Koliek hoe kan het zo vaak

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1989

Koliek hoe kan het zo vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:47

Hallo.

Ik heb een vraag hebben jullie ook wel een paard wat vaak koliek heeft??

Mijn vorige paard is in februari gestorven na een nacht vol hevige koliek. Het kwam wel eens vaker voor dat ze het had maar niet zo erg als die nacht. We hebben haar dan ook in moeten laten slapen.

Na veel verdriet is er sinds april een nieuwe merrie bij ons opstal. En tot mijn schrik heeft ze gisteravond voor de 2de x koliek gehad bij ons. We hebben er nu 3 verschillende artsen bij gehad en die zeggen telkens dat wij alles goed doen hun voeding - beweging echt alles. Maar hoe kan het nu dat dit zo vaak voor komt. Terwijl 3 verschillende artsen zeggen dat wij alles goed doen.

Kan iemand mij hier antwoord opgegeven??

danneke80

Re: Koliek hoe kan het zo vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:49

dat kan meerdere oorzaken hebben.
Mijn vorige pony had bijvoorbeeld een slecht gebit, waardoor hij zn eten niet goed kauwde. Daar kreeg hij regelmatig (verstoppings)koliek van.

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:53

Ik zou toch de kwaliteit van het hooi nagaan, observeren hoe het paard eet, eventueel ook veel stro?
Heeft ze het grootst gedeelte van de dag beschikking over ruwvoer? Weidegang?

De gehele situatie even goed onder de loep nemen en eventueel wat veranderingen aanbrengen om te kijken hoe het gaat.

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:56

Ook dat heeft de arts nagekeken en hij zei dat ze een prima gebid had. Had jouw pony het vaak dan?

Ze vertelde ons alleen wel dat het met darmkleppen te maken kon hebben dat de ene het gas er niet goed uit liet en dat ie daarom vaak gaskoliek had. Maar daar kunnen ze helaas niks aan doen.

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:59

Egni: Wij hebben het voer schema nadrukkelijk door genomen met de arst. We gaan nu ook stoppen met musli omdat ze dat bij de vorige eigenaar niet had. Om te kijken of het daar nie aanligt. Daarnaast voeren we nu sinds kort ook lijnzaad olie. MAar blijkbaar helpt het niet. De artsen zeggen ook wel jullie doen echt gewoon alles om het te verhelpen maar och blijft het komen. En omdat ons andere paard nooit geen last heeft lag het niet aan ons voedingspatroon.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:47

Wat is het voedingspatroon? Staan de paarden veel buiten? Op wat voor ondergrond: zand of gras?
Zijn er binnen waar ze aan knagen/kapot maken?

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 20:20

Fransje23: Ze krijgt sochtends 1 kilo brok met hooi / gaat dan de wei in tot plus minus half 9 savonds / 1 kilo brok / rond elf uur nog weer hooi. Daarnaast krijgt ze ook lijnzaadolie opaanraden van de arts. Binnen kunnen ze nergens aan knagen

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:24

Misschien vind je dit wat zweverig klinken, maar zelfs de meeste 'normale' menselijke darmartsen zijn het erover eens dat darmproblemen opvallend vaak samenvallen met emoties.

Vooral als paarden (te) veel te verwerken krijgen aan indrukken (denk aan ingrijpende veranderingen of steeds wisselende sterke prikkels) dan heb je een grote kans dat zich dit uit in spijsverteringsproblemen.

Van angst is al heel lang bekend dat het de (dikke) darmfunctie beinvloed. Ga maar na: als je écht doodsbang bent, doe je het gewoon in je broek. Of als je heel nerveus bent soms ook.

Ik wil hiermee trouwens niet zeggen dat jij iets verkeerd doet met je paarden hoor. Maar wellicht is het niet alleen aan het voer e.d. te wijten Knipoog Je nieuwe paard is tenslotte ook net verhuisd, neem ik aan. Een verhuizing is voor een paard vaak heel ingrijpend.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:09

Als het een vrij kale weide is zou je preventief een kuurtje sandclear kunnen geven (of doe je dat al?).
Naar mijn mening werkt gekookte lijnzaad trouwens beter dan lijnzaadolie. Het slijmerige laagje van de gekookte lijnzaad is goed voor de darmen.
Verder zou je het paard kunnen helpen door een probiotica te geven. Hiermee worden de goede darmbacterien gestimuleerd en de darmflora beter Lachen

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 07:47

Franje23 : nee dat doe ik nog niet alleen lijnzaadolie. Bedankt voor de tips

BBbreedveld: Oke,, ze heeft natuurlijk veel meegemaakt nieuw omgeving, naar andere terreinen. En toevallig was zaterdag haar eerste wedstrijd dus dat was ook wel stress voor haar.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:59

Mijn merrie heeft in het voorjaar, als ze het gras opgaan, altijd 2 of 3 keer lichte koliek-aanvallen. We wennen haar er dan ook altijd heel geleidelijk aan.
Dit jaar echter bleef ze maar koliek-aanvallen houden. De DA is er verscheidene keren bij geweest. Het is gaskoliek, dus ze mest wel. Waarschijnlijk heeft mijn merrie last van wandelende darmen, wat samen met veel gasvorming in de darmen zorgt voor de gaskoliek... Niets aan te doen helaas.
De andere paarden op stal hebben bij ons nergens last van. Wel hebben we de pulp uit haar rantsoen geschrapt, omdat dit voor extra gasvorming zorgt. Ook hebben we haar Colosan gegeven. Dit heeft allemaal wel wat geholpen, maar ze blijft af en toe een aanval houden...

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:06

Wel een beetje vreemd dat 2 paarden van jou best vaak koliek krijgen. ik zou toch maar gaan kijken waar het nou aan ligt? heeft het vorige paard en dit paard altijd op deze stal gestaan?
mijn paard heeft 1x koliek gekregen (nou koliek meer koliekerig zeg maar het was niet ernstig) En dat was op een stal waar de eigenaresse later vertelde dat haar paarden ook wel eens koliek hadden en ze zich er niet druk om maakt (zei zegt ach ja wij hebben ook wel eens buikpijn en rennen er ook niet voor naar de dokter) Nou ik heb er toch echt wel een dierenarts bijgehaald!!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:07

Ik heb 1.5 jaar lang paard met recividerende kolieken gehad. In het totaal 8 keer, 2 keer is hij met spoed naar Utrecht gegaan.
Wat ze daar zeiden is dat hij last had van een motiliteitsprobleem met zijn darmen, met andere woorden, z'n darmen deden het niet zo heel erg goed. Ook zou hij een flinke overbeet hebben (maar dat heeft de tandarts gister ontkracht).
In ieder geval mag een paard die veel koliek heeft maar weinig krachtvoer. Die 2 kilo die je geeft schik ik wel van, mijn paard kreeg een halve kilo en dat was al te veel.

Nu krijgt hij 4 kilo kort hooi (kort verteert sneller!), 4 kilo ruwvoederbrok (dus hooi in brokvorm) en een speciale muesli voor paarden met een darmprobleem (Sanequi Motility). In Januari heeft hij voor het laatst koliek gehad, vooralsnog gaat alles prima.

Overigens staat hij niet op stro! Dit verteert namelijk erg langzaam.

Edit; Hij krijgt ook olie over z'n voer, maar spaarzaam, en alleen als ik hem weer wat dikker vind worden (dik betekend bij hem gasvorming). Ik ben namelijk van mening dat z'n darmen al lui zijn, en ik ze niet nog luier moet maken.

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 08:58

Donja: Ze hebben ons ook gezegt dat het ana haar darmkleppen kan liggen dat de ene niet goed afsluit en daarom gas in haar buik krijgt. Zei heeft ook altijd gaskoliek. Gaat het nu goed dan of heeft ze het nog wel eens??

Diesel83: wij zijn nu ook aan het zoeken waarom maar de DA en alles zegt dat wij niks verkeerd doen, het enige wat kon was haar darmkleppen of een vroegere darm infectie waardoor nu slechte darmen. Het is heel frustrend als de DA zegt dat je alles doet wat kan en het toch terug komt. De paardens tonden op dezelfde stal.

Ultixo: wat hebben jullie veranderd aan het voedingspatroon dat het nu wel goed gaat dan??

Dus eigelijk voer ik te veel brok?? Maar ze loopt wel in de sport he we hebben het laatst opgekrikt tot 2 kilo want haar conditie was niet helemaal op pijl. en ze is nog jong dus wel brok nodig

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:55

@ BBbreedveld: Ben ik het ook helemaal mee eens, ik zal het zelfs nog even wat zweveriger maken omdat jullie helemaal niks kunnen vinden, het kan zelfs zo zijn dat er veel negatieve energie in de stal, op het terrein of in het land hangt die ook de stress kan veroorzaken, dit omdat allebei de paarden het hebben gehad zonder een duidelijke oorzaak....

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 10:38

Maximiliaan: dan zou mijn zus haar paard er toch ook last van moeten hebben en als mijn vorige paarden ook?? Ik geloof best dat er dit mee te maken kan hebben watBBbreedveld zegt met oververhuizen / stress ( nieuwe terreinen) enzo maar negatieve energie dan zou mijn zus haar paard er ook last van moeten hebben

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:40

Janine1989 schreef:
Ultixo: wat hebben jullie veranderd aan het voedingspatroon dat het nu wel goed gaat dan??

Dus eigelijk voer ik te veel brok?? Maar ze loopt wel in de sport he we hebben het laatst opgekrikt tot 2 kilo want haar conditie was niet helemaal op pijl. en ze is nog jong dus wel brok nodig

Utixo kreeg 2 x een kwart sportbrok en 2 x een kwart granenmix. Hiernaast kreeg hij rond de 8 kilo hooi op een dag, hij stond op stro. Eerst is hij van stro naar vlas gegaan en van 8 kilo hooi naar 4 kilo hooi en 4 kilo hooibrok. Dit ging ook niet goed. Toen is de brok en graan eraf gegaan en kreeg hij dat speciale Sanequi Muesli, hiervan krijgt hij wel 2 scheppen op een dag, maar het verteert veel sneller dan brok.
Verder heeft hij een mineralensteen. Hij doet het er prima op.

Zou je niet de brok kunnen gaan vervangen door Pavo Summerfit koeken (ik weet niet of dit snel verteerbaar is overigens!)

Ik had zondag wedstrijd, en daar kwam hij ook koliekerig van terug. Bij Utix heeft het zeer zeker ook met de spanning te maken.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:14

Mijn merrie heeft af en toe nog een lichte aanval (gelukkig nu al bijna 2 weken niet). Het is tot nu toe 2x dusdanig geweest dat we de DA hebben laten komen voor een pijnstiller...
Ik weet dus al sinds ik haar heb dat ze gaskoliek krijgt van het voor het eerst weer de weide opgaan na de winter, maar dan bleef het bij 2 a 3 keer... Dit jaar is extreem (al een keer of 20) en er is verder niet veranderd.. We hebben alleen besloten haar geen pulp meer te geven.
Het gaat nu dus gelukkig wat beter, nu is ze ook al weer 2,5 maanden drachtig (gebruik haar voor fok en recreatie),dus de baarmoeder begint langzaamaan ook weer ruimte in de buik in te nemen. DA zei dat de darmen dan minder ruimte hadden om te bewegen Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:23

Ik zou toch de verhalen over aardstralen en energie niet helemaal uitvlakken. Ik ben absoluut geen vaag type, maar ken aardig wat nuchtere paardenmensen die één bepaalde stal niet gebruiken omdat daar altijd wat gebeurde. Je hebt trouwens deskundigen die kunnen ontdekken wat het is en er eventueel iets aan kunnen doen.
(Word hier ook altijd wat lacherig van maar heb teveel gezien om het helemaal weg te gooien als onzin)

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:20

Kendra: Dat doe ik ook niet en geloof ook zeker dat er meer is dan alleen het voer maar heel toevallig staan ze sinds 2 maand in de nieuwe stallen op een andere plek dus.

Donja: Das wel weg vaak of niet. Zo erg is het hier nog niet. Laat je haar dan ook iedere keer spuiten door de DA??

Utixo: Dus jij geeft geen brokken maar een soort vervanger als ik het goed begrijp?? Is dat op aanraden van de DA

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:34

Citaat:
BBbreedveld: Oke,, ze heeft natuurlijk veel meegemaakt nieuw omgeving, naar andere terreinen. En toevallig was zaterdag haar eerste wedstrijd dus dat was ook wel stress voor haar.

Ach je kan natuurlijk altijd kijken of ze beter in haar velletje gaat zitten met wat meer regelmaat en bekendheid met dingen. Dus even geen vreemde terreinen bezoeken en veel regelmaat bieden in de dagelijkse arbeid e.d.

Baat het niet, dan schaadt het ook niet Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:35

Gewoon even een paar dingen die in mij opkomen:

- waar krijgen ze water van in de wei (sloot/put ?)
- wat heb je in de stal liggen (vlas ? wordt dit soms gegeten?)
- hoe is je ontwormingsschema ?
- hoe wordt je brok opgeslagen ? (kan er schimmel inkomen ?)
- andere supplementen (bv knoflook, vooral grote hoeveelheden zijn moeilijk schimmelvrij te houden)

Janine1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:27

Mist:

- water krijgt ze uit waterbakken gevult met grondwater
- In de stal ligt zaagsel met een zaagsel heel fijn soort meel om
om pis op te nemen
- ZO als het moet
- Brokken in tonnen kan niks bij komen
- Ze krijgt lijnzaadolie veder niks

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:33

probeer eens onbeperkt hooi te geven,hoe zien de drollen eruit?
2x daags een klein glas zonnebloem olie helpt misschien ook wel,doe ik ook,en ik heb nog nooit koliek gehad...(heb al zeker 28 jaar paarden)

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:37

Bij mijn paard moet ik er op letten dat hij niet te veel vers gras eet.Hij heeft bij de vorige eigenaar nooit in de wei gestaan en was dus niet gewend om een hele dag op de wei te staan en kreeg dus een zware aanval van gaskoliek.Nu staat hij ongeveer 3 a 4 uur op de verse wei en de rest op een kale wei,dit werkt tot nu toe goed.