter is een rugfoto ook niet zo zeer van belang, terwijl die tegenwoordig toch de benen wel op de foto willen.
Maar het hoefbeen, terwijl je die al bijna op de foto zet, terwijl je het straalbeen fotografeerd, dat snap ik niet, maar dat vraag ik morgen en dan horen jullie het!

@maikeltje: Cursusje onderhandelen? haha! Dat goedkeuring=koper,en afkeuring=verkoper, vind ik eigenlijk heel erg standaard. Op proef zou ik inderdaad ook nooit doen, je weet nooit wat ze ermee uitspoken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:08

Rugfoto's zijn idd heel erg prijzig en bovendien erg oppervlakkig. De diepere wekere delen zijn sowieso moeilijk te beoordelen met foto's of je zou een scintigrafie oid moeten laten uitvoeren.

Ook voor recreatieruiters die een paard kopen met een rugprobleem is dat van belang. Mijn huidige paard heeft dus een rugprobleem en helaas geeft dat moeilijkheden met lopen. Het doet 'm zeer om de achterhand eronder te brengen en na verloop van tijd wil ie dan liefst helemaal niet meer lopen. Ik zie mezelf ook als recreatieruiter trouwens. Want ik rijdt niet professioneel maar puur voor mijn eigen plezier. Maar wil wel wat selectiewedstrijdjes mee kunnen pakken en daarvoor zal het paard gewoon goed moeten zijn.

Missmieke, ik ga morgen zeker voorstellen dat, als het paard bevalt en ik hem laat keuren, zij de kosten op zich nemen als ie niet goed mocht zijn. Deze mensen hebben een keuringsrapport liggen van 1,5 jaar geleden en beweren ook dat hij 100% goed is. Dus zou je zeggen als ze eerlijk zijn, dat ze niet zo'n groot risico lopen.

Maar niet iedereen beweert dat van zijn paard die hij of zij verkoopt, het ligt er denk ik ook aan in welke prijsklasse een paard valt. Mensen die een wat duurder paard verkopen die zijn daar in de regel meer voor "in" dan mensen die een paard in een lagere prijsklasse verkopen. Wat mij trouwens opvalt is dat men voor een paard en dan zeker een jong dier dat net zadelmak is, echt de hoofdprijs vraagt. Ik ben me rotgeschrokken van de vraagprijzen tov een jaar of 4 geleden

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:51

Ben weer thuis, paard is helaas afgekeurd, beginnende KS, long+keelontsteking en een oude fractuur in het hoefbeen(waar ik dus al aan twijfelde)! Heb het gevraagd aan de DA, en het antwoord kwam neer op: Het hoefbeen wordt wel beoordeeld op de foto, in de zin van: opvallende/afwijkende onderdelen moeten gemeld worden, hij wordt alleen niet geklassificeerd, omdat er teveel specifieke dingen zijn, waardoor er een te groot verschil kan komen tussen de beoordeling van het hoefbeen...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 23:54

He wat vervelend, weer verder met de zoektocht dan.... Ach gut

Ik ben vanavond ook wezen kijken en rijden en is echt een leuk dier.
Komende weken ga ik hem nog een paar keer vaker rijden en dan zullen we eens zien wat er van komt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:17

missmiekie schreef:
Ben weer thuis, paard is helaas afgekeurd, beginnende KS, long+keelontsteking en een oude fractuur in het hoefbeen(waar ik dus al aan twijfelde)! Heb het gevraagd aan de DA, en het antwoord kwam neer op: Het hoefbeen wordt wel beoordeeld op de foto, in de zin van: opvallende/afwijkende onderdelen moeten gemeld worden, hij wordt alleen niet geklassificeerd, omdat er teveel specifieke dingen zijn, waardoor er een te groot verschil kan komen tussen de beoordeling van het hoefbeen...

Oke weer wat geleerd dus.
Wel zonde dat hij afgekeurd is, maar zo zie je het nut van de keuring maar weer

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:12

Goed dat ik dit even lees. Aanstaande vrijdag ga ik er ook heen voor een keuring. Mijn ervaring is dat alle paarden waar ik naar wou kijken de keuring sowieso voor mijn kosten was. Alleen klinische gedeelte willen de meeste tegenwoordig nog betalen bij afkeur. Hoop maar dat het in 1x raak is nu anders word het voor mij een duur grapje...

Wat kan ik trouwens verwachten/waar moet ik op letten bij een paard van 14 die Z gelopen heeft?