Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Evelli schreef:Bij de boer in de buurt die het kweekt?
jesito schreef:Waarom wil je je paard dit allemaal extra gaan voeren ontdanks dat ie te dik is.
Ik zou het bij hooi en wat gras en eventueel een summerfit koek van pavo houden.
Vanessa schreef:jesito schreef:Waarom wil je je paard dit allemaal extra gaan voeren ontdanks dat ie te dik is.
Ik zou het bij hooi en wat gras en eventueel een summerfit koek van pavo houden.
Mijn paard is te dik, jouw advies: waarom groente, geef hem een koek![]()
Grapje, maar in zo'n summerfitkoek zit 31% suiker en zetmeel, die laat ik dus liever achterwege.
Hij staat meestal 24/7 buiten (op een niet al te rijk land) en kreeg voorheen na het rijden een klein bakje slobber en/of een appel. Verder ligt er altijd hooi in zijn stal waar hij aan kan knagen als hij even binnen staat.
In plaats van dat bakje slobber wil ik hem dus iets van groente geven na het rijden.
Heel af en toe (en in de winter) staat hij een nachtje binnen. Daar krijgen alle paarden rond dezelfde tijd eten. Voor het idee krijgt hij dan ook altijd wat. Groente is daar ook weer de oplossing voor... maar uiteraard sta ik open voor suggesties!
ladypaard schreef:je kunt ook zemelen gaan voeren, toen die van mij te dik was heb ik dat ook een poos gevoerd, dat vult wel, (net als slobber) maar ze worden er niet dik van.
Aimee schreef:Hoe ben je op het idee gekomen om groente te willen voeren?
De dierenarts hier heeft me verteld dat dit helemaal niet goed is voor een paard. Een stalgenootje voerde ook veel groente aan haar paard, daar moest ze echt persé mee stoppen. Helaas was de dierenarts toen al drie keer voor koliek geweest.
Als je weinig suiker en zetmeel wil geven, zoek het dan bij een voeding van Dodson & Horrell. Ik zal even het lijstje zoeken met de gehaltes
Vanessa schreef:Ik ben op het idee gekomen omdat in fruit dus veel suiker zit, zelfs in een wortel!
Heeft die dierenarts ook verteld waarom veel groenten niet goed is? Van kool is bekend dat ze daar gaskoliek van kunnen krijgen, maar overige groenten zoals knollen en bieten?
Overigens ben ik niet van plan om veel groente te voeren. Alleen als lekkers in plaats van fruit.
Ik heb al een verkoopadres voor Dodson en Horrell gevonden (Laren). En ga dat ook zeker halen. Dit krijgt hij dan in plaats van een beetje slobber en als ontbijt als hij een nacht op stal staat. Daarnaast wil ik dus nog iets hebben als beloning of als ik hem uit de wei haal. Voorheen dus een appel of wortel en hier zoek ik een alternatief voor.

Het ging niet om mijn paard en het was voor mij meer een bevestiging voor iets dat ik zelf al dacht 
Is ie net zo blij mee als met een suikerklontje, maar dat kan ook aan mijn paard liggen
En aangezien ons weiland enorm is hou ik dat er graag in