Groenten kopen in grote hoeveelheden. Waar?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa

Groenten kopen in grote hoeveelheden. Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:02

Omdat mijn paard veel te dik is en ik hem volledig van de appels, wortels en andere lekkernijen haal wil ik hem nu wat groente als tussendoor gaan voeren.

Maar om nou iedere dag een bosje bleekselderij bij de supermarkt te halen wordt een beetje kostbaar.
Dus wie weet waar je bijvoorbeeld een kistje knolselderij kan halen bijvoorbeeld?

laura1987

Re: Groenten kopen in grote hoeveelheden. Waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:04

Kan je geen deal sluiten met een plaatselijke groenteman dat jij bijv de komkommer krijg die voor zijn verkoop niet goed genoeg zijn, maar waar jij de "lelijke" plekken uit kan snijden?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:05

Bij de boer in de buurt die het kweekt?

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:12

Evelli schreef:
Bij de boer in de buurt die het kweekt?

Ja, dat is een goed idee, maar ik woon in Almere en daar kom je niet zoveel boeren tegen. Op weg naar mijn paard in Nederhorst den berg wel, maar ik weet natuurlijk nooit wat zij kweken...
Jammer dat de meeste boeren geen site hebben Knipoog

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:14

stoute schoenen aantrekken en gewoon gaan vragen Knipoog

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:15

gewoon binnendoorweg nemen en bij een boer het erf op stappen

zitten rond almere zat boeren hoor, gewoon vragen, de meeste bijten niet hoor

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:18

Waarom wil je je paard dit allemaal extra gaan voeren ontdanks dat ie te dik is.
Ik zou het bij hooi en wat gras en eventueel een summerfit koek van pavo houden.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:22

jesito schreef:
Waarom wil je je paard dit allemaal extra gaan voeren ontdanks dat ie te dik is.
Ik zou het bij hooi en wat gras en eventueel een summerfit koek van pavo houden.

Mijn paard is te dik, jouw advies: waarom groente, geef hem een koek Clown

Grapje, maar in zo'n summerfitkoek zit 31% suiker en zetmeel, die laat ik dus liever achterwege.
Hij staat meestal 24/7 buiten (op een niet al te rijk land) en kreeg voorheen na het rijden een klein bakje slobber en/of een appel. Verder ligt er altijd hooi in zijn stal waar hij aan kan knagen als hij even binnen staat.
In plaats van dat bakje slobber wil ik hem dus iets van groente geven na het rijden.
Heel af en toe (en in de winter) staat hij een nachtje binnen. Daar krijgen alle paarden rond dezelfde tijd eten. Voor het idee krijgt hij dan ook altijd wat. Groente is daar ook weer de oplossing voor... maar uiteraard sta ik open voor suggesties!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:30

Waarom grote hoeveelheden?
Voor de vit/min. heeft pavo ook pavo vital brokjes. 50/100 gr is voldoende. Rode biet is een goede om te voeren, gewoon een paar stukken met de vital brokjes en klaar. Broccoli stronkje kan ook. Het gaat om een beloningslekkertje als ik het zo lees en niet om een maaltijd.
Beetje hetzelfde idee als een koekje bij de thee als kind uit school komt 's middags.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:00

Dat klopt tamary, met dat idee wil ik hem nog wat blijven geven. Waarom grote hoeveelheden. Zoals ik al schreef. Als ik de groenten in de supermarkt moet kopen wordt dat een duur grapje! Bovendien hebben ze bijvoorbeeld geen knolselderij in onze super.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:09

Hoe ben je op het idee gekomen om groente te willen voeren?
De dierenarts hier heeft me verteld dat dit helemaal niet goed is voor een paard. Een stalgenootje voerde ook veel groente aan haar paard, daar moest ze echt persé mee stoppen. Helaas was de dierenarts toen al drie keer voor koliek geweest.

Als je weinig suiker en zetmeel wil geven, zoek het dan bij een voeding van Dodson & Horrell. Ik zal even het lijstje zoeken met de gehaltes Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:11

Dodson & Horrell Safe and Sound
7% zetmeel
6% suiker

Zit hoofdzakelijk de buiten schillen van de granen in, niet de granen zelf. Vezels dus.

Verder van Dodson & Horrell zijn volgende laag suiker/zetmeel voer (laag = onder de 20%)

Hi Fibre Nuts
15.6% zetmeel
5.5% suiker

Country Cubes
16% zetmeel
6% suiker

ERS Pellets
5% zetmeel
7.5% suiker

Equine Sensitive
15% zetmeel
3% suiker

Stay Power Cubes
10% zetmeel
5% suiker

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:13

Als je weinig suiker wil geven, vooral niet te veel naar groente en fruit grijpen. Daar zit meer in dan je denkt.
Als het alleen als lekkernij/beloning is, is bijvoorbeeld 1 appel per dag dan niet voldoende? Dan heb je imo geen grote hoeveelheden nodig.
Anders misschien op de markt kijken? Hier hebben ze iig meer aanbod dan in de supermarkt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:41

Dodsonn&horell safe and sound is idd een merk waar ontzettend weinig suiker en zetmeel inzit
en paarden vinden het ontzettend lekker

enige nadeel ervan is dat het niet erg makkelijk te krijgen is

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:47

Vanessa schreef:
jesito schreef:

Mijn paard is te dik, jouw advies: waarom groente, geef hem een koek Clown

Grapje, maar in zo'n summerfitkoek zit 31% suiker en zetmeel, die laat ik dus liever achterwege.
Hij staat meestal 24/7 buiten (op een niet al te rijk land) en kreeg voorheen na het rijden een klein bakje slobber en/of een appel. Verder ligt er altijd hooi in zijn stal waar hij aan kan knagen als hij even binnen staat.
In plaats van dat bakje slobber wil ik hem dus iets van groente geven na het rijden.
Heel af en toe (en in de winter) staat hij een nachtje binnen. Daar krijgen alle paarden rond dezelfde tijd eten. Voor het idee krijgt hij dan ook altijd wat. Groente is daar ook weer de oplossing voor... maar uiteraard sta ik open voor suggesties!

Maar van een halve pavokoek wordt die niet dik en van teveel groenten misschien weer wel.
Vraag eens bij een groenten(boer) misschien dan je dingen met een plekje in mag hebben voor een prikkie

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:53

je kunt ook zemelen gaan voeren, toen die van mij te dik was heb ik dat ook een poos gevoerd, dat vult wel, (net als slobber) maar ze worden er niet dik van.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:09

ladypaard schreef:
je kunt ook zemelen gaan voeren, toen die van mij te dik was heb ik dat ook een poos gevoerd, dat vult wel, (net als slobber) maar ze worden er niet dik van.

Zemelen heeft een zeer scheve calcium/fosfor verhouding. Dat kun je in kleine hoeveelheden wel geven, maar niet als maagvulling en enige hoofdvoeder.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:33

Aimee schreef:
Hoe ben je op het idee gekomen om groente te willen voeren?
De dierenarts hier heeft me verteld dat dit helemaal niet goed is voor een paard. Een stalgenootje voerde ook veel groente aan haar paard, daar moest ze echt persé mee stoppen. Helaas was de dierenarts toen al drie keer voor koliek geweest.

Als je weinig suiker en zetmeel wil geven, zoek het dan bij een voeding van Dodson & Horrell. Ik zal even het lijstje zoeken met de gehaltes Lachen

Ik ben op het idee gekomen omdat in fruit dus veel suiker zit, zelfs in een wortel!
Heeft die dierenarts ook verteld waarom veel groenten niet goed is? Van kool is bekend dat ze daar gaskoliek van kunnen krijgen, maar overige groenten zoals knollen en bieten?

Overigens ben ik niet van plan om veel groente te voeren. Alleen als lekkers in plaats van fruit.

Ik heb al een verkoopadres voor Dodson en Horrell gevonden (Laren). En ga dat ook zeker halen. Dit krijgt hij dan in plaats van een beetje slobber en als ontbijt als hij een nacht op stal staat. Daarnaast wil ik dus nog iets hebben als beloning of als ik hem uit de wei haal. Voorheen dus een appel of wortel en hier zoek ik een alternatief voor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:38

als beloning kan je hem ook gewoon een stukje oud brood geven

maar van die kleine beloningen (appel/wortel) wordt ie niet dik hoor
gewoon de wortel aan stukken snijden en een stukje geven inplaats van een hele

heb mijn merrie 2 maanden geleden overgezet op D&H voer, en ben erg tevreden

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:49

Vanessa schreef:
Ik ben op het idee gekomen omdat in fruit dus veel suiker zit, zelfs in een wortel!
Heeft die dierenarts ook verteld waarom veel groenten niet goed is? Van kool is bekend dat ze daar gaskoliek van kunnen krijgen, maar overige groenten zoals knollen en bieten?

Overigens ben ik niet van plan om veel groente te voeren. Alleen als lekkers in plaats van fruit.

Ik heb al een verkoopadres voor Dodson en Horrell gevonden (Laren). En ga dat ook zeker halen. Dit krijgt hij dan in plaats van een beetje slobber en als ontbijt als hij een nacht op stal staat. Daarnaast wil ik dus nog iets hebben als beloning of als ik hem uit de wei haal. Voorheen dus een appel of wortel en hier zoek ik een alternatief voor.

Ja, wortel is zelfs grotendeels suiker en verder water Haha!
Onbegrijpelijk dat het zoveel aan paarden gevoerd wordt.
Knollen en bieten bevatten in ieder geval ook veel suikers, maar dat was niet de reden dat deze dierenarts vertelde dat groente niet goed is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de exacte reden niet meer weet Bloos Het ging niet om mijn paard en het was voor mij meer een bevestiging voor iets dat ik zelf al dacht Bloos

Kun je als beloning niet gewoon een beetje brokjes/muesli geven dan? Moet het persé iets speciaals zijn, bijv. omdat je paard moeilijk te vangen is in de wei?
Ik geef mijn paard soms gewoon een plukje hooi ter beloning Bloos Haha! Is ie net zo blij mee als met een suikerklontje, maar dat kan ook aan mijn paard liggen Haha!

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:05

Ik moet bekennen dat ik mijn paard ook winters emmers vol wortels heb gegeven hoor. Men zei altijd dat er bijna alleen water in zat en dat het dus geen kwaad kon. Ik nam dat zomaar aan Koe
Momenteel krijgt hij helemaal geen brokjes en al helemaal geen muesli (veel melasse).
Nee hoor, hij is niet moeilijk te vangen in de wei. Sterker nog, hij komt als ik hem roep. Maar dat houdt waarschijlijk snel op als ik stop met zijn beloninkjes Tong uitsteken En aangezien ons weiland enorm is hou ik dat er graag in Knipoog
Bevatten knollen echt veel suikers? Ook knolselderij?

@Evelli
Van brood worden mensen al dik (veeeeel koolhydraten), laat staan mijn paard. Welke variant van D&H voer je?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:06

leisure mix

maar je hoeft hem geen hele boterham per keer te geven hoor, gewoon een stukje vinden ze ook lekker, net als met wortels enzo. Alles met mate, zo ook bij mensen

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:17

Je had het over muesli met veel melasse?
Maar ik voer af en toe subli muesli zonder!
dat is zonder haver en zonder melasse!
Misschien is dat een idee koop je gewoon bij de boerenbond en vinden ze heerlijk hier!

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:43

De leisure mix is bij uitstek geschikt voor sobere paarden en paarden die snel dik worden.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:44

klopt, alle mineralen/vitamines en olieën zitten erin en het ruikt echt heerlijk
de paardjes vinden het ook ontzettend smakelijk en ik vind de prijs wel meevallen (betaal 15,50 voor een zak)

enige nadeel is wel dat de levernacier 30 km verder opzit